Z Gastroenterol 2010; 48(9): 1138-1140
DOI: 10.1055/s-0028-1110018
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Eosinophilic Infiltration of the Liver and Pancreas Mimicking Metastatic Disease

Eosinophile Infiltration der Leber und des Pankreas täuscht maligne Erkrankung vorR. S. Goertz1 , R. Janka2 , A. Nägel1 , D. Strobel1
  • 1Departement of Internal Medicine 1, Erlangen University
  • 2Departement of Radiology, Erlangen University
Further Information

Publication History

manuscript received: 13.10.2009

manuscript accepted: 18.12.2009

Publication Date:
13 September 2010 (online)

Zusammenfassung

Die Kontrastmittelsonografie hat eine verbesserte Differenzierung von hepatischen Raumforderungen und eine verbesserte Detektion von Metastasen erreicht. Metastasen zeigen sich dabei in der Spätphase als hypoenhanced und werden dann histologisch gesichert. Andere Herde, die in der Spätphase ein Hypoenhancement zeigen, sind Abszesse, hepatozelluläre und cholangiozelluläre Karzinome, Adenome, Nekrosen, Hämatome und selten inflammatorische Pseudotumoren. Die Differenzierung dieser basiert auf Details der Patientenanamnese, der Anzahl der Läsionen, der B-Bild-Morphologie und dem Vaskularisationsmuster in der Frühphase der Kontrastmittelsonografie. Wir berichten über eine 49-jährige Frau mit einem in der CT vermuteten Pankreastumor mit Lebermetastasen, die mittels Kontrastmittelsonografie untersucht wurden. In der Spätphase dieser Untersuchung wiesen die hepatischen Raumforderungen kein Kontrastmittelenhancement auf und wurden anschließend biopsiert. Das Ergebnis der Histologie erbrachte überraschenderweise eosinophile Infiltrationen der Leber. Nach einer spontanen Remission vermuteten wir eine allergische Reaktion auf ein Fluoroquinolon.

Abstract

Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) has significantly improved the differentiation of hepatic lesions and the detection of liver metastases. Metastases are usually represented as hypoenhanced areas in the late phase and must then be confirmed histologically. Other lesions presenting hypoenhancement in the late phase are abscesses, hepatocellular and cholangiocellular carcinomas, adenomas, avascular necrosis, haematomas and rarely inflammatory masses. The differentiation between these relies on the patient’s history, the number of lesions presenting, the B-image morphology and the enhancement pattern in the early phase of CEUS. We report the case of a 49-year-old woman with a in CT assumed pancreatic tumour in whom liver metastases were suspected and investigated by CEUS. In the late phase of this examination hypoenhanced hepatic lesions were observed, prompting us to perform a needle biopsy. The histopathological work-up surprisingly identified the hepatic lesions to be eosinophilic infiltration. After a spontaneous remission we concluded an allergic reaction to a fluoroquinolone.

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Dr. Rüdiger Stephan Görtz

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