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DOI: 10.1055/s-0029-1232228
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Zur Differentialdiagnostik des Ballonreifensymptoms
Publication History
Publication Date:
19 August 2009 (online)
Zusammenfassung
Es wird über das Auftreten des Ballonreifensymptoms im Magen bei drei schüsselförmigen Karzinomen, bei einem Myom und einem großen Ulcus pepticum berichtet. Karzinome sind durch einen wulstig-knolligen Ringwall ausgezeichnet. Bei Ulcus pepticum tritt ein schmaler und glatter Randwulst auf. Verändertes, gelegentlich noch erhaltenes Relief, lange Magenanamnese, profuse oft wiederkehrende Blutungen und ein guter Ernährungszustand scheinen für ein Magenmyom typisch zu sein. Im allgemeinen soll jedoch beim Vorliegen des Ballonreifensymptoms eine Laparotomie vorgenommen werden.
Summary
A report is given on the occurrence in the stomach of the so-called balloon-tyre symptom in 3 cases of bowl-shaped carcinoma, one of myoma and one of a large peptic ulcer. The distinguishing feature of carcinoma is the circular wall with bulging protuberances; in cases of peptic ulcers the ring is narrow and smooth. The typical features of the gastric myoma seem to be a change in the mucosal relief (which sometimes remains normal), a long case-history of stomach disease, profuse and frequently recurring hemorrhages and a good state of nutrition. As a rule, however, when the so-called balloon-tyre symptom is present, laparotomy is indicated.
Résumé
Description du signe „du ballon“, „de la chambre à air“ (Ballonreifensymptoms) dans 3 cas de carcinome, l cas de myome et l cas l'ulcus. Dans les carcinomes le bord du „ballon“ montre une image tubéreuse, lacunaire, dans l'ulcus il est mince et tranchant. Un relief muqueux modifié ou même normal, de longs antécédents, des hémorragies abondantes et souvent fréquentes, et un bon état général semblent typiques pour le myome. Mais il vaut mieux en présence du signe du ballon faire une laparotomie.
Resumen
Se comenta el signo del neumático en estómago en 3 casos de carcinomas en escudilla, en un mioma y en un gran ulcus péptico. Los carcinomas se caracterizan por presentar un rodete anular poliposo y de aspecto grosero. En el caso de la úlcera péptica aparece un rodete marginal delgado y liso. El mioma gástrico parece distinguirse típicamente por un relieve alterado o eventualmente aún conservado, anamnesis gástrica de larga data, hematemesis profusas frecuentes y buen estado de nutrición. Pero, en general, en aquellos casos en que se encuentra el signo del neumático es aconsejable proceder a una laparotomía.