Z Orthop Unfall 2009; 147(4): 457-462
DOI: 10.1055/s-0029-1185581
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zeigt der Latissimus-dorsi-Transfer als Revisionsoperation vergleichbare Ergebnisse zum Primäreingriff? Eine retrospektive Matched-Pair-Analyse

Latissimus Dorsi Transfer – Comparison of Results after Primary and Revision Surgery: A Retrospective Matched-Pair AnalysisS. Buchmann1 , 2 , P. Magosch2 , S. Lichtenberg2 , P. Habermeyer2
  • 1Abteilung und Poliklinik für Sportorthopädie, Klinikum rechts der Isar, München
  • 2Schulter- und Ellenbogenchirurgie, Atos Klinik, Heidelberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 June 2009 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Der Latissimus-dorsi-Transfer (LdT) wird bei nicht rekonstruierbaren posterosuperioren Rotatorenmanschettenrupturen durchgeführt. Ziel der retrospektiven Studie ist nun, die Frage zu klären, ob sich der Latissimus-dorsi-Transfer als Revisionseingriff bei fehlgeschlagener Rotatorenmanschettenrekonstruktion eignet. Methode: Zwischen 1998 und 2005 wurden 124 Patienten mittels Latissimus-dorsi-Transfer versorgt. Hieraus wurden 34 Patienten (Gruppe 1: sekundärer LdT n = 17, Gruppe 2: primärer LdT n = 17) anhand einer retrospektiven Matched-Pair-Studie nach einem mittleren Zeitraum von 20 Monaten (Gruppe 1) bzw. 28 Monaten (Gruppe 2) klinisch und radiologisch nachuntersucht. Funktionelle Ergebnisse wurden mit dem alters- und geschlechtskorrelierten Constant Score (CS) erhoben. Ergebnisse: Es zeigte sich eine signifikante Verbesserung des alters- und geschlechtskorrigierten Constant Scores in beiden Gruppen von präoperativ Gruppe 1 = 51 % und Gruppe 2 = 57 % auf postoperativ Gruppe 1 = 73 % und Gruppe 2 = 84 % (p = 0,001 bzw. p = 0,007). Im Gruppenvergleich liegt ein signifikant höherer postoperativer CS für Gruppe 2 vor (p = 0,03), bei nicht signifikanten Unterschieden präoperativ (p = 0,6). Die aktive Beweglichkeit zeigte postoperativ keine signifikanten Unterschiede (Abd/Flex p = 0,8). Das Hornblower-Sign war in Gruppe 1 signifikant häufiger positiv (p < 0,001). Der Vergleich der arthroskopisch zu den offen voroperierten Patienten zeigt einen Trend des postoperativen CS von 82 %/69 % (p = 0,06) zugunsten der Patienten mit vorangegangener Arthroskopie bei einem präoperativen relativen CS von 50 %/52 % (p = 0,9). Es zeigte sich keine vermehrte Komplikationsrate in der Revisionsgruppe. Schlussfolgerung: Bei korrekter Indikation liegen nach Latissimus-dorsi-Transfer als Primär- sowie als Revisionseingriff keine Unterschiede der Schmerzlinderung sowie der aktiven ROM vor. Jedoch zeigte sich ein signifikant geringerer relativer CS in Gruppe 1 sowie ein signifikant häufiger positives Hornblower-Sign. Eine erhöhte Komplikationsrate konnte nicht festgestellt werden. Der Latissimus-dorsi-Transfer ist aus unserer Sicht als Revisionseingriff geeignet.

