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DOI: 10.1055/s-0028-1112340
Augensymptome bei sellanahen Tumoren
(Kraniopharyngeom, supraselläres Meningeom)Impairment of vision due to tumours in the region of the sella (craniopharyngioma and suprasellar meningioma)Publication History
Publication Date:
16 April 2009 (online)
Zusammenfassung
Kraniopharyngeome führen, soweit sie intrasellär wachsen, zu einem Chiasmasyndrom mit Optikusatrophie, Visusminderung und bitemporaler Gesichtsfeldeinschränkung. Wenn sie aber, was nicht selten ist, extrasellär gewachsen sind, findet man Zeichen erhöhten intrakraniellen Drucks, also Kopfschmerzen, Erbrechen und — vor allem bei Kindern — eine Stauungspapille. Charakteristisch für das supraselläre Meningeom sind eine lange Anamnese, der bevorzugte Befall weiblicher Patienten, eine einseitige Sehverschlechterung als Initialsymptom mit langsamer Progredienz, unter Umständen bis zu einseitiger Erblindung und noch normaler Sehschärfe auf der anderen Seite, außerdem eine einfache Optikusatrophie und asymmetrische Gesichtsfeldausfälle.
Summary
40 cases of craniopharyngioma and 21 cases of suprasellar meningioma were analysed with respect to their effect on vision. The former tumour, in as far as it grow within the sella, causes involvement of the optic chiasm with optical nerve atrophy, diminution of vision and narrowing of both temporal fields. If, however, it grows outside of the sella (a not unusual occurrence) it produces signs of increased intracranial pressure, i.e. headache, vomiting and—especially in children—papilloedema. A long history, predominance of female patients, unilateral visual impairment are characteristic early symptoms of a suprasellar meningioma, followed by slow progression, at times to unilateral blindness without any impairment of the other eye, as well as simple optic nerve atrophy and asymmetric impairment of the visual fields.
Resumen
Síntomas oftálmicos en tumores próximos a la silla
Cráneofaringeomas, en cuanto crezcan dentro de la silla, conducen a un síndrome de quiasma con atrofia del óptico, disminución de la visión y restricción bitemporal del campo de visión. Pero si han crecido fuera de la silla — lo cual no es raro —, se encuentran sintomas de un aumento de la presión intracraneal, o sean dolores de cabeza, vómito y — ante todo en niños — éxtasis papilar. Son característicos para el meningeoma encima de la silla una anamnesis larga, la afección preferida de enfermas, un empeoramiento unilateral de la visión como síntoma inicial con progresión lenta, en circunstancias hasta la ceguera unilateral y agudeza visual todavía normal en el otro lado, además una atrofia sencilla del óptico y restricciones asimétricas del campo visual.