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DOI: 10.1055/s-0029-1225554
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Rachitis in Nigeria – Spielen neben extremem Kalziummangel auch geologische und genetische Faktoren eine Rolle?
Rickets in Nigeria – Do geological and genetic factors play a role besides extreme calcium deficiency?Publication History
Publication Date:
05 June 2009 (online)
Kinder des Gbagyi–Volkes in Nord–Nigeria leiden mit einer Inzidenz von 30–40 % unter schwerer Rachitis mit monströsen Knochen– und Gelenkverformungen. Eine schwerwiegende Ursache für diese Rachitis ist ein ausgeprägter Kalziummangel durch Fehlernährung und Mangel an Kalzium im Boden und im Trinkwasser der Region. Trotz gleicher Lebensumstände haben aber nicht alle Kinder der einzelnen Familien eine manifeste Rachitis. Stammbäume vermitteln den Eindruck einer erblichen Erkrankung. Eine Kalziumsupplementation hat in der 3–jährigen Follow–up–Untersuchung zu einer unerwarteten Besserung geführt. Nach der medikamentösen Therapie müssen etwa noch 15 % der von Rachitis betroffenen Kinder orthopädisch operativ korrigiert werden. Generelle Präventionsmaßnahmen bereits in der Schwangerschaft und Stillzeit sowie im Kleinkindesalter können das Auftreten und Wiederaufleben dieser Erkrankung verhindern.
Children of the Gbagy tribe in northern Nigeria are suffering from severe rickets with monstrous deformities of bones and joints with an incidence of up to 30–40 %. Calcium deficiency is a major contributing factor causing rickets. Although all children have the same living conditions, not all of them develop the clinical features. Family trees resemble the picture of an inherited disease. Symptoms are remarkably improving under medical treatment with calcium plus vitamin–D–hormone (1,25–dihydroxyvitamin D3) and also single calcium treatment. After medical treatment, roughly 15 % of the children with rickets will need to undergo surgery. General public health interventions during pregnancy, lactation period and infancy can prevent the appearance and resurgence of the disease.
Key words
rickets in Nigeria - vitamin D - calcium deficiency - calcium substitution - resurgence of rickets
Literatur
- 1 Demay MB.. Mechanism of vitamin D receptor action. Ann N Y Acad Sci. 2006; 1068 204-213
- 2 Ebert R, Schutze N, Adamski J, Jakob F.. Vitamin D signaling is modulated on multiple levels in health and disease. Mol Cell Endocrinol. 2006; 248 149-159
- 3 Fischer PR, Thacher TD, Pettifor JM. et al. . Vitamin D receptor polymorphisms and nutritional rickets in Nigerian children. J Bone Miner Res. 2000; 15
- 4 Holick MF.. Resurrection of vitamin D deficiency and rickets. J Clin Invest. 2006; 116 2062-2072
- 5 Holick MF.. High prevalence of vitamin D inadequacy and implications for health. Mayo Clin Proc. 2006; 81 353-373
- 6 Jelliffe DB.. Clinical rickets in Ibadan, Nigeria. Trans R Soc Trop Med Hyg. 1951; 45 119-124
- 7 Kato S, Takeyama K, Kitanaka S. et al. . In vivo function of VDR in gene expression–VDR knock–out mice. J Steroid Biochem Mol Biol. 1999; 69 247-251
- 8 Lips P.. Vitamin D physiology. Prog Biophys Mol Biol. 2006; 92 4-8
- 9 Lips P.. Vitamin D status and nutrition in Europe and Asia. J Steroid Biochem Mol Biol. 2007; 103 620-625
- 10 Okonofua F, Gill DS, Alabi ZO. et al. . Rickets in Nigerian children: a consequence of calcium malnutrition. Metabolism. 1991; 40 209-213
- 11 Ozsoylu S.. Rickets in Nigerian children. J Pediatr. 2001; 138 955-956
- 12 Pettifor JM.. Nutritional rickets: deficiency of vitamin D, calcium, or both?. Am J Clin Nutr. 2004; 80
- 13 Thacher TD.. Determining the nutritional cause of rickets in children. Am Fam Physician 2007. 75; 470 472
- 14 Thacher TD, Fischer PR, Isichei CO, Pettifor JM.. Early response to vitamin D2 in children with calcium deficiency rickets. J Pediatr. 2006; 149 840-844
- 15 Thacher TD, Fischer PR, Pettifor JM. et al. . A comparison of calcium, vitamin D, or both for nutritional rickets in Nigerian children. N Engl J Med. 1999; 341 563-568
- 16 Thacher TD, Fischer PR, Strand MA, Pettifor JM.. Nutritional rickets around the world: causes and future directions. Ann Trop Paediatr. 2006; 26 1-16
- 17 Thacher T, Glew RH, Isichei C. et al. . Rickets in Nigerian children: response to calcium supplementation. J Trop Pediatr. 1999; 45
- 18 Thacher T, Pettifor JM, Fischer PR.. „D or not D” – that is the question. J Pediatr. 1997; 130 332-333
- 19 Uitterlinden AG, Ralston SH, Brandi ML. et al. . The association between common vitamin D receptor gene variations and osteoporosis: a participant–level meta–analysis. Ann Intern Med. 2006; 145 255-264
- 20 Walker AR.. Etiology of nutritional rickets: geographic variations. J Pediatr. 1997; 130 501-503
Korrespondenz
Dr. Christa Kitz
Tropenmedizin Universitätskinderklinik Würzburg
Josef–Schneider Str. 2
97080 Würzburg
Email: kitz_c@klinik.uni-wuerzburg.de