Dtsch Med Wochenschr 1956; 81(12): 407-411
DOI: 10.1055/s-0028-1115706
Therapie

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Zur Diagnose und Therapie der orthostatischen Kreislaufstörung im Kindesalter

Diagnosis and treatment of orthostatic circulatory disorders in childhoodHerbert Genz, Rolf-B. Stolowsky
  • Kinderklinik der Freien Universität Berlin Kaiserin-Auguste-Victoria-Haus (damaliger Direktor Prof. Dr. G. Joppich)
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Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

Zur Diagnose der im Kindesalter, vor allem in der Präpubertät häufigen, oft verkannten orthostatischen Kreislaufdysregulation wurden, an mehreren hundert Kindern, einfache diagnostische Hilfsmittel, wie Stehversuche und Steh-EKG, überprüft. Es wird auf eine oft beträchtliche Verlängerung der elektrischen Systole QT im Steh-EKG hingewiesen. Während Stehversuch und Steh-EKG in der Diagnostik gute Dienste leisten, scheint das Steh-EKG zu der Kontrolle des Verlaufs weniger geeignet zu sein. Eine intensive Behandlung des Symptomenkomplexes wird vor allem wegen möglicher Spätschädigungen für unerläßlich gehalten. Nach einer Erörterung der weitgehend voneinander abweichenden Wirkungsmechanismen verschiedener „Kreislaufmittel” werden die therapeutischen Ergebnisse mitgeteilt.

Summary

Simple diagnostic measures, such as the standing test and electrocardiographic changes on standing, have been evaluated in children with orthostatic circulatory disorders, which are frequent (especially during puberty) but often overlooked. The ECG on standing often shows marked prolongation in the Q-T interval. There were, in these patients, no abnormal changes in the ECG, with exercise. The standing ECG, although helpful diagnostically as often the only objective abnormal findings, could not be used to follow the progress of the condition. Best treatment consists of a well-ordered life without unnecessary strain and excitement. A significant number of children showed objective and subjective improvement from the administration of Carnigen (a combination of p-oxyphenylmethylaminopropanolhydrochloride with an adenosine-containing organ extract). A combination of theophylline-ephedrine with theophylline-diethanolamine (Peripherin) was less effective.

Resumen

Sobre el diagnóstico y tratamiento de la alteración circulatoria ortostática en la edad infantil

Para el diagnóstico de la disregulación circulatoria ortostática, muchas veces ignorada y presentada frecuentemente en la edad infantil, sobre todo en la prepubertad, se han probado, en varios centenares de niños, sencillos medios auxiliares de diagnóstico, como pruebas de bipedestación y orto-ECG. Frecuentemente se observa en el orto-ECG una considerable prolongación del sístole eléctrico QT. Mientras que las pruebas de bipedestación y orto-ECG prestan buenos servicios para el diagnóstico, es este último poco apropiado para controlar el curso. El mejor tratamiento es un modo de vida regulado, aunque estas medidas tienen su dificultad en niños de capitales o ciudades grandes. En el tratamiento medicamentoso se ha acreditado el carnigen (clorhidrato del p-oxifenilmetilamino propanol + extractos de órganos que contengan adenosina).