Exp Clin Endocrinol Diabetes 1996; 104: 108-110
DOI: 10.1055/s-0029-1211715
Session 4: Molecular diagnostics of thyroid diseases and diseases of the parathyroid glands

© J. A. Barth Verlag in Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Application of genetic screening in families with hereditary medullary thyroid carcinoma*

K. Frank-Raue1 , W. Höppner2 , H. Buhr3 , Ch. Herfarth4 , R. Ziegler5 , F. Raue1
  • 1Endokrinologische Gemeinschaftspraxis, Heidelberg, Germany
  • 2Institut für Hormon- und Fertilitätsforschung, Hamburg, Germany
  • 3Chirurgische Klinik der Freien Universität Berlin, Germany
  • 4Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg, Germany
  • 5Abteilung Innere Medizin I, Endokrinologie und Stoffwechsel, Medizinische Universitätsklinik Heidelberg, Germany
* Supported by „Deutsche Krebshilfe” project no. 70545
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Publication History

Publication Date:
15 July 2009 (online)

Summary

In 34 families out of 35 with hereditary medullary thyroid cancer a mutation in the RET proto-ongene could be identified. In 84 family members gene carrier state could be proven, in 75 family members gene carrier state could be excluded. The majority of gene carriers (67 out of 84) were symptomatic while 17 gene carriers were diagnosed in a presympto-matic state. 9 of the 17 presymptomatic gene carriers had prophylactic thyroidectomy. On histological examination C-cell hyperplasia or multifocal microcarcinomas could be proven. In one of our families with familial MTC no germline mutation in the RET gene could be detected. In this family pentagastrin-tests and indirect genotyping are necessary Four family members of MEN 2A families have had thyroidectomy on the basis of pentagastrin testing and now proved not to be gene carriers. The application of genetic testing in families with hereditary thyroid carcinoma has further improved management in these families – it is the first step in the evaluation of family members at risk.

Zusammenfassung

Wir haben 35 Familien mit hereditärem medullären Schilddrüsencarcinom molekulargenetisch untersucht und bei 34 Familien eine Mutation im RET Proto-Onkogen nachgewiesen. Bei 84 Familienangehörigen konnte die Genträgerschaft nachgewiesen, bei 75 die Genträgerschaft ausgeschlossen werden. 67 von 84 Patienten waren bereits symptomatisch, 17 Patienten wurden in einem prä-symptomatischen Krankheitsstadium diagnostiziert. 9 dieser 17 Kinder, bzw. Jugendlichen, wurden bereits prophylaktisch thyroidektomiert, bei allen fanden sich histologisch entweder eine C-Zell-Hyper-plasie oder multifokale Mikrocarcinome. In einer Familie mit familiärem medullären Schilddrüsencarcinom (2 betroffene Brüder) konnte bisher keine Mutation im RET-Gen nachgewiesen werden. Die Untersuchung dieser Familie muß, wie in der Vergangenheit üblich, mit dem Pentagastrintest und ggf. der indirekten Genotypanalyse erfolgen. Unter den Nicht-Genträgern wurden 4 Patienten identifiziert, bei denen in der Vergangenheit aufgrund eines falsch positiven Pentagastrintestes eine Thyreoidektomie durchgeführt worden war und bei denen jetzt eine Keimbahnmutation ausgeschlossen werden konnte. Die Verfügbarkeit der molekulargenetischen Untersuchung hat die Betreuung der Familien mit hereditärem medullären Schilddrüsencarcinom weiter verbessert, sie steht an erster Stelle der durchzuführenden Untersuchungen.