Zentralbl Chir 2009; 134(6): 524-531
DOI: 10.1055/s-0029-1224681
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York

Ventrale Bauchwanddefekte – Darstellung der Entwicklung in Prävalenz und operativem Vorgehen anhand von Gastroschisis und Omphalozele

Congenital Abdominal Wall Defects – An Analysis of Prevalence and Operative Management by Means of Gastroschisis and OmphaloceleH. Krause1 , S. Pötzsch2 , H.-J. Haß1 , C. Gerloff3 , A. Jaekel1 , S. Avenarius4 , S. Kroker1
  • 1Universitätsklinikum Magdeburg, Arbeitsbereich Kinderchirurgie, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Gefäßchirurgie, Magdeburg, Deutschland
  • 2Fehlbildungsmonitoring Sachsen-Anhalt, Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität, Magdeburg, Deutschland
  • 3Universitätsklinikum Magdeburg, Arbeitsbereich Ultraschallfeindiagnostik, Universitätsfrauenklinik, Magdeburg, Deutschland
  • 4Universitätsklinikum Magdeburg, Neonatologische Intensivmedizin, Universitätskinderklinik, Magdeburg, Deutschland
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Publication Date:
17 December 2009 (online)

Zusammenfassung

Die Versorgung angeborener Bauchwanddefekte ist ein Qualitätskriterium für eine kinderchirurgische Einrichtung. Die Auswertungen der postoperativen Ergebnisse in den frühen Jahren ­waren immer wieder Anlass für die Entwicklung neuer Abläufe, Operationsverfahren oder ein­ge­setzter Materialien. In den letzten Jahren wurde eine Zunahme des Auftretens von Gastroschi­sisfällen und eine vorzeitige Entbindung durch ­Sektio diskutiert. Anhand der ersten eigenen ­Ergebnisse (2006–2009) und Aufstellungen in der Literatur sollen diese beiden Punkte dar­gestellt werden.

Abstract

The management of congenital abdominal wall defects is one of the main characteristics of quality for a department of paediatric surgery. The results of treatment in the early years were the reason for a continuous improvement of pro­cedures, operation strategies and the kinds of ­material that had been used. During the last years there has been a great discussion about the presumed increase in the incidence of gas­troschisis and the preterm delivery of such cases. On the basis of our own first results (2006–2009) and details from the literature, we survey these two topics.

