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DOI: 10.1055/s-0028-1111380
Klinik und Organhämodynamik der Fettleber*
Clinical features and hepatic haemodynamics in fatty liver * Professor Dr. E. Wollheim zum 65. Geburtstag.Publication History
Publication Date:
15 April 2009 (online)
Zusammenfassung
Bei 25 Patienten mit laparoskopisch-bioptisch gesicherter Fettlebererkrankung wurden zahlreiche Faktoren der allgemeinen Hämodynamik sowie der Leberblutdurchfluß mittels radioaktiven kolloidalen Chromphosphats bestimmt. Außerdem wurden blutchemische Untersuchungen vorgenommen, der 6-Stunden-Wasserversuch durchgeführt und die Bromsulfalein-(Bromthalein®-)Retention ermittelt. Zum Vergleich dienten 40 leber-, herz- und kreislaufgesunde Probanden. Zwischen dem Grad der Verfettung und dem Leberblutdurchfluß konnten eindeutige Zusammenhänge festgestellt werden. Als Ursache der Einschränkung des Leberblutdurchflusses bei hochgradiger Verfettung wird eine Kompression der Sinusoide und der kleinsten intrahepatalen Blutbahnen durch die Schwellung der Leberzellen und durch die Fibrose angesehen.
Summary
Systemic haemodynamics and liver blood-flow by means of radioactive colloidal chromic phosphate were measured in 25 patients with fatty liver confirmed by laparoscopy and biopsy. Blood chemical analyses and the six-hour water test were also done, as well as bromsulphalein retention measured. Forty patients without demonstrable liver or cardiovascular disease served as controls. There was a significant inverse relationship between the degree of fatty infiltration and hepatic blood flow. The cause of the diminished liver blood-flow in severe fatty infiltration is probably compression of the sinusoids and very small intrahepatic blood vessels through swelling of the hepatic cells and fibrosis.
Resumen
Clínica y hemodinámica orgánica del hígado graso
En 25 enfermos con afección de hígado graso asegurada laparoscópico-biópticamente se determinaron numerosos factores de la hemodinámica general así como de la circulación sanguínea hepática por medio de fosfato crómico coloidal radioactivo. Se practicaron, además, estudios químicos de la sangre, se realizó la prueba de agua de 6 horas y se averiguó la retención de bromosulfaleína (Bromthalein®). Para la comparación servian 40 personas de hígado, corazón y circulación sanos. Entre el grado de la degeneración grasa y la circulación sanguínea hepática pudieron comprobarse correlaciones inequívocas. Como causa de la restricción de la circulación sanguínea hepática en degeneración grasa de alto grado es considerada una compresión de los sinusoides y de las vías sanguíneas intrahepáticas más pequeñas par la hinchazón de las células hepáticas y por la fibrosis.