Abstract

Aim: Latissimus dorsi transfer (LdT) has been proposed for the treatment of irreparable rotator cuff tears of the infra- and supraspinatus. The purpose of this retrospective study was to evaluate the results of latissimus dorsi transfer in revision surgery in comparison to primary surgery. Method: Between 1998 and 2005 a group of 124 patients has been treated with a latissimus dorsi transfer. From this group 34 patients (Group 1 = revision LdT n = 17, Group 2 = primary LdT n = 17) were examined in a retrospective matched-pair study after an average follow-up of 20 months (Group 1) and 28 months (Group 2) by clinical examination and X‐ray. Functional results were assessed with use of the age- and gender-matched Constant Score (CS). Results: The age- and gender-matched Constant Score increased significantly in both groups from preoperatively 51 % in Group 1 and 57 % in Group 2 up to a postoperative score of 73 % in Group 1 and 84 % in Group 2 (p = 0.001/p = 0.007). By comparison of the 2 groups there is a significantly higher postoperative age- and gender-matched Constant Score for Group 2 (p = 0.03). Active ROM showed postoperatively no significant difference (Abd/Flex p = 0.8). The Hornblower sign is significantly more frequently positive in Group 1 (p < 0.001). The comparison of arthroscopically and open previous surgery for the subgroups of revision latissimus dorsi transfer shows a trend for an increased postoperative age- and gender-matched Constant Score in the arthroscopic group (82 %/69 % p = 0.06) with a preoperative CS of 50 %/52 % (p = 0.9). There is no significant difference in the incidence of postoperative complications. Conclusion: Considering the correct indication for latissimus dorsi transfer there is no difference for reduction of pain and active ROM between primary and revision surgery. But the revision cases show a significantly lower age- and gender-matched Constant Score and a higher incidence of a positive Hornblower sign. A higher risk of postoperative complications for the revision group could not be found. In summary, the latissimus dorsi transfer was of significant benefit for both groups and we can also recommend this technique for revision surgery.

