Geburtshilfe Frauenheilkd 2009; 69(5): 384-390
DOI: 10.1055/s-0029-1185633
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Schedule-Optimierung von Topotecan in der Therapie des Ovarialkarzinoms

Schedule Optimization of Topotecan in the Therapy of Ovarian CancerJ. Sehouli1 , U. Sartorius2 , G. Oskay-Özcelik1
  • 1Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Charité/Campus Virchow-Klinikum, Berlin
  • 2GlaxoSmithKline GmbH & Co. KG, Medizinischer Fachbereich Onkologie, München
Further Information

Publication History

eingereicht 6.12.2008 revidiert 10.3.2009

akzeptiert 16.3.2009

Publication Date:
22 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Trotz Erhöhung der operativen Tumorresektionsraten und hoher Ansprechrate der First-Line-Chemotherapie mit Carboplatin plus Paclitaxel entwickelt der Großteil der Patientinnen mit Ovarialkarzinom ein Rezidiv und verstirbt infolge Progression der Erkrankung. Während bei einer Umfrage der NOGGO beim platinsensiblen Rezidiv das Überleben noch als wichtigstes Therapieziel genannt wird, stehen beim platinresistenten Rezidiv die Krankheitskontrolle, die Beschwerdenlinderung sowie die Lebensqualität der Patientin und damit die Verträglichkeit der Therapie eindeutig im Vordergrund. Die wöchentliche Applikation von Topotecan anstatt des klassischerweise eingesetzten Regimes an 5 aufeinanderfolgenden Tagen bietet hierbei eine vielversprechende Erweiterung des Therapiespektrums. Die pharmakokinetische Rationale für die wöchentliche Dosierung ist eine Reversibilität der hemmenden Wirkung von Topotecan auf die Topoisomerase I nach 7 Tagen. Die Ergebnisse der randomisierten Phase-II-Studie der NOGGO, die das wöchentliche Schema mit dem konventionellen 5-Tage-Konzept vergleicht, werden mit großer Spannung für Ende dieses Jahres erwartet.

Abstract

Despite the increase in radical cytoreductive surgery and an initial high response rate to first-line chemotherapy with carboplatin plus paclitaxel, most women with ovarian cancer will relapse and die due to tumor progression. According to a survey performed by the NOGGO (Nord-Ostdeutsche Gesellschaft für Gynäkologische Onkologie), survival represents the most important goal of treatment for patients with platinum-sensitive relapse, while in platinum-resistant relapse there is a shift to providing disease control and symptom palliation with a generally well-tolerated regimen and an emphasis on the patients' quality of life. Thus, weekly topotecan dosing instead of the standard 5-day regimen offers a promising expansion of the therapeutic spectrum. The pharmacokinetic rationale for the weekly schedule is that the inhibiting effect of topotecan on topoisomerase I is reversible after one week. The results of the randomized phase-II study of the NOGGO, which investigated the weekly schedule in comparison to the conventional 5-day schedule of topotecan, are expected for the end of this year.

