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DOI: 10.1055/s-0029-1224551
© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York
Intravesikale Instillationstherapie beim oberflächlichen Harnblasenkarzinom, Leitlinien und Wirklichkeit: Versorgungsstudie
Postoperative and Adjuvant Intravesical Therapy of Superficial Bladder Tumours[∗] Clinical Practice and Applied Therapeutic AgentsPublication History
Publication Date:
27 July 2009 (online)
![](https://www.thieme-connect.de/media/uro/200905/lookinside/thumbnails/10.1055-s-0029-1224551-1.jpg)
Zusammenfassung
Hintergrund: Ziel der Versorgungsanalyse war es, eine Übersicht über die gängige Praxis und die angewandten Chemotherapeutika, für die intravesikale Frühinstillation und Rezidivprophylaxe des oberflächlichen Harnblasenkarzinoms, zu gewinnen. Patienten und Methoden: Für insgesamt 351 Patienten wurden standardisierte Fragebögen von niedergelassenen Urologen bez. des Instillationsverhaltens beantwortet und ausgewertet. Ergebnisse: Es ergab sich eine Diskrepanz zu den aktuellen Leitlinien bez. der postoperativen Frühinstillation und adjuvanten Immuntherapie mit BCG. Schlussfolgerung: Die Durchführung einer zeitgerechten postoperativen Instillationsprophylaxe in den Kliniken ist derzeit nicht Therapiestandard. In der urologischen ambulanten Therapie wird die BCG-Immuntherapie, obwohl indiziert, nur bei einem geringen Prozentsatz der Patienten durchgeführt. Die hauptsächlich verwandten Substanzen zur Instillationstherapie waren Mitomycin C und Doxorubicin.
Abstract
Background: The aim of this questionnaire was to obtain an impression of the practice and applied therapeutic agents in postoperative and adjuvant intravesical therapy of superficial bladder tumours. Patients and Methods: Standardised questionnaires answered by urologists about instillation therapy in 351 patients were analysed. Results: Results showed a discrepancy between the clinical practice and the guidelines in respect of the postoperative instillations and the use of BCG immunotherapy, respectively. Conclusion: It does not seem to be standard practice to treat every patient with one immediate post-operative instillation. Only a minority of high-risk patients received intravesical BCG instillations. Substances mainly used for instillation therapy were mitomycin C and doxorubicin.
Schlüsselwörter
Harnblasenkarzinom - Frühinstillation - Rezidivprophylaxe - Leitlinien - Versorgungsstudie
Key words
superficial bladder cancer - immediate postoperative instillation - adjuvant intravesical instillations - guidelines - questionnaire
1 This questionnaire was sponsored by PharmaCept GmbH Berlin.
Literatur
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1 Robert-Koch-Institut .
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- 3 Babjuk M., Oosterlinck W., Sylvester R. et al. EAU Guidelines on Non-Muscle-Invasive Urothelial Carcinoma of the Bladder. Eur Urol. 2008; 54 303-314
- 4 Kaasinen E., Rintala E., Hellstrom P. et al. Factors explaining recurrence in patients undergoing chemoimmunotherapy regimens for frequently recurring superficial bladder carcinoma. Eur Urol. 2002; 42 167-174
- 5 Pawinski A., Sylvester R., Kurth K. H. et al. A combined analysis of European Organization for Research and Treatment of Cancer, and Medical Research Council randomized clinical trials for the prophylactic treatment of stage TaT1 bladder cancer. European Organization for Research and Treatment of Cancer Genitourinary Tract Cancer Cooperative Group and the Medical Research Council Working Party on Superficial Bladder Cancer. J Urol. 1996; 156 1934-1940 , discussion 1940–1941
1 This questionnaire was sponsored by PharmaCept GmbH Berlin.
Dr. med. A. LingnauFachärztin für Urologie
Charité-Universitätsmedizin Berlin · Klinik für Urologie · Campus Benjamin Franklin
Hindenburgdamm 30
12200 Berlin
Phone: +49 / 30 / 84 45 25 75
Fax: +49 / 30 / 84 45 46 20
Email: anja.lingnau@charite.de