ZWR - Das Deutsche Zahnärzteblatt 2009; 118(4): 158-166
DOI: 10.1055/s-0029-1222615
Originalia
Neue Technologien/Arbeitsmittel
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Intraligamentäre Anästhesie – Systembedingte Nebenwirkungen

Intraligamentary Anaesthesia: System Related Side EffectsM. Csides1 , L. Taubenheim2 , E. Glockmann3
  • 1Standortsanitätszentrum Burg, Zahnarztgruppe Burg
  • 2WAK – Westdeutsche Akademie für Kommunikation, Köln
  • 3Friedrich–Schiller–Universität Jena, Poliklinik für Konservierende Zahnheilkunde
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Publication Date:
23 April 2009 (online)

Neben den gelehrten und weitgehend in der Praxis angewandten Methoden der Lokalanästhesie, der Infiltrations– und der Leitungsanästhesie des N. alveolaris inferior [12] [16], wird seit 100 Jahren auch die Injektion von Anästhetikum ins Ligamentum circulare via Sulcus gingivalis – die intraligamentäre Anästhesie – beschrieben. In den letzten 10 Jahren wurden im Rahmen von evidenzbasierten Vergleichsstudien Erkenntnisse bestätigt, die bei der praktischen Anwendung dieser Lokalanästhesiemethode bedacht werden sollten, um Komplikationen vorzubeugen. Die meisten ungewünschten Effekte der intraligamentären Anästhesie, z. B. Drucknekrosen und nach Abklingen der Anästhesie Vorkontakt, Druckschmerz oder ein Elongationsgefühl, werden auf die angewandten Instrumentarien zurückgeführt, speziell auf die Injektionssysteme, die die Injektionskraft des Behandlers über integrierte, mehrstufige Hebelsysteme verstärken. In einer prospektiven klinischen Observationsstudie (321 dokumentierte Fälle) wurden die handelsüblichen mechanischen Injektionssysteme für die intraligamentäre Anästhesie – Pistolenspritzen mit Druckbegrenzung (Ultraject), Dosierhebelspritzen (Citoject) und Dorsierradspritzen (SoftJect) – mit Blick auf unerwünschte Effekte, Nebenwirkungen und Anästhesieerfolg bei angezeigten zahnerhaltenden Maßnahmen vergleichend analysiert.

In addition to methods of local dental anaesthesia taught and applied largely in practice – infiltration anaesthesia and inferior alveolar nerve block [12] [16] – the injection of anaesthetics into the Ligamentum circulare via Sulcus gingivalis – the intraligamentary anaesthesia – has been mentioned in the literature for more than 100 years. By evidence based comparative studies lead through within the last 10 years perceptions have been confirmed that should be considered when applying this local anaesthesia method in practice, to prevent complications. Most of the unwanted effects of the intraligamentary anaesthesia, e. g. pressure necrosis and after the return of the feeling, the sensation of pre contact, pressure pain or elongation feeling are relayed to the armamentarium applied. This applies especially to syringes that increase the injection pressure built up by the operator via an integrated multi–stage lever system; they are to be observed seriously. Within a prospective clinical observation study (321 documented cases) the mechanical injection systems customary in the trade for intraligamental injections – syringes of the pistol–type with pressure limitation (Ultraject), dosing lever syringes (Citoject) and dosing wheel syringes (SoftJect) – have been analysed and compared, especially evaluating the unwanted effects generated and the anaesthesia success when applying these armamentaria for the pain control of indicated tooth conserving treatments.

Literatur

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