Literatur

  • 1 Kaiser M M, Kahl F, von Schwabe C et al. Omphalocele and gastroschisis. Outcome – complications – follow-up – quality of life.  Chirurg. 2000;  71 1256-1262
  • 2 Till H, Muensterer O, Mueller M et al. Intrauterine repair of gastroschisis in fetal rabbits.  Fetal Diagn Ther. 2003;  18 297-300
  • 3 Vandenbussche F PHA, van Kamp I L, Kanhai H HH et al. Fetal therapy: What to do and what to omit.  Ned Tijdschr Obstet Gynaecol. 2005;  118 240-242
  • 4 Hosie S, Wollmann C, Neff W et al. Fetale Chirurgie.  Chirurg. 2005;  76 757-764
  • 5 Moore T C, Stokes G E. Gastroschisis. Report of two cases treated by a modification of the gross operation for omphalocele.  Surgery (GBR). 1953;  33 112-120
  • 6 Hardaway R M. Gastroschisis.  Am J Surg. 1954;  87 636-638
  • 7 Glick P L, Harrison M R, Adzick N S. The missing link in the pathogenesis of gastroschisis.  J Pediatr Surg. 1985;  20 406-409
  • 8 Strauss A. Bauchwanddefekte. In: UltraschallPraxis – Geburtshilfe und Gynäkologie. 2., vollständig überarbeitete Auflage ed. Berlin, Heidelberg: Springer; 2008: 193–196
  • 9 Timm K, Schwöbel M G. Omphalocele and gastroschisis. Are they different clinical entities?.  Zentralbl Kinderchir. 2001;  10 116-119
  • 10 van Allen M I, Smith D W. Vascular pathogenesis of gastroschisis.  J Pediatr. 1981;  98 662-663
  • 11 Punia R P, Dhingra N, Chopra R et al. Left-sided gastroschisis with meromelia of the limbs: A rare association.  Congenit Anom (Kyoto). 2009;  49 33-34
  • 12 Sadler T W, Feldkamp M L. The embryology of body wall closure: Relevance to gastroschisis and other ventral body wall defects.  Am J Med Genet C Semin Med Genet. 2008;  148 180-185
  • 13 Draper E S, Rankin J, Tonks A M et al. Recreational drug use: A major risk factor for gastroschisis?.  Am J Epidemiol. 2008;  167 485-491
  • 14 Loane M, Dolk H, Bradbury I et al. Increasing prevalence of gastroschisis in Europe 1980–2002: A phenomenon restricted to younger mothers?.  Paediatr Perinat Epidemiol. 2007;  21 363-369
  • 15 Siega-Riz A M, Herring A H, Olshan A F et al. The joint effects of maternal prepregnancy body mass index and age on the risk of gastroschisis.  Paediatr Perinat Epidemiol. 2009;  23 51-57
  • 16 Hösli I, Zanetti-Daellenbach R, Holzgreve W et al. Smoking during pregnancy.  Geburtshilfe Frauenheilkd. 2008;  68 141-146
  • 17 Mattix K D, Winchester P D, Scherer L R. Incidence of abdominal wall ­defects is related to surface water atrazine and nitrate levels.  J Pediatr Surg. 2007;  42 947-949
  • 18 Stephenson S R. Sonographic signs of midgut malformations due to ventral wall defects.  J Diagn Med Sonogr. 2004;  20 246-254
  • 19 Saleh A A, Isada N B, Johnson M P et al. Amniotic fluid acetylcholinesterase is found in gastroschisis but not omphalocele.  Fetal Diagn Ther. 1993;  8 168-170
  • 20 Badillo A T, Hedrick H L, Wilson R D et al. Prenatal ultrasonographic gastrointestinal abnormalities in fetuses with gastroschisis do not correlate with postnatal outcomes.  J Pediatr Surg. 2008;  43 647-653
  • 21 Srivastava V, Mandhan P, Pringle K et al. Rising incidence of gastroschisis and exomphalos in New Zealand.  J Pediatr Surg. 2009;  44 551-555
  • 22 Chabra S. Is the prevalence of gastroschisis increasing in selected US states?.  J Pediatr Surg. 2009;  44 476-477
  • 23 Castilla E E, Mastroiacovo P, Orioli I M. Gastroschisis: International epidemiology and public health perspectives.  Am J Med Genet C Semin Med Genet. 2008;  148 162-179
  • 24 Kirby R S, Seaver L H. Birth defects research: Improving surveillance methods and addressing epidemiologic questions and public health ­issues.  Birth Defects Res Part A Clin Mol Teratol. 2005;  73 645
  • 25 Calzolari E, Bianchi F, Dolk H et al. Omphalocele and gastroschisis in Europe: a survey of 3 million births 1980–1990. EUROCAT Working Group.  Am J Med Genet. 1995;  58 187-194
  • 26 Queißer-Luft A, Wiesel A, Stolz G et al. Klinisches Neugeborenenscree­ning zur Erfassung angeborener Fehlbildungen.  Monatschrift Kinderheilkunde. 2001;  149 1319-1325
  • 27 Hoyer-Schuschke J, Pötsch S, Gerloff C et al. Gastroschisis – eine Fehl­bildung mit steigender Prävalenz?.  Ärzteblatt Sachsen-Anhalt. 2006;  17 64-67
  • 28 Hougland K T, Hanna A M, Meyers R et al. Increasing prevalence of gastroschisis in Utah.  J Pediatr Surg. 2005;  40 535-540
