Klin Padiatr 2010; 222(1): 26-34
DOI: 10.1055/s-0029-1225656
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Entwicklungsbedingte Koordinationsstörungen: Zum Zusammenhang von motorischen und kognitiven Defiziten

Developmental Coordination Disorder: Relations between Deficits in Movement and CognitionJ. Kastner, F. Petermann
  • Universität Bremen, Zentrum für Klinische Psychologie und Rehabilitation, Bremen, Germany
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
18. Januar 2010 (online)

Zusammenfassung

Unterschiedliche Studien belegen, dass Kinder, die an einer entwicklungsbedingten Koordinationsstörung leiden, auch kognitive Defizite in den Bereichen der visuellen Wahrnehmung, des Gedächtnisses und der Verarbeitungsgeschwindigkeit aufweisen. Die vorliegende Studie überprüft, ob betroffene Kinder über ein spezifisches Leistungsprofil im HAWIK-IV verfügen. Dazu wurden die HAWIK-IV-Resultate von 40 Kindern mit einer entwicklungsbedingten Koordinationsstörung, die mittels der Movement ABC-2 diagnostiziert wurde, im Alter von 7,60 Jahren mit einer alters- und geschlechtsgematchten Kontrollgruppe verglichen. Die Kinder der klinischen Stichprobe weisen insgesamt ein homogenes unterdurchschnittliches Leistungsprofil auf, das in allen vier Indizes (Sprachverständnis, Wahrnehmungsgebundenes Logisches Denken, Arbeitsgedächtnis und Verarbeitungsgeschwindigkeit) sowie im Gesamt-IQ durchschnittlich eine Standardabweichung von der Kontrollgruppe abweicht. Der HAWIK-IV stellt in der klinischen Praxis ein geeignetes ökonomisches diagnostisches Instrument dar, um kognitive Leistungsdefizite, die im Zusammenhang mit entwicklungsbedingten Koordinationsstörungen auftreten können, abzubilden.

Abstract

Different studies confirm that children with developmental coordination disorders (DCD) feature additionally cognitive deficits in areas of visual perception, memory and processing speed. The aim of the present study was to explore, whether or not children suffering from DCD have specific performance profiles in the WISC-IV. For this purpose, the WISC-IV results of 40 children with DCD (diagnosed using the Movement ABC-2), mean age 7,60, were compared with a control group matched according to age und gender. The children in the clinical group offered a homogenous performance profile, scoring below average in each of the four indices (verbal comprehension, perception reasoning, working memory and processing speed) and general IQ. Therefore, in clinical practice the WISC-IV is an appropriate instrument to detect cognitive deficits that can appear in conjunction with DCD.