Literatur

  • 1 Patte D. Classification of rotator cuff lesions.  Clin Orthop Relat Res. 1990;  254 81-86
  • 2 Thomazeau H, Rolland Y, Lucas C. et al . Atrophy of the supraspinatus belly. Assessment by MRI in 55 patients with rotator cuff pathology.  Acta Orthop Scand. 1996;  67 264-268
  • 3 Goutallier D, Postel J M, Lavau L. et al . Impact of fatty degeneration of the supraspinatus and infraspinatus muscles on the prognosis of surgical repair of the rotator cuff.  Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot. 1999;  85 668-676
  • 4 Burkhart S S, Barth J R, Richards D P. et al . Arthroscopic repair of massive rotator cuff tears with stage 3 and 4 fatty degeneration.  Arthroscopy. 2007;  23 347-354
  • 5 Liem D, Lengers N, Dedy N. et al . Arthroscopic debridement of massive irreparable rotator cuff tears.  Arthroscopy. 2008;  24 743-748
  • 6 Klinger H M, Steckel H, Ernstberger T. et al . Arthroscopic debridement of massive rotator cuff tears: negative prognostic factors.  Arch Orthop Trauma Surg. 2005;  125 261-266
  • 7 Scheibel M, Lichtenberg S, Habermeyer P. Reversed arthroscopic subacromial decompression for massive rotator cuff tears.  J Shoulder Elbow Surg. 2004;  13 272-278
  • 8 Burkhart S S, Athanasiou K A, Wirth M A. Margin convergence: a method of reducing strain in massive rotator cuff tears.  Arthroscopy. 1996;  12 335-338
  • 9 Celli L, Rovesta C, Marongiu M C. et al . Transplantation of teres major muscle for infraspinatus muscle in irreparable rotator cuff tears.  J Shoulder Elbow Surg. 1998;  5 485-490
  • 10 Gerber C. Latissimus dorsi transfer for the treatment of irreparable tears of the rotator cuff.  Clin Orthop Relat Res. 1992;  275 152-160
  • 11 Malkani A L, Sundine M J, Tillett E D. et al . Transfer of the long head of the triceps tendon for irreparable rotator cuff tears.  Clin Orthop Relat Res. 2004;  428 228-236
  • 12 Gerber C, Maquieira G, Espinosa N. Latissimus dorsi transfer for the treatment of irreparable rotator cuff tears.  J Bone Joint Surg [Am]. 2006;  88 113-120
  • 13 Augereau B, Apoil A. Repair using a deltoid flap of an extensive loss of substance of the rotary cuff of the shoulder.  Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot. 1988;  74 298-301
  • 14 Kasten P, Loew M. How to treat massive rotator cuff tears.  Orthopäde. 2007;  36 855-861
  • 15 Gerber C, Vinh T S, Hertel R. et al . Latissimus dorsi transfer for the treatment of massive tears of the rotator cuff. A preliminary report.  Clin Orthop Relat Res. 1988;  232 51-61
  • 16 Ozaki J, Fujimoto S, Masuhara K. et al . Reconstruction of chronic massive rotator cuff tears with synthetic materials.  Clin Orthop Relat Res. 1986;  202 173-183
  • 17 Iannotti J P, Hennigan S, Herzog R. et al . Latissimus dorsi tendon transfer for irreparable posterosuperior rotator cuff tears. Factors affecting outcome.  J Bone Joint Surg [Am]. 2006;  88 342-348
  • 18 Werner C M, Zingg P O, Lie D. et al . The biomechanical role of the subscapularis in latissimus dorsi transfer for the treatment of irreparable rotator cuff tears.  J Shoulder Elbow Surg. 2006;  15 736-742
  • 19 L'Episcopo J B. Tendon transplantation in obstetrical paralysis.  Am J Surg. 1934;  25 122-125
  • 20 Herzberg G, Urien J P, Dimnet J. Potential excursion and relative tension of muscles in the shoulder girdle: relevance to tendon transfers.  J Shoulder Elbow Surg. 1999;  8 430-437
  • 21 Habermeyer P, Magosch P, Rudolph T. et al . Transfer of the tendon of latissimus dorsi for treatment of massive tears of the rotator cuff.  J Bone Joint Surg [Am]. 2006;  88 208-212
  • 22 Pearle A D, Kelly B T, Voos J E. et al . Surgical technique and anatomic study of latissimus dorsi and teres major transfers.  J Bone Joint Surg [Am]. 2006;  88 1524-1531
  • 23 Constant C R, Murley A H. A clinical method of functional assessment of the shoulder.  Clin Orthop Relat Res. 1987;  214 160-164
  • 24 Hertel R, Ballmer F T, Lombert S M. et al . Lag signs in the diagnosis of rotator cuff rupture.  J Shoulder Elbow Surg. 1996;  5 307-313
  • 25 Walch G, Boulahia A, Calderone S. et al . The ‘dropping’ and 'hornblower's’ signs in evaluation of rotator-cuff tears.  J Bone Joint Surg [Br]. 1998;  80 624-628
  • 26 Gohlke F, Boehm D. Decision making for Latissimus-dorsi-transfer in postero-superior rotator cuff tears: comparison of clinical results after primary reconstruction or salvage procedure after failed repair. SECEC 1st closed meeting. 2001: Abstract Nr. 27
  • 27 Irlenbusch U, Bensdorf M, Gansen H K. et al . Latissimus dorsi transfer in case of irreparable rotator cuff tear: a comparative analysis of primary and failed rotator cuff surgery, in dependence of deficiency grade and additional lesions.  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 2003;  141 650-656
  • 28 Miniaci A, MacLeod M. Transfer of the latissimus dorsi muscle after failed repair of a massive tear of the rotator cuff: a two to five year review.  J Bone Joint Surg [Am]. 1999;  81 1120-1127
  • 29 Warner J J, Parsons 4th I M. Latissimus dorsi tendon transfer: a comparative analysis of primary and salvage reconstruction of massive, irreparable tears.  J Shoulder Elbow Surg. 2001;  10 514-521
  • 30 Aoki M, Okamura K, Fukushima S. et al . Transfer of latissimus dorsi for irreparable rotator-cuff tears.  J Bone Joint Surg [Br]. 1996;  78 761-766
  • 31 Warner J P. Management of massive irreparable rotator cuff tears: the role of Tendon transfer.  J Bone Joint Surg [Am]. 2000;  82 878-887
  • 32 Lichtenberg S, Magosch P, Habermeyer P. Long term results of the L'Episcopo procedure to restore shoulder function in patients with irreparable postero-superior massive rotator cuff tears. SECEC Meeting Brügge 2008: 81-Abstract Nr. 88

Dr. Stefan Buchmann

Abteilung und Poliklinik für Sportorthopädie
Klinikum rechts der Isar

Connollystraße 32

80809 München

Phone: 0 89/28 92 44 62

Fax: 0 89/28 92 44 84

Email: s_buchmann17@hotmail.com