  • 29 Arnold M. Is the incidence of gastroschisis rising in South Africa in accordance with international trends?.  S Afr J Surg. 2004;  42 86-88
  • 30 Bermejo E, Mendioroz J, Cuevas L et al. The incidence of gastroschisis: is also increasing in Spain, particularly among babies of young mothers.  BMJ. 2006;  332 424
  • 31 Penz H, Menardi G, Brezinka C. Omphalocele and gastroschisis in Tirol – incidence and epidemiology 1985–1996.  Gynakol-geburtshilfliche Rundsch. 1998;  38 216-221
  • 32 Tan K H, Kilby M D, Whittle M J et al. Congenital anterior abdominal wall defects in England and Wales 1987–93: Retrospective analysis of OPCS data.  Br Med J. 1996;  313 903-906
  • 33 Kiesewetter W B. Gastroschisis; report of a case.  AMA Arch Surg. 1957;  75 28-30
  • 34 Hinton F. Gastroschisis; report of a case.  J Fla Med Assoc. 1958;  44 1097-1098
  • 35 Aitken J. Exomphalos: analysis of a 10-year series of 32 cases.  Arch Dis Child. 1963;  38 126-129
  • 36 Jones P G. Exomphalos (syn. Omphalocele): a review of 45 cases.  Arch Dis Child. 1963;  38 180-187
  • 37 Gross R E. A new method for surgical treatment of large omphaloceles.  Surgery (GBR). 1948;  24 277-292
  • 38 Schuster S R. A new method for the staged repair of large omphaloceles.  Surg Gynecol Obstet. 1967;  125 837-850
  • 39 Chiu B, Lopoo J, Hoover J D et al. Closing arguments for gastroschisis: Management with silo reduction.  J Perinat Med. 2006;  34 243-245
  • 40 Gough D C, Auldist A W. Giant exomphalos – conservative or operative treatment?.  Arch Dis Child. 1979;  54 441-444
  • 41 Joppich I. Umbilical hernia and gastroschisis.  Münch Med Wochenschr. 1974;  116 1195-1200
  • 42 Rehbein F. Omphalozele-Gastroschisis. In: Rehbein F (ed.). Kinder­chi­rur­gische Operationen. Stuttgart: Hippokrates; 1976: 206–238
  • 43 Bär M. Omphalozele und Gastroschisis – Wandel der Therapie. Dissertation. Universität Düsseldorf; 1979
  • 44 Krusenbaum B. Zur Prognose von Omphalozelen und Gastroschisis – Katamnestische Untersuchungen. Dissertation A. Medizinische Akademie Magdeburg; 1987
  • 45 Gierup J, Olsen L, Lundkvist K. Aspects on the treatment of omphalocele and gastroschisis. Twenty years’ clinical experience.  Z Kinderchir. 1982;  35 3-6
  • 46 Mayer T, Black R, Matlak M E et al. Gastroschisis and omphalocele. An eight-year review.  Ann Surg. 1980;  192 783-787
  • 47 Gaidosch A. Wandel und Erfolge in der Therapie von Omphalozele und Gastroschisis. Dissertation. Tübingen: Eberhard-Karls-Universität Tübingen; 1992
  • 48 Nuellen H, Mueller E, Schuetter F W. Complications and survival rate following operations for omphalocele and gastroschisis.  Z Kinderchir. 1980;  30 41-45
  • 49 Peschke N. Krankheitsverlauf und Therapie von Kindern mit Omphalozele und Gastroschisis. Dissertation. Bayrische Julius-Maximilians-Universität Würzburg; 1996
  • 50 von Schwabe C. Omphalocele und Gastroschisis. Dissertation. Medizinische Universität Lübeck; 1994
  • 51 Boltge O. Gastroschisis und Omphalozele. Therapie und Langzeitergebnisse der Kinderchirurgischen Abteilung der Medizinischen Hochschule Hannover in den Jahren von 1978 bis 1996. Dissertation. Medizische Hochschule Hannover; 1999
  • 52 Axt R, Quijano F, Boos R et al. Omphalocele and gastroschisis: Prenatal diagnosis and peripartal management. A case analysis of the years 1989–1997 at the Department of Obstetrics and Gynecology, University of Homburg / Saar.  Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 1999;  87 47-54
  • 53 Franz A. Gastroschisis und Omphalocele im zeitlichen Wandel von 1972 bis 2002. Dissertation. Bayerische Julius-Maximilians-Universität Würzburg; 2006
  • 54 Fuchs J, Bolte O, Schmedding A et al. Experience with the primary repair of gastroschisis – 16 years review.  Zentralbl Gynakol. 1997;  119 554-559
  • 55 Samii A M, Jafroudi Y. Gastroschisis: use of umbilical cord in its repair.  J Med Liban. 1974;  27 473-477
  • 56 Reid I S, Cummins G. Gastroschisis treated with lyophilized dura.  Arch Dis Child. 1977;  52 593-594
  • 57 Pampaloni F, Pampaloni A, Noccioli B et al. Surgical treatment of the congenital defects of the abdominal wall: Primary repair with Gore-Tex patch.  Pediatr Med Chir. 1998;  20 57-62
