Rofo 1976; 124(4): 310-314
DOI: 10.1055/s-0029-1230337
Originalarbeiten

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Der pankreatographische Effekt bei der Pankreasangiographie nach Verabreichung von Glucagon

The pancreatographic effect during pharmacoangiography of the pancreas following the administration of GlucagonR. Schmarsow
  • Deutsche Klinik für Diagnostik, Wiesbaden
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Publication Date:
03 August 2009 (online)

Zusammenfassung

Bei 33 erwachsenen Patienten mit Verdacht auf Pankreasleiden wurden eine Angiographie vor und eine nach Verabreichung von Glucagon erstellt und vorwiegend der pankreatographische Effekt ausgewertet. Die Resultate wurden mit denen des Sekretins und Tolazolins verglichen. Der pankreatographische Effekt für Glucagon war bei 70% der Fälle sichtbar, für Sekretin lag die Quote bei 60% und für Tolazolin bei 74,5%. Hinsichtlich der Darstellung der kleinen Gefäße konnte nur eine geringe Verbesserung mit Glucagon erreicht werden: Arterien bei 15,1% und Venen bei 12,5% der Fälle, während die Werte beim Sekretin und Tolazolin weit darüber liegen und beim Tolazolin bis zu 78% der Fälle reichen. Der pankreatographische Effekt erwies sich als zusätzliches Kriterium bei der Differentialdiagnostik zwischen chronischer Pankreatitis (fleckig) und dem Pankreaskarzinom (Aussparung oder fehlt) als wertvoll. Zu empfehlen ist die superselektive Technik, die allein eine Verbesserung des pankreatographischen Effektes ermöglicht. Dem Glucagon ist bei der Pharmakoangiographie das Tolazolin vorzuziehen.

Summary

Angiography before and after the administration of Glucagon was performed in 33 adult patients with symptoms suggesting a pancreatic lesion. Preferently the pancreatographic effect was evaluated. The results were compared with those of the angiography following the administration of Secretin and Tolazoline. The pancreatographic effect was visualized in 70% of the patients examined with Glucagon and the rate of visualization of the effect with Secretin and Tolazoline was 60% and 74.5% respectively. The representation of the small vessels could be enhanced with Glugacon only in 15% for the arteries and in 12.5% for the veins, whereas using Secretin and Tolazoline the improvement raised up to 78% of the cases. — The pancreatographic effect as an additional sign is useful in the differential diagnosis of the chronic pancreatitis (mottled) and the carcinoma of the pancreas (defect or absence of the effect).— The superselective technique is recommendable. Using this method an improvement of the pancreatographic effect can be achieved already. In pharmacoangiography Tolazoline gives better results than Glucagon.