Gesundheitswesen 2009; 71(7): 391-398
DOI: 10.1055/s-0028-1128111
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rauchen, Alkoholkonsum und koffeinhaltige Getränke vor, während und nach der Schwangerschaft – Ergebnisse aus der Studie „Stillverhalten in Bayern”

Smoking, Alcohol and Caffeine Consumption of Mothers before, during and after Pregnancy – Results of the Study ‘Breast-Feeding Habits in Bavaria’B. Rebhan 1 , M. Kohlhuber 1 , U. Schwegler 1 , B. Koletzko 2 , H. Fromme 1
  • 1Bayerisches Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit, Sachgebiet Umweltmedizin, Oberschleißheim
  • 2Dr. von Haunersches Kinderspital, Ludwig-Maximilians-Universität, München
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Publication Date:
26 March 2009 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Die vorliegende Auswertung der Studie „Stillverhalten in Bayern” hat zum Ziel, das Rauchverhalten, den Alkohol- und den Koffeinkonsum von Müttern in Bayern vor, während und nach der Schwangerschaft zu beschreiben. Weiterhin wurde die Passivrauchbelastung der Schwangeren und der Säuglinge erfragt. Zudem soll der Einfluss des Genussmittelkonsums auf die Stilldauer quantifiziert und die Verbreitung des Risikoverhaltens in der Bevölkerung genauer charakterisiert werden.

Methodik: Die Studie „Stillverhalten in Bayern” ist eine prospektive Kohortenstudie, die von April 2005 bis Januar 2006 durchgeführt wurde. An der Basiserhebung nahmen 3 822 Mütter aus ganz Bayern teil, die im April 2005 entbunden hatten. Methoden und erste Ergebnisse wurden bereits beschrieben. Die Studienteilnehmerinnen wurden in 4 Folgebefragungen zum Stillverhalten, zu Rauchgewohnheiten, zum Alkohol- und zum Koffeinkonsum befragt. Die Follow-Up Quote betrug 82%. In die vorliegende Auswertung wurden nur Studienteilnehmerinnen mit komplettem Follow-Up einbezogen (n=3 103).

Ergebnisse: Vor der Schwangerschaft rauchten 23,7% der Mütter. Der Anteil der Frauen, die angaben, jemals in der Schwangerschaft geraucht zu haben, belief sich auf 9,8%. Ende des neunten Monats nach der Entbindung hatte bereits wieder mehr als die Hälfte der ehemaligen Raucherinnen (53%) mit dem Rauchen angefangen. Insgesamt 25,3% der Mütter gaben an, jemals in der Schwangerschaft Alkohol zu sich genommen zu haben. 69,0% der Schwangeren tranken jemals in der Schwangerschaft koffeinhaltige Getränke. Die Konsummengen wurden in der Schwangerschaft deutlich reduziert. Rauchen war dabei eher bei jüngeren Frauen mit niedrigerem Schulabschluss, Alkoholkonsum eher bei älteren Frauen mit höherem Schulabschluss verbreitet. In Deutschland geborene Mütter rauchten signifikant häufiger als Mütter mit Migrationshintergrund. Rauchen hatte einen dosisabhängigen, signifikant negativen Einfluss auf die Stilldauer von <4 vollen Monaten ausschließlichem Stillen (1–5 Zigaretten/Tag, Odds Ratio (OR) 2,04, 95%-Konfidenzintervall (KI) 1,31–3,18; >5 Zigaretten/Tag, OR 2,54, 95%-KI 1,42–4,54). Koffeinkonsum verkürzte die Stilldauer ebenfalls signifikant (OR 1,49, 95%-KI 1,25–1,79), wohingegen Alkoholkonsum die Stilldauer nicht beeinflusste.

Schlussfolgerung: Alkoholkonsum, Rauchen und Koffeinkonsum in der Schwangerschaft sind weit verbreitetet. Neben den bereits etablierten Präventionsinitiativen können zusätzliche zielgruppenorientierte Maßnahmen zur Raucherentwöhnung für junge Schwangere mit niedriger Schulbildung die Raucherquoten in dieser Risikogruppe senken. Verstärkte Aufmerksamkeit sollte dem Thema Alkoholkonsum in Schwangerschaft und Stillzeit gewidmet werden.

Abstract

Aim of the Study: The aim of this analysis of the study ‘Breast-feeding habits in Bavaria’ is to describe the smoking habits, alcohol and caffeine consumption of mothers in Bavaria before, during and after pregnancy. Furthermore, we asked about the environmental tabacco smoke exposition of pregnant women and infants. The influence of consumption habits on breast-feeding is quantified and the distribution of the risky habits in the population is characterised.

Methods: The study ‘Breast-feeding habits in Bavaria’ is a prospective cohort study which was carried out from April 2005 to January 2006. Some 3 822 mothers throughout Bavaria who had delivered a baby in April 2005 participated in the basic survey. Methods and first results have already been published. The participants were asked in 4 follow-up questionnaires about breast-feeding habits, smoking habits, and alcohol and caffeine consumption. The follow-up rate was 82%. Only participants with a complete follow-up were included into this analysis (n=3 103).

