Klin Padiatr 2009; 221(6): 339-343
DOI: 10.1055/s-0029-1239537
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Delayed Onset of (Severe) Combined Immunodeficiency (S)CID (T-B+NK+): Complete IL-7 Receptor Deficiency in a 22 Months Old Girl

Spätmanifestation eines (schweren) kombinierten Immundefektes (S)CID (T-B+NK+): Vollständiger IL-7 Rezeptordefekt bei einem 22 Monate alten MädchenS. Rossberg1 , K. Schwarz2 , C. Meisel3 , S. Holzhauer4 , J. Kühl4 , W. Ebell4 , V. Wahn1 , H. von Bernuth1
  • 1University Hospital Berlin, Department for Pediatric Pneumology and Immunology, Berlin, Germany
  • 2University Hospital Ulm, Institute for Transfusion Medicine and Institute for Clinical Transfusion Medicine and Immunogenetics, Ulm, Germany
  • 3University Hospital Berlin, Institute for Medical Immunology, Berlin, Germany
  • 4University Hospital Berlin, Department for General Pediatrics, Berlin, Germany
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Publikationsdatum:
04. November 2009 (online)

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Abstract

Background: Usually IL-7 receptor deficiency presents as (T-B+NK+) (Severe) Combined Immunodeficiency (SCID) within the first six months of life. All published IL-7R-deficient patients so far have been diagnosed and received stem cell transplantation within the first year of life.

Patient and Methods: We present a female patient born to non-consanguineous German parents with delayed manifestation. She presented with superinfected dermatitis at 6 months of life and developed a first pneumonia at age 9 months. On admission to our department at 22 months the patient presented with severe T cell lymphopenia. Pneumocystis jiroveci pneumonia was diagnosed from broncho-alveolar lavage fluid.

Results: Sequencing of IL7RA in the patient revealed compound heterozygous mutations. FACS analysis showed no expression of IL-7 receptor α-chain on the patient's lympho- and monocytes. The patient successfully received haematopoietic stem cell transplantation from a 9/10 matched unrelated donor at age 24 months.

Conlusion: Despite almost absent T cell functions clinical symptoms occurred late compared to previously published patients. Thus even in patients with moderate clinical symptoms and delayed onset a (T-B+NK+) (Severe) Combined Immunodeficiency ((S)CID)) due to missing IL-7 receptor signalling must be considered.

Zusammenfassung

Hintergrund: Patienten mit IL-7-Rezeptordefekt haben einen schweren kombinierten Immundefekt (SCID) und weisen verminderte T-Zellen sowie normale bis erhöhte B- und NK-Zellen auf (T-B+NK+). Alle bislang beschriebenen Patienten wurden während des ersten Lebensjahres diagnostiziert und erhielten eine Stammzelltransplantation.

Patientin und Methoden: Wir präsentieren eine Patientin mit Spätmanifestation, die als zweites Kind nicht konsanguiner deutscher Eltern geboren wurde. Im Alter von 6 Monaten zeigte sich eine superinfizierte Dermatitis. Mit 9 Lebensmonaten erkrankte die Patientin an einer ersten Pneumonie. Bei Vorstellung in unserer Klinik im Alter von 22 Monaten zeigte sich eine ausgeprägte Lymphopenie; phänotypisch (T-B+NK+). In der bronchoalveolären Lavage ließ sich Pneumocystis jiroveci nachweisen.

Ergebnisse: Die Sequenzierung des IL7RA-Genes wies eine Compound-Heterozygotie nach, und zeigte die fehlende Expression der α Kette des IL-7 Rezeptors auf Lympho- und Monozyten. Die Patientin erhielt im Alter von 24 Monaten eine Stammzelltransplantation von einem unverwandten Spender (9/10 Identität).

Schlussfolgerung: Trotz vollständigem IL-7-Rezeptordefekt und ausgeprägter Lymphopenie wurde die Patientin später als üblich klinisch auffällig. Deshalb ist auch bei vergleichsweise milder Klinik an einen (schweren) kombinierten Immundefekt (S)CID durch IL-7-Rezeptordefekt zu denken.

Literatur

Correspondence

Prof. Dr. Volker Wahn

University Hospital Berlin

Department for Pediatric Pneumology and Immunology

Augustenburger Platz 1

13353 Berlin

Germany

Telefon: +49/30/450 6666 93

Fax: +49/30/450 5669 38

eMail: volker.wahn@charite.de