Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1224528
© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York
Kontinuierliches Neuromonitoring des N. laryngeus recurrens in der offenen Schilddrüsenchirurgie
Continuous Intraoperative Neuromonitoring of the Recurrent Laryngeal Nerve during Thyroid SurgeryPublication History
Publication Date:
15 December 2009 (online)

Zusammenfassung
Das intraoperative Neuromonitoring erlaubt nur die Beurteilung der Funktion des Nervens zum Zeitpunkt der Stimulation. Eine kontinuierliche Stimulation des N. vagus kann die Leitfähigkeit des N. laryngeus recurrens in seinem extra- und intrathorakalen Verlauf während der gesamten operativen Präparation überprüfen. Das kontinuierliche Neuromonitoring ist in der Praxis der Schilddrüsenchirurgie bisher nicht umgesetzt. Es wird eine neu entwickelte Vagussonde vorgestellt, die das kontinuierliche, indirekte Neuromonitoring des N. laryngeus recurrens ermöglicht und in 20 konsekutiven Schilddrüsenoperationen überprüft wurde. Die Weiterentwicklung der Sondentechnik erlaubt die kontinuierliche Funktionsüberprüfung des N. layngeus recurrens durch Stimulation des N. vagus während des gesamten präparatorischen Operationsablaufes und dürfte besonders in anatomisch schwierigen Situationen Vorteile aufweisen.
Abstract
Intraoperative neuromonitoring allows the evaluation of the recurrent laryngeal nerve function only at the moment of stimulation. Continuous vagal stimulation checks the complete extra- and intrathoracic course of the recurrent laryngeal nerve during all phases of preparation. The continuously running neuromonitoring is not implemented in the practice of thyroid surgery so far. A newly developed vagal probe for continuous stimulation is introduced and tested in a series of 20 thyroid resections. This advancement in probe technique for intraoperative neuromonitoring allows safe and continuous verification of the recurrent laryngeal nerve function during surgical preparation and may be beneficial in anatomically difficult situations.
Schlüsselwörter
endokrine Chirurgie - Schilddrüsenchirurgie - Neuromonitoring - N. laryngeus recurrens
Key words
endocrine surgery - thyroid gland - neuromonitoring - recurrent laryngeal nerve
Literatur
- 1 Beldi G, Kinsbergen T, Schlumpf R. Evaluation of intraoperative recurrent nerve monitoring in thyroid surgery. World J Surg. 2004; 28 589-591
- 2 Dralle H, Kruse E, Hamelmann W H et al. Nicht jeder Stimmlippenstillstand nach Schilddrüsenoperation ist eine chirurgisch bedingte Rekurrensparese. Chirurg. 2004; 75 810-822
- 3 Dralle H, Sekulla C, Haerting J et al. Risk factors of paralysis and functional outcome after recurrent laryngeal nerve montoring in thyroid surgery. Surgery. 2004; 136 1310-1322
- 4 Dralle H. Intraoperatives Neuromonitoring bei Schilddrüsenoperationen und Chirurgie der Nebenschilddrüse. Zentralbl Chir. 2002; 127 393-394
- 5 Dralle H, Sekulla C. Schilddrüsenchirurgie: Generalist oder Spezialist?. Zentralbl Chir. 2005; 130 428-433
- 6 Eltzschig H K, Posner M, Moore F D. The use of readily available equipment in a simple method for intraoperative monitoring of recurrent laryngeal nerve function during thyroid surgery. Arch Surg. 2002; 137 452-457
- 7 Friedrich T, Staemmler A, Hänsch U et al. Anwendung des Neuromonitorings des N. laryngeus recurrens in der Schilddrüsenchirurgie. Zentralbl Chir. 2002; 127 414-420
- 8 Hamelmann W H, Meyer T, Timm S et al. Kritische Beurteilung und Fehlermöglichkeiten des Neuromonitroring (IONM) bei Operationen an der Schilddrüse. Zentralbl Chir. 2002; 127 409-413
- 9 Hermann M, Hellebart C, Freissmuth M. Neuromonitoring in thyroid surgery. Ann Surg. 2004; 240 9-17
- 10 Jonas J, Bähr R. Intraoperative electromyographic identification of the recurrent laryngeal nerve. Chirurg. 2000; 71 534-538
- 11 Jonas J. Wie zuverlässig ist das Neuromonitoring des Nervus laryngeus recurrens in der Schilddrüsenchirurgie?. Zentralbl Chir. 2002; 127 404-408
- 12 Jonas J, Bähr R. Intraoperatives Neuromonitoring des Nervus laryngeus recurrens – Ergebnisse und Lernkurve. Zentralbl Chir. 2006; 131 443-448
- 13 Kienast A, Weigmann F, Richter C. Neuromonitoring des Nervus recurrens – kritische Betrachtung bei Patienten mit postoperativer Recurrensparese. Zentralbl Chir. 2002; 127 421-424
- 14 Kunath M, Husock J, Marusch F et al. Identifying the recurrent laryngeal nerve by intraoperative neuromonitoring. Zentralbl Chir. 1999; 124 641-645
- 15 Kunath M, Marusch F, Horschig P et al. Zum Stellenwert des intraoperativen Neuromonitorings in der Schilddrüsenchirurgie – eine prospektive Beobachtungsstudie mit 926 Patienten. Zentralbl Chir. 2003; 128 187-190
- 16 Neumann H J. Intraoperatives neurophysiologisches Monitoring (IONM) des Nervus recurrens und Mikrodissektion. Laryngorhinootologie. 2000; 79 290-296
- 17 Rios-Zambudio A, Rodriguez J, Riquelme J et al. Prospective study of postoperative complications after total thyroidectomy for multinodular goiter by surgeons with experience in endocrine surgery. Ann Surg. 2004; 240 18-25
- 18 Stremmel C, Hohenberger W, Klein P. Ergebnisse des intraoprativen Recurrensmonitoring bei der Schilddrüsenoperation – Studien und Stellenwert in der Praxis. Zentralbl Chir. 2002; 127 400-403
- 19 Thomusch O, Machens A, Sekulla C et al. Multivariate analysis of risk factors for postoprative complications in benign goiter surgery: prospective multicenter study in Germany. World J Surg. 2000; 24 1335-1341
- 20 Thomusch O, Sekulla C, Timmermann W et al. Intraoperative neuromonitoring in thyroid surgery: results of the German prospective multicenter study. Eur Surg. 2003; 35 240-245
- 21 Thomusch O, Sekulla C, Walls G et al. Intraoperative neuromonitoring of surgery for benign goiter. Am J Surg. 2002; 183 673-674
- 22 Timmermann W, Dralle H, Hamelmann W. Reduziert das intraoperative Neuromonitoring die Recurrenspareserate bei Schilddrüsenoperationen?. Zentralbl Chir. 2002; 127 395-401
- 23 Timmermann W, Hamelmann W H, Thomusch O et al. Zuverlässigkeit und Konsequenzen des intraoperativen Neuromonitorings in der Schilddrüsenchirurgie. Chirurg. 2004; 75 916-922
- 24 Udelsman R. Experience Counts. Ann Surg. 2004; 240 26-27
- 25 Weiand G, Mangold G. Verlaufsvarietäten des Nervus laryngeus inferior. Chirurg. 2004; 75 187-195
PD Dr. Jörg Jonas
St. Marienkrankenhaus · Klinik für Allgemein-, Gefäß- und Visceralchirurgie
Richard-Wagner-Str. 14
60318 Frankfurt
Deutschland
Phone: 0 69 / 15 63 12 21
Fax: 0 69 / 15 63 11 20
Email: jjonas047@gmx.de