Results: Some 23.7% of the mothers smoked before pregnancy. The percentage of women reporting any smoking during pregnancy was 9.8%. More than half (53%) of the ex-smokers started to smoke again up to the end of month 9 after delivery. 25.3% of the mothers reported any alcohol consumption during pregnancy, 69.0% of pregnant women were drinking caffeine-containing beverages. The consumption rates were reduced clearly during pregnancy. Smoking had a higher prevalence in the group of young women with low school education, alcohol consumption in the group of elder women with high school education. Mothers born in Germany smoked significantly more than mothers with a migration background. Smoking had a significant, dose-dependent negative influence on a breast-feeding duration of <4 full months exclusive breast-feeding (1–5 cigarettes/day, odds ratio (OR) 2.04, 95% confidence interval (CI) 1.31–3.18; >5 cigarettes/day, OR 2.54, 95% CI 1.42–4.54). Caffeine consumption also had a significant negative influence on the breast-feeding duration (OR 1.49, 95% CI 1.25–1.79), whereas alcohol consumption did not.

Conclusion: Alcohol consumption, smoking and coffee consumption are common in the population of pregnant women. Apart from established preventive initiatives, additional measures focussed on young pregnant women with low school education can lower smoking rates in this risk group. More attention should be given to the topic alcohol consumption in pregnancy.

