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DOI: 10.1055/s-0029-1192041
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
ARDS as Presenting Symptom in an Infant with CD40L Deficiency (Hyper-IgM Syndrome Type 1)
ARDS bei einem Säugling mit CD40-Liganden-Mangel (Hyper-IgM-Syndrom Typ1)Publication History
Publication Date:
25 August 2009 (online)
Abstract
We report on a 4 month old male infant with respiratory syncytial virus (RSV) infection leading to acute respiratory distress syndrome (ARDS). A diagnostic algorithm including extended infectiological and immunological work-up revealed absence of CD40-ligand. ARDS was treated successfully with a complex respiratory therapy plus intravenous immunoglobulin substitution. Molecular analysis detected mutations in the CD40L gene (Hyper-IgM syndrome Type 1). The case underlines the importance of an extended diagnostic work-up in an uncommonly severe course of respiratory infection in early infancy.
Zusammenfassung
Wir berichten über einen 4 Monate alten männlichen Säugling mit einem akuten Atemnotsyndrom (ARDS) auf der Basis einer Infektion mit Respiratory Syncytial Viren (RSV). Ein diagnostischer Algorithmus mit infektiologischer und immunologischer Abklärung zeigte einen Mangel des CD40-Liganden. Das ARDS konnte mit einer umfangreichen Atemwegstherapie und der Substitution von Immunglobulinen erfolgreich behandelt werden. Molekularbiologisch fand sich eine Mutation im CD40L-Gen (Hyper-IgM-Syndrom Typ 1). Der Fall unterstreicht die Notwendigkeit einer erweiterten diagnostischen Abklärung bei außergewöhnlich schwer verlaufenden Atemwegsinfektionen im Säuglingsalter.
Key words
acute respiratory distress syndrome - respiratory syncytial virus - immune deficiency disorder - Hyper-IgM syndrome - CD40 ligand deficiency
Schlüsselwörter
akutes Atemnotsyndrom (ARDS) - Respiratory-syncytial-Virus (RSV) - Immundefekt - Hyper-IgM-Syndrom - CD40-Ligandenmangel
References
- 1 Bajorath J, Seyama K, Nonayama S. et al . Classification of mutations in the human CD40 ligand, gp39, that are associated with X-linked Hyper IgM syndrome. Prot Sci. 1996; 5 531-534
- 2 Buckley RH. Pulmonary complications of primary immunodeficiencies. Paediatr Respir Rev. 2004; 5 ((Suppl A)) S225-S233
- 3 Etzioni A, Ochs HD. The Hyper IgM syndrome – an evolving story. Pediatr Res. 2004; 56 ((4)) 519-525
- 4 Fuleihan RL. Hyper IgM syndrome: the other side of the coin. Curr Opin Pediatr. 2001; 13 ((6)) 528-532
- 5 Gilmour KC, Walshe D, Heath S. et al . Immunological and genetic analysis of 65 patients with a clinical suspicion of X linked Hyper-IgM. Mol Pathol. 2003; 56 ((5)) 256-262
- 6 Hengst M, Häusler M, Honnef D. et al . Infektionen mit dem humanen Bocavirus (hBoV): Eine wichtige Ursache schwerer viraler Atemwegsinfektionen im frühen Kindesalter [Human bocavirus-infection (hBoV): an important cause of severe viral obstructive bronchitis in children]. Klin Padiatr. 2008; 220 296-301
- 7 Imai K, Zhu Y, Rvy P. et al . Analysis of class switch recombination and somatic hypermutation in patients affected with autosomal dominant hyper-IgM syndrome type 2. Clin Immunol. 2005; 115 ((3)) 277-285
- 8 Leone V, Tommasini A, Andolina M. et al . Elective bone marrow transplantation in a child with X-linked hyper IgM syndrome presenting with acute respiratory distress syndrome. Bone Marrow Transplant. 2002; 30 ((1)) 49-52
- 9 Levy J, Espanol-Boren T, Thomas C. et al . Clinical spectrum of X-linked Hyper IgM syndrome. J Pediatr. 1997; 131 47-54
- 10 Nonoyama S, Shimadzu M, Torn H. et al . Mutations of the CD40 ligand gene in 13 Japanese patients with X-linked Hyper IgM syndrome. Hum Genet. 1997; 99 624-627
- 11 Schneider LC. X-linked Hyper IgM syndrome. Clin Rev Allergy Immunol. 2000; 19 ((2)) 205-215
- 12 Seyama K, Nonoyama S, Gangsaas I. et al . Mutations of the CD40 Ligand gene and its effect on CD40 Ligand expression in patients with X-linked Hyper IgM syndrome. Blood. 1989; 92 2421-2434
- 13 Urbanek R. Akute respiratorische Infektionen: Neue Viren – weniger Therapie? Acute respiratory infections: new viruses, less therapy options?. Klin Padiatr. 2008; 220 277-278
- 14 Wilkesmann A, Schildgen O, Eis-Hübinger AM. et al . Das humane Metapneumovirus als Erreger von Atemwegsinfektionen bei hospitalisierten Kindern – eine Übersicht [Muman metapneumovirus in hospitalized children – a review]. Klin Padiatr. 2007; 219 58-65
- 15 Winkelstein JA, Marino MC, Ochs H. et al . The X-linked Hyper IgM syndrome: Clinical and immunologic features of 79 patients. Medicine (Baltimore). 2003; 82 ((6)) 373-384
Correspondence
Dr. Christian Fremerey
Abteilung Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin
Asklepios Klinik Sankt Augustin
Arnold-Janssen-Straße 29
53757 Sankt Augustin
Email: c.fremerey@asklepios.com