Literatur

  • 1 Arbeitsgemeinschaft Bevölkerungsbezogener Krebsregister in Deutschland Hrsg. in Zusammenarbeit mit dem. Krebs in Deutschland. Häufigkeiten und Trends. Saarbrücken; 2006
  • 2 Jemal A, Siegel R, Ward E. et al . Cancer Statistics 2006.  Cancer J Clin. 2006;  56 106-130
  • 3 Scharf A, Günther H, Sohn S. Screening auf Ovarialkarzinom.  Der Gynäkologe. 2002;  537-547
  • 4 Markman M, Rothman R, Hakes T. et al . Second-line platinum therapy in patients with ovarian cancer previously treated with cisplatin.  J Clin Oncol. 1991;  9 389-393
  • 5 Kommission Ovar der Arbeitsgemeinschaft Gynäkologische Onkologie e.V. in der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe e.V. sowie in der Deutschen Krebsgesellschaft e.V. .Interdisziplinäre S2 k-Leitlinie für die Diagnostik und Therapie maligner Ovarialtumoren. München, Wien, New York; W. Zuckschwerdt 2007
  • 6 Coleman R L, Gordon A, Barter J. et al . Early changes in CA125 after treatment with pegylated liposomal doxorubicin or topotecan do not always reflect best response in recurrent ovarian cancer patients.  Oncologist. 2007;  12 72-78
  • 7 Sehouli J, Pirvulescu C, Mustea A. et al . Aktuelle Aspekte der Therapie des platinresistenten Ovarialkarzinoms.  Geburtsh Frauenheilk. 2007;  67 823-830
  • 8 Pfisterer J, du Bois A, Hilpert F. et al . Advances in the treatment of ovarian carcinoma.  Dtsch Med Wochenschr. 2004;  129 379-384
  • 9 ten Bokkel H W, Gore M, Carmichael J. et al . Topotecan versus paclitaxel for the treatment of recurrent epithelial ovarian cancer.  J Clin Oncol. 1997;  15 2183-2193
  • 10 ten Bokkel H W, Lane S R, Ross G A. Long-term survival in a phase III, randomised study of topotecan versus paclitaxel in advanced epithelial ovarian carcinoma.  Ann Oncol. 2004;  15 100-103
  • 11 Armstrong D K. Topotecan dosing guidelines in ovarian cancer: reduction and management of hematologic toxicity.  Oncologist. 2004;  9 33-42
  • 12 Sehouli J, Stengel D, Oskay-Oezcelik G. et al . Nonplatinum topotecan combinations versus topotecan alone for recurrent ovarian cancer: results of a phase III study of the North-Eastern German Society of Gynecological Oncology Ovarian Cancer Study Group.  J Clin Oncol. 2008;  26 3176-3182
  • 13 Sehouli J. Topotecan weekly versus topotecan five-day schedule in patients with platinum-resistant ovarian cancer – which is the best regimen?.  European Oncological Disease. 2008;  84-85
  • 14 Bence A K, Mattingly C A, Desimone P A. et al . Evaluation of Topotecan cytotoxicity and topoisomerase I levels in non-small cell lung cancer cells.  Proc Am Assoc Cancer Res. 2002;  43 247
  • 15 Hoskins P, Eisenhauer E, Beare S. et al . Randomized phase II study of two schedules of topotecan in previously treated patients with ovarian cancer: a National Cancer Institute of Canada Clinical Trials Group study.  J Clin Oncol. 1998;  16 2233-2237
  • 16 Homesley H D, Hall D J, Martin D A. et al . A dose-escalating study of weekly bolus topotecan in previously treated ovarian cancer patients.  Gynecol Oncol. 2001;  83 394-399
  • 17 Rodriguez M, Method M W, Lewandowski G. et al . A preliminary report of a phase II study of weekly topotecan in platinum-sensitive recurrent ovarian and peritoneal carcinoma.  J Clin Oncol. 2004;  22 464S
  • 18 Levy T, Inbar M, Menczer J. et al . Phase II study of weekly topotecan in patients with recurrent or persistent epithelial ovarian cancer.  Gynecol Oncol. 2004;  95 686-690
  • 19 Bhoola S M, Coleman R L, Herzog T. et al . Retrospective analysis of weekly topotecan as salvage therapy in relapsed ovarian cancer.  Gynecol Oncol. 2004;  95 564-569
  • 20 O'Malley D M, Azodi M, Makkenchery A. et al . Weekly topotecan in heavily pretreated patients with recurrent epithelial ovarian carcinoma.  Gynecol Oncol. 2005;  98 242-248