Literatur

  • 1 Schaefer C, Spielmann H, Vetter K. Arzneiverordnung in Schwangerschaft und Stillzeit. 7th ed. 2006 München: Elsevier GmbH, Urban & Fischer Verlag 496–498-719–723
  • 2 Vennemann MM, Findeisen M, Butterfass-Bahloul T. et al . Modifiable risk factors for SIDS in Germany: results of GeSID.  Acta Paediatr. 2005;  94 ((6)) 655-660
  • 3 Mitchell EA, Milerad J. Smoking and the sudden infant death syndrome.  Rev Environ Health. 2006;  21 ((2)) 81-103
  • 4 Bajanowski T, Brinkmann B, Mitchell EA. et al . Nicotine and cotinine in infants dying from sudden infant death syndrome.  Int J Legal Med. 2008;  122 ((1)) 23-28
  • 5 Rushton L. Health impact of environmental tobacco smoke in the home.  Rev Environ Health. 2004;  19 ((3–4)) 291-309
  • 6 Bundesinstitut für Risikobewertung, Nationale Stillkommission . Stillen und Rauchen, Aktualisierte Empfehlung der Nationalen Stillkommission vom 14. März 2001 (aktualisiert im Septemer 2006). http://www.bfr.bund.de/cd/10207 , aufgerufen am 29.05.2008
  • 7 Koletzko B. (Hrsg.) Kinderheilkunde und Jugendmedizin. 13th ed. Berlin, Heidelberg, New York: Springer Verlag 2007: 39-40
  • 8 Rosch C, Steinbicker V, Kropf S. Down's syndrome: the effects of prenatal diagnosis and demographic factors in a region of the eastern part of Germany.  Eur J Epidemiol. 2000;  16 ((7)) 627-632
  • 9 Welch-Carre E. The neurodevelopmental consequences of prenatal alcohol exposure.  Adv Neonatal Care. 2005;  5 ((4)) 217-229
  • 10 Day NL, Leech SL, Richardson GA. et al . Prenatal alcohol exposure predicts continued deficits in offspring size at 14 years of age.  Alcohol Clin Exp Res. 2002;  26 ((10)) 1584-1591
  • 11 Mennella JA, Pepino MY, Teff KL. Acute alcohol consumption disrupts the hormonal milieu of lactating women.  J Clin Endocrinol Metab. 2005;  90 ((4)) 1979-1985
  • 12 Mennella JA. Infants’ suckling responses to the flavor of alcohol in mothers’ milk.  Alcohol Clin Exp Res. 1997;  21 ((4)) 581-585
  • 13 Koletzko B, Lehner F. Beer and breastfeeding.  Adv Exp Med Biol. 2000;  478 23-28
  • 14 Mennella J. Alcohol's effect on lactation.  Alcohol Res Health. 2001;  25 ((3)) 230-234
  • 15 Bech BH, Nohr EA, Vaeth M. et al . Coffee and fetal death: a cohort study with prospective data.  Am J Epidemiol. 2005;  162 ((10)) 983-990
  • 16 Voigt M, Hesse V, Wermke K. et al . Rauchen in der Schwangerschaft Kinderärztliche Praxis, Sonderheft „Wachstumsstörungen”. 2001;  26-29
  • 17 Giersiepen K, Rahden O Von, Hassel H. National Status Report Smoking Cessation in Pregnancy Germany – Euro-Scip III. Bremen Institute for Prevention Research and Social Medicine (BIPS): Bremen 2006
  • 18 Bergmann KE, Bergmann RL, Ellert U. et al . Perinatal risk factors for long-term health. Results of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS).  Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2007;  50 ((5–6)) 670-676
  • 19 Von Kries R. Bericht zu den Schuleingangsuntersuchungen 2003 . (StMUGV) Projektbericht Schuleingangsuntersuchung 2003 – Umwelt und Gesundheit. 2003;  13
  • 20 Thyrian JR, Hannöver W, Röske K. et al . Rauchen vor, während und nach der Geburt: längsschnittliche Daten einer Bevölkerungsstichprobe – [Smoking Before, During and After Pregnancy: Longitudinal Data From a Population-Based Sample].  Geburtsh Frauenheilk. 2005;  66 687-689
  • 21 Scott JA, Binns CW. Factors associated with the initiation and duration of breastfeeding: a review of the literature.  Breastfeed Rev. 1999;  7 ((1)) 5-16
  • 22 Ludvigsson JF, Ludvigsson J. Socio-economic determinants, maternal smoking and coffee consumption, and exclusive breastfeeding in 10 205 children.  Acta Paediatr. 2005;  94 ((9)) 1310-1319
  • 23 Kohlhuber M, Rebhan B, Schwegler U. et al . Breastfeeding rates and duration in Germany: a Bavarian cohort study.  Br J Nutr. 2008;  99 ((5)) 1127-1132
  • 24 Statistische Berichte .Natürliche Bevölkerungsbewegung in Bayern 2005. Bayerisches Landesamt für Statistik und Datenverarbeitung: München 2006: 1-17
  • 25 Callies M, Lack N. Qualitätssicherung Geburtshilfe, Jahresauswertung 2005, Modul 16/1 2005, Bayerische Arbeitsgemeinschaft für Qualitätssicherung in der stationären Versorgung. (Mitherausgeber: Bayerische Landesärztekammer, Arbeitsgemeinschaft der Krankenkassen in Bayern, Bayerische Krankenhausgesellschaft e. V.)
  • 26 Gesundheitsmonitor Bayern Ausgabe 2/2007 .Rauchen und Nichtrauchen in Bayern – Update 2007, Kuhn J, Wildner M, in Gesundheitsmonitor Bayern. Bayerisches Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit Hrsg.: Erlangen 2007: 1-8
  • 27 Colman GJ, Joyce T. Trends in smoking before, during, and after pregnancy in ten states.  Am J Prev Med. 2003;  24 ((1)) 29-35
  • 28 Helmert U, Lang P, Cuelenaere B. Smoking behavior of pregnant patients and mothers with young children.  Soz Praventivmed. 1998;  43 ((2)) 51-58
  • 29 Gehrman CA, Hovell MF. Protecting children from environmental tobacco smoke (ETS) exposure: a critical review.  Nicotine Tob Res. 2003;  5 ((3)) 289-301
  • 30 Lampert T, Thamm M. Social inequality and smoking behavior in Germany.  Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2004;  47 ((11)) 1033-1042
  • 31 Hannover W, Thyrian JR, Roske K. et al . Smoking cessation and relapse prevention for postpartum women: results from a randomized controlled trial at 6, 12, 18 and 24 months.  Addict Behav. 2009;  34 ((1)) 1-8
  • 32 Lumley J, Oliver SS, Chamberlain C. et al . Interventions for promoting smoking cessation during pregnancy.  Cochrane Database Syst Rev. 2004;  Issue ((4)) Art No.: pCD001055
  • 33 Pbert L, Flint AJ, Fletcher KE. et al . Effect of a pediatric practice-based smoking prevention and cessation intervention for adolescents: a randomized, controlled trial.  Pediatrics. 2008;  121 ((4)) e738-e747
  • 34 Haug S, Meyer C, Gross B. et al . Continuous individual support of smoking cessation in socially deprived young adults via mobile phones–results of a pilot study.  Gesundheitswesen. 2008;  70 ((6)) 364-371
  • 35 Meyer C, Rumpf HJ, Hapke U. et al . Regional differences in the prevalence of high-risk alcohol drinking: secondary analysis of the East-West health survey.  Gesundheitswesen. 1998;  60 ((8–9)) 486-492
  • 36 Kraus L, Augustin R, Bloomfield K. et al . The influence of regional differences in drinking style on hazardous use, excessive drinking, abuse and dependence.  Gesundheitswesen. 2001;  63 ((12)) 775-782
  • 37 Gesundheitsmonitor Bayern .Ausgabe 2/2005, Alkoholkonsum in Bayern, Kuhn J, Wildner M. 2005, Bayerisches Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit Hrsg. Erlangen 1-4
  • 38 Kersting M, Dulon M. Breastfeeding in Germany. Results of the SuSe-Study.  Monatsschr Kinderheilkd. 2002;  150 1196-1201

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