Zusammenfassung
Der Artikel beschreibt den aktuellen Stand bezüglich KISS aus niederländischer Sicht. Obwohl sehr viele Kinder mit durch eine Dysfunktion im oberen Nackenbereich verursachter Asymmetrie manuell therapiert werden, sind bisher keine auf eine solche Behandlung zurückzuführenden Komplikationen bekannt. Die Datenbanken Pubmed, Embase und Cochrane Library wurden auf Studien über die Wirkung Manueller Therapie im Zusammenhang mit der Behandlung von KISS-Kindern durchsucht. Gleichzeitig bestehende interne oder neurologische Pathologien stellten ein Ausschlusskriterium dar. Der Review der zur Verfügung stehenden Fachliteratur ergab, dass die relevanten Veröffentlichungen die der manuellen Behandlung von Säuglingen mit Dysfunktionen im oberen Nackenbereich zugeschriebenen Risiken nicht bestätigten. Aus dieser Perspektive scheint es also keine validen Argumente gegen Manuelle Therapie im Rahmen der Behandlung von KISS-Kindern zu geben. Auch aus der Praxis überlieferte Behandlungsergebnisse scheinen für diese Annahme zu sprechen. Dennoch ist anzunehmen, dass eine gründlichere Untersuchung der therapeutischen Wirkungen unbedingt erforderlich ist. Als Vorbereitung einer Kohortenstudie zur Evaluation der Effizienz der Manuellen Therapie der genannten Störung wurde in den Niederlanden eine beschreibende Studie durchgeführt, deren Design in diesem Artikel diskutiert wird.
Abstract
This article describes the current state of the art with a view towards KISS from a Dutch point of view. To date, there are no complications known resulting from manual therapy in the treatment of a large number of infants presenting asymmetry based on upper cervical dysfunction. For studies on the effect of manual therapy in the treatment of children with KISS the databases Pubmed, Embase and Cochrane Library were consulted. Internal or neurologic concomitant pathologies were an exclusion criterion. This review of the available literature showed that the alleged risks of manual therapy in the treatment of infants with upper cervical dysfunction cannot be substantiated by medical publications. From this point of view, there seem to be no valid arguments to advise against manual therapy in the treatment of infants. This seems to be supported by treatment results from the practice. However, further study into the therapeutic effects is an absolute necessity. In preparation for a cohort study evaluating the efficacy of manual therapy for the mentioned disorder, a descriptive study has been carried out in the Netherlands the design of which is discussed in this article.
Schlüsselwörter
KISS - Niederlande - Manuelle Therapie
Key words
KISS - The Netherlands - manual therapy
Literatur
-
1 Biedermann H. KISS Kinder. Stuttgart; Enke 1996
-
2 Biederman H. Manual Therapy in Children. London; Churchill Livingstone 2004
-
3
Biedermann H.
Manual Therapy in Children: Proposals for an Etiologic Model.
J Manipulative Physiol Ther.
2005;
28
211.e1-211.e15
-
4
Brandt P LP, Engelbert R HH, Helders P JM. et al .
Systematisch literatuuronderzoek naar de effecten van behandeling bij zuigelingen met kopgewrichteninvloed bij storingen in de symmetrie (KISS-syndroom).
Ned Tijdschr Geneeskd.
2005;
149
703-707
-
5
Brandt P LP, Offringa M.
Kanttekeningen bij het grote kneden.
AMC Magazine.
2005;
6
6-8
-
6
Crombag H, Smits-Engelsman B.
Het ontwikkelen van een rode vlaggenlijst als hulpmiddel bij de kinderfysiotherapeutische besluitvorming in de directe toegankelijkheid kinderfysiotherapie.
Nederlands tijdschrift voor Kinderfysiotherapie.
2007;
19
17-20
-
7
Engelbert R H, Vlimmeren L A, Adrichem L N. et al .
Abstract.
NVFK Congress.
2004;
-
8
European Workshop for Manual Medicine Netherlands (EWMM) .
Registerdatenbank (Stand 2008).
-
9
Fish van D.
Clinical Evaluation Processes and Procedures for the Orthotic Treatment of Infants with Deformational Plagiocephaly.
JPO.
2004;
16
S24-S27
-
10
Gupta P C, Foster J, Crowe S. et al .
Ophtalmologic Findings in Patients with Non-Syndromic Plagiocephaly.
J Craniofacial Surgery.
2003;
14
529-532
-
11
Hummel P, Fotado D.
Impacting infant head shapes.
Advances in Neonatal Care.
2005;
5
329-340
-
12
Jacobi G, Riebert T, Kieslich M. et al .
Todesfall während der Physiotherapie nach Vojta.
Zeitschrift für Physiotherapie.
2001;
53
573-576
-
13
Koch L E, Koch H, Graumann-Brunt S. et al .
Heart rate changes in response to mild mechanical irritation of the high cervical spinal cord region in infants.
Forensic Science Int.
2002;
128
168-176
-
14
Miller R I, Clarren S K.
Long-Term Developmental Outcomes in Patients with Deformational Plagiocephaly.
Pediatrics.
2000;
105
e26
-
15
Olafsdottir E, Forshei S, Fluge G. et al .
Randomised controlled trial of infantile colic treated with chiropractic spinal manipulation.
Arch Dis Child.
2001;
84
138-141
-
16 Oostendorp R AB. Functionele Vertebrobasilaire Insufficiëntie [Thesis]. Nijmegen; Nijmegen University 1988
-
17
Panchal J, Amirsheybani H, Gurwitch R. et al .
Neurodevelopment in children with single-suture cranisynostosis and plagiocephaly without synostosis.
Plast Reconstr Surg.
2001;
108
1492-1498
-
18
Rahbar R, Robson C D, Mulliken J B. et al .
Craniofacial, Temporal Bone and Audiologic Abnormalities in the Spectrum of Hemifacial Microsomia.
Arch Otolaryngol Head Neck Surgery.
2001;
127
265-271
-
19
Sacher R.
Geburtstrauma und (Hals) Wirbelsäule.
Man Medizin.
2003;
1
9-21
-
20 Slabbers G. Aanbevelingsbrief voor verwijzers. 2006 www.ewmm.net
-
21
St. John D, Mulliken J B, Kaban L B. et al .
Anthropometric Analysis of Mandibular Asymmetry in Infants with Deformational Posterior Plagiocephaly.
J Oral Maxillofac Surg.
2002;
60
873-877
-
22
Van Vlimmeren L A, Helders P JM, Adrichem van L NA.
Torticollis and plagiocephaly in infancy: Therapeutic strategies.
Pediatric Rehabilitation.
2006;
9
40-46
-
23 www.cbo.nl
-
24 www.ewmm.net
1 Der Originalartikel KISS in Nederland – The state of the art ist erschienen in: Tijdschrift voor Manuele Therapie (TMT) 2008; 1: 30–36.
Bé van der Woude
Grasklokje 17
5831 PG Boxmeer
Niederlande
eMail: be@bevanderwoude.nl