Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1123988
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Das akute Abdomen aus internistischer Sicht
Acute abdomen – the medical point of viewPublication History
eingereicht: 17.9.2008
akzeptiert: 15.1.2009
Publication Date:
29 January 2009 (online)
Zusammenfassung
Das akute Abdomen muss interdisziplinär in enger Zusammenarbeit zwischen Internisten und Viszeralchirurgen betreut werden. Wesentliches Ziel hierbei ist die Verkürzung der Zeitintervalle zwischen Symptomenbeginn, Arztkontakt, Diagnosestellung und Therapieeinleitung durch Erkennung von Risikopatienten. Die Schmerzcharakteristik des akuten Abdomens kann bereits frühzeitig auf die Ursache der Beschwerden hinweisen. Durch Anamnese und körperliche Untersuchung mit Sonographie, EKG und Labor muss frühzeitig die Akuität der Situation und die Entscheidung zum chirurgischen oder konservativen Vorgehen getroffen werden. Eine aufwendige Stufendiagnostik ist zu vermeiden. Die Computertomographie sollte frühzeitig in der Diagnostik eingesetzt werden, da durch die Schnelligkeit der Diagnosestellung die Prognose des Patienten verbessert wird.
Summary
The interdisciplinary management of acute abdominal pain involves experienced specialists in both internal medicine and visceral surgery. The essential approach is to shorten the time between begin of symptoms, contact with a medical practitioner, diagnosis and therapy through identification of patients at risk, eg. of mesenteric ischemia. The characteristics of abdominal pain may help to identify the underlying disease. However, in children, in the elderly or in immune-compromised patients the symptoms may be nonspecific. Effective management of acute abdominal pain involves a careful history taking, ultrasound, electrocardiography and blood tests. Computed tomography of abdominal organs and visceral vessels is probably important already at the beginning of the diagnostic work up. Time consuming diagnostic steps should not be undertaken.
Schlüsselwörter
akutes Abdomen - mesenteriale Ischämie
Keywords
acute abdomen - mesenteric ischemia
Literatur
- 1 American Gastroenterological Association Medical Position Statement: Guidelines on Intestinal Ischemia (2000). Gastroenterology. 2000; 118 951-3
- 2 Ammaturo C, De Rosa A, Salzano A, Morra C, Bassi U, Cerrato C, D’Eliso E, Cacace A. Intestinal infarction: report of 98 cases. Chir Ital. 2001; 53 57-64
- 3 AWMF-Leitlinie Bauchschmerz Nr. 068/004.
- 4 De Dombal F T. The OMGE acute abdominal pain survey. Progress report, 1986. Scan J Gastroenterol. 1988; 23 (suppl 144) 36-44
- 5 Farahmand N, Sirlin C B, Brown M A, Shragg G P, Fortlage D, Hoyt D B, Casola G. Hypotensive patients with blunt abdominal trauma: performance of screening US. Radiology. 2005; 235 436-443
- 6 Janda A, Hagmüller G W, Denck H. Lactate in the diagnosis of acute intestinal vascular occlusions. Chirurg. 1984; 55 469-73
- 7 Lankisch P G, Mahlke R, Lübbers H. Das akute Abdomen aus internistischer Sicht. Dt Ärzteblatt. 2006; 103 A2179-A2188
- 8 Miettinen P, Pasanen P, Lahtinen J, Alhava E. Acute abdominal pain in adults. Am Chir Gynaecol. 1996; 85 5-9
- 9 Mössner J. Akutes Abdomen. Internist. 2005; 46 974-981
- 10 Ng C S, Watson C JE, Palmer C R. et al . Evaluation of early abdominopelvic computed tomography in patients with acute abdominal pain of unknown cause: prospective randomised study. Br Med J. 2002; 325 1387-1389
- 11 Strömberg C, Johansson G, Adolfsson A. Acute abdominal pain: diagnostic impact of immediate CT scanning. World J Surg. 2007; 31 2347-2354
- 12 Trede M, Gai H. Akuter Bauchschmerz. Langenbecks Arch Chir. 1986; 369 651-657
Prof. Dr. Thomas Frieling
Medizinische Klinik II, Helios Klinikum Krefeld
Lutherplatz 40
47805 Krefeld
Phone: 02151/322707
Fax: 02151/322078
Email: thomas.frieling@helios-kliniken.de