  • 21 Safra T, Menczer J, Bernstein R. et al . Efficacy and toxicity of weekly topotecan in recurrent epithelial ovarian and primary peritoneal cancer.  Gynecol Oncol. 2007;  105 205-210
  • 22 Abushahin F, Singh D K, Lurain J R. et al . Weekly topotecan for recurrent platinum resistant ovarian cancer.  Gynecol Oncol. 2008;  108 53-57
  • 23 Morris R, Alvarez R D, Andrews S. et al . Topotecan weekly bolus chemotherapy for relapsed platinum-sensitive ovarian and peritoneal cancers.  Gynecol Oncol. 2008;  109 346-352
  • 24 Morris R T, Alvarez R D, Malone J. et al . Phase II study of weekly topotecan in patients with relapsed platinum-sensitive ovarian or peritoneal cancer.  J Clin Oncol. 2005;  23 468S
  • 25 Largillier R, Valenza B, Ferrero J M. et al . Haematological evaluation of weekly therapy with topotecan for the treatment of recurrent ovarian cancer resistant to platinum-based therapy.  Oncology. 2008;  73 177-184
  • 26 Vandenput I, Amant F, Neven P. et al . Effectiveness of weekly topotecan in patients with recurrent epithelial ovarian cancer.  Int J Gynecol Cancer. 2007;  17 83-87
  • 27 Spannuth W A, Leath C AIII, Huh W K. et al . A phase II trial of weekly topotecan for patients with secondary platinum-resistant recurrent epithelial ovarian carcinoma following the failure of second-line therapy.  Gynecol Oncol. 2007;  104 591-595
  • 28 Le T, Hopkins L, Baines K A. et al . Prospective evaluation of weekly topotecan in recurrent platinum-resistant epithelial ovarian cancer.  Int J Gynecol Cancer. 2008;  18 428-431
  • 29 Brown J VIII, Rettenmaier M A, Lopez K L. et al . A phase II, multicenter trial of weekly topotecan in patients with recurrent platinum-sensitive epithelial cancers of the ovary and peritoneum.  Int J Gynecol Cancer. 2008;  18 249-254
  • 30 Sehouli J, Oskay-Oezcelik G. et al . Topotecan weekly versus routine 5-day schedule in patients with platinum-resistant ovarian cancer (TOWER): A randomized, two-stage phase-II study of the North-Eastern German Society of Gynaecological Oncology (NOGGO). ASCO Annual Meeting Proceedings Part I.  J Clin Oncol. 2007;  25 abstr. 5526
  • 31 Gore M, Oza A, Rustin G. et al . A randomised trial of oral versus intravenous topotecan in patients with relapsed epithelial ovarian cancer.  Eur J Cancer. 2002;  38 57-63
  • 32 Eckardt J R, von Pawel J, Pujol J L. et al . Phase III study of oral compared with intravenous topotecan as second-line therapy in small-cell lung cancer.  J Clin Oncol. 2007;  25 2086-2092
  • 33 von Pawel J, Gatzemeier U, Pujol J L. et al . Phase II comparator study of oral versus intravenous topotecan in patients with chemosensitive small-cell lung cancer.  J Clin Oncol. 2001;  19 1743-1749
  • 34 Tillmanns T D, Buller R, Stewart C F. et al . Daily oral topotecan: Utilization of a metronomic dosing schedule to treat recurrent or persistent solid tumors.  J Clin Oncol. 2008;  26 abstr. 2571
  • 35 McGonigle K F, Muntz H G, Vuky J L. et al . Phase II prospective study of weekly topotecan and bevacizumab in platinum refractory ovarian cancer or peritoneal cancer (OC).  J Clin Oncol. 2008;  26 abstr. 5551
  • 36 Kristensen G B, Kaern J, Baekelandt M. et al . Chemotherapy versus hormonal treatment in patients with platinum and taxane resistant ovarian cancer – a NSGO study (NSGO‐OC-0101).  J Clin Oncol. 2008;  26 abstr. 5508

Prof. Dr. Jalid Sehouli

Leiter des Europäischen Kompetenzzentrums für Eierstockkrebs (EKZE)
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe
Charité/Campus Virchow-Klinikum
Universitätsmedizin Berlin

Augustenburger Platz 1

13353 Berlin

Email: sehouli@aol.com

    >