  • 58 Pastor A C, Phillips J D, Fenton S J et al. Routine use of a SILASTIC spring-loaded silo for infants with gastroschisis: a multicenter randomized controlled trial.  J Pediatr Surg. 2008;  43 1807-1812
  • 59 van Tuil C, Saxena A K, Willital G H. Experience with management of anterior abdominal wall defects using bovine pericard.  Hernia. 2006;  10 41-47
  • 60 Hernandez S N, Fernandez M LT, Mario Troyano L J. Gastroschisis: primary closure using umbilical cord strengthened by a polypropylene mesh.  J Perinat Med. 2007;  35 249-251
  • 61 Meyer T, Schwarz K, Ulrichs K et al. A new biocompatible material (Lyoplant®) for the therapy of congenital abdominal wall defects: First ­experimental results in rats.  Pediatr Surg Int. 2006;  22 369-374
  • 62 Sandler A, Lawrence J, Meehan J et al. A “plastic” sutureless abdominal wall closure in gastroschisis.  J Pediatr Surg. 2004;  39 738-741
  • 63 Jona J Z. The ‘gentle touch’ technique in the treatment of gastroschisis.  J Pediatr Surg. 2003;  38 1036-1038
  • 64 Bianchi A, Dickson A P, Alizai N K. Elective delayed midgut reduction – No anesthesia for gastroschisis: Selection and conversion criteria.  J Pediatr Surg. 2002;  37 1334-1336
  • 65 Dolgin S E, Midulla P, Shlasko E. Unsatisfactory experience with ‘minimal intervention management’ for gastroschisis.  J Pediatr Surg. 2000;  35 1437-1439
  • 66 Römer K H, Reppin G, Schwenke M. Omphalozelen, ihre Behandlung und Spätkorrekturen.  Zentralbl Chir. 1981;  106 609-617
  • 67 Hagberg S, Hokegard K H, Rubenson A et al. Prenatally diagnosed gastroschisis. A preliminary report advocating the use of elective Caesarean section.  Z Kinderchir. 1988;  43 419-421
  • 68 Swift R I, Singh M P, Ziderman D A et al. A new regime in the management of gastroschisis.  J Pediatr Surg. 1992;  27 61-63
  • 69 Roy G, King P A. The role of labour in gastroschisis bowel wall thickening and prevention by elective pre-term and pre-labour caesarian section.  Pediatr Surg Int. 1994;  9 157
  • 70 Moore T C. Elective preterm section for improved primary repair of gastroschisis.  Pediatr Surg Int. 1988;  4 25-26
  • 71 Logghe H L, Mason G C, Thornton J G et al. A randomized controlled trial of elective preterm delivery of fetuses with gastroschisis.  J Pediatr Surg. 2005;  40 1726-1731
  • 72 van Eijck F C, Wijnen R MH, van Goor H. The incidence and morbidity of adhesions after treatment of neonates with gastroschisis and omphalocele: a 30-year review.  J Pediatr Surg. 2008;  43 479-483
  • 73 Martin E A, Khan A, Kim D S et al. The use of intraabdominal tissue ­expanders as a primary strategy for closure of giant omphaloceles.  J Pediatr Surg. 2009;  44 178-182
  • 74 Moir C R, Ramsey P S, Ogburn J et al. A prospective trial of elective preterm delivery for fetal gastroschisis.  Am J Perinatol. 2004;  21 289-294
  • 75 Vegunta R K, Wallace L J, Leonardi M R et al. Perinatal management of gastroschisis: Analysis of a newly established clinical pathway.  J Pediatr Surg. 2005;  40 528-534
  • 76 Serra A, Fitze G, Kamin G et al. Preliminary report on elective preterm delivery at 34 weeks and primary abdominal closure for the management of gastroschisis.  Eur J Pediatr Surg. 2008;  18 32-37
  • 77 Hadidi A, Subotic U, Goeppl M et al. Early elective cesarean delivery ­before 36 weeks vs late spontaneous delivery in infants with gastroschisis.  J Pediatr Surg. 2008;  43 1342-1346
  • 78 Gelas T, Gorduza D, Devonec S et al. Scheduled preterm delivery for gastroschisis improves postoperative outcome.  Pediatr Surg Int. 2008;  24 1023-1029
  • 79 Lenke R R, Hatch J. Fetal gastroschisis: A preliminary report advocating the use of cesarean section.  Obstet Gynecol. 1986;  67 395-398
  • 80 White J J. Gastroschisis: effect of mode of delivery.  J Pediatr Surg. 2009;  44 657-658
  • 81 Hamrick S EG. Cesarean delivery and its impact on the anomalous ­infant.  Clin Perinatol. 2008;  35 395-406
  • 82 Turkota L, Hint J, Rusnak I et al. Exchange amnioinfusion in conceptus with laparoschisis (first experience).  Ceska Gynekol. 2004;  69 182-186
  • 83 Kemp J, Davenport M, Pernet A. Antenatally diagnosed surgical anomalies: The psychological effect of parental antenatal counseling.  J Pediatr Surg. 1998;  33 1376-1379

Dr. H. Krause

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