Literatur

  • 1 Alloway T, Archibald L. Working memory and learning in children with developmental coordination disorder and specific language impairment.  J Learn Disabil. 2007;  41 251-262
  • 2 Alloway T, Temple K. A comparison of working memory skills and learning in children with developmental coordination disorder and moderate learning difficulties.  Appl Cognit Psychol. 2007;  21 473-487
  • 3 American Psychiatric Association .Diagnostisches und Statistisches Manual psychischer Störungen – Textrevision (DSM-IV-TR). Hogrefe, Göttingen 2003
  • 4 Bagley W. On the correlation of mental and motor ability in school children.  Am J Psychol. 1900/01;  12 193-205
  • 5 Baving L, Schmidt M. Neuropsychologische Interventionsstrategien am Beispiel der umschriebenen Entwicklungsstörungen der Sprache und der Motorik.  Kindh Entwickl. 2001;  10 97-104
  • 6 Cantell M. et al . Two distinct pathways for developmental coordination disorder: persistence and resolution.  Hum Movement Sci. 2003;  22 413-431
  • 7 Daseking M. et al . Intelligenzdiagnostik mit dem HAWIK-IV.  Kindh Entwick. 2007;  16 250-259
  • 8 Dewey D. et al . Developmental coordination disorder: Associated problems in attention, learning, and psychosocial adjustment.  Hum Movement Sci. 2002;  21 905-918
  • 9 Geuze R. et al . Clinical and research diagnostic criteria for developmental coordination disorder: a review and discussion.  Hum Movement Sci. 2001;  20 7-47
  • 10 Gillberg C, Kadesjö B. Attention-deficit/hyperactivity disorder and developmental coordination disorder. In: Brown T (Ed). Attention-deficit disorders and comorbidities in children, adolescents, and adults. American Psychiatric Publishing, Washington 2000
  • 11 Gubbay S. Clumsiness. In: Frederiks J (Ed). Handbook of clinical neurology. (Vol 2). Neurobehavioural disorders. Elsevier, Amsterdam 1985
  • 12 Jongmans M. et al . Perceptual-motor difficulties and their concomitants in six-year-old children born prematurely.  Hum Movement Sci. 1998;  17 269-653
  • 13 Kadesjö B, Gillberg C. Developmental coordination disorder in Swedish 7-year-old children.  J Am Acad Child Psyc. 1999;  38 820-828
  • 14 Kanioglou A. et al . Socialization and behavioural problems of elementary school pupils with developmental coordination disorder.  Percept Motor Skill. 2005;  101 163-173
  • 15 Kastner J, Petermann F. Entwicklungsbedingte Koordinationsstörungen.  Psychol Rundsch. 2009;  60 73-81
  • 16 Kaplan B. et al . DCD may not be a discrete disorder.  Hum Movement Sci. 1998;  17 471-490
  • 17 Krombholz H. Umschriebene Entwicklungsstörungen der motorischen Funktionen. In: Schlottke P et al., Hrsg. Enzyklopädie der Psychologie. Störungen im Kindes- und Jugendalter – Grundlagen und Störungen im Entwicklungsverlauf, Bd.5 Hogrefe, Göttingen 2005
  • 18 Lampert T. et al . Körperlich-sportliche Aktivität von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Ergebnisse des Kinder- und Jugendsurveys (KIGGS).  Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz. 2007;  50 634-642
  • 19 Lord R, Hulme C. Kinaesthetic sensitivity of normal and clumys children.  Dev Med Child Neurol. 1987;  29 720-725
  • 20 Mandich A, Polatajko H. Developmental coordination disorder: mechanism, measurement and management.  Hum Movement Sci. 2003;  22 407-411
  • 21 Miyahara M, Mobs I. Developmental dyspraxia and developmental coordination disorder.  Neuropsychol Rev. 1995;  5 245-268
  • 22 Opper E. et al . Motorik-Modul (MoMo) im Rahmen des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KIGGS). Motorische Leistungsfähigkeit und körperlich-sportliche Aktivität von Kindern und Jugendlichen in Deutschland.  Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz. 2007;  50 879-888
  • 23 Orton S. Reading, writing and speech problems in children. Norton, New York 1937
  • 24 Petermann F,. Hrsg. Movement Assessment Battery for Children-2 (M-ABC-2). Pearson Assessment, Frankfurt 2008
  • 25 Petermann F, Petermann U. HAWIK-IV.  Kindh Entwickl. 2008;  17 71-75
  • 26 Polatajko H, Cantin N. Developmental coordination disorder: An overview of the state of art.  Pediatr Neurol. 2006;  12 250-258
  • 27 Polatajko H. et al . An international consensus on children with developmental coordination disorder.  Can J Occup Ther. 1995;  62 3-6
  • 28 Remschmidt H. et al., Hrsg. .Multiaxiales Klassifikationsschema für psychische Störungen des Kindes- und Jugendalters nach ICD-10 der WHO: mit einem synoptischen Vergleich von ICD-10 und DSM-IV. 5. Aufl. Huber, Bern
  • 29 Schoemaker M, Kalverboer A. Social and affective problems of children who are clumsy: How early do they begin?.  Adapt Phys Act Q. 1994;  11 130-140
  • 30 Skinner R, Piek J. Psychosocial implications of poor motor coordination in children and adolescents.  Hum Movement Sci. 2001;  20 73-94
  • 31 Tsai C. et al . Role of visual-perceptual skills (non-motor) in children with developmental coordination disorder.  Hum Movement Sci. 2008;  27 649-664
  • 32 Visser J. Developmental coordination disorder: A review of research on subtypes and comorbidities.  Hum Movement Sci. 2003;  22 479-493
  • 33 Watson L, Knott F. Self-esteem and coping in children with developmental coordination disorder.  Brit J Occup Thera. 2006;  69 450-456
  • 34 Wechsler D. WISC-IV. Technical and interpretive manual. Psychological Corporation, San Antonio 2003
  • 35 Wechsler D. WISC-IV. Administration and scoring manual. Psychological Corporation, San Antonio 2003
  • 36 WHO .Internationale Klassifikation psychischer Störungen – ICD 10, Kapitel V (F) Klinisch-diagnostische Leitlinien (hrsg. von H. Dilling et al.) 5. Aufl. Huber, Bern 2005
  • 37 Wilson P. Practioner review: Approaches to assessment and treatment of children with DCD: an evaluative review.  J Child Psychol Psyc. 2005;  46 806-823

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