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DOI: 10.1055/s-0029-1239537
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Delayed Onset of (Severe) Combined Immunodeficiency (S)CID (T-B+NK+): Complete IL-7 Receptor Deficiency in a 22 Months Old Girl
Spätmanifestation eines (schweren) kombinierten Immundefektes (S)CID (T-B+NK+): Vollständiger IL-7 Rezeptordefekt bei einem 22 Monate alten MädchenPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
04. November 2009 (online)
Abstract
Background: Usually IL-7 receptor deficiency presents as (T-B+NK+) (Severe) Combined Immunodeficiency (SCID) within the first six months of life. All published IL-7R-deficient patients so far have been diagnosed and received stem cell transplantation within the first year of life.
Patient and Methods: We present a female patient born to non-consanguineous German parents with delayed manifestation. She presented with superinfected dermatitis at 6 months of life and developed a first pneumonia at age 9 months. On admission to our department at 22 months the patient presented with severe T cell lymphopenia. Pneumocystis jiroveci pneumonia was diagnosed from broncho-alveolar lavage fluid.
Results: Sequencing of IL7RA in the patient revealed compound heterozygous mutations. FACS analysis showed no expression of IL-7 receptor α-chain on the patient's lympho- and monocytes. The patient successfully received haematopoietic stem cell transplantation from a 9/10 matched unrelated donor at age 24 months.
Conlusion: Despite almost absent T cell functions clinical symptoms occurred late compared to previously published patients. Thus even in patients with moderate clinical symptoms and delayed onset a (T-B+NK+) (Severe) Combined Immunodeficiency ((S)CID)) due to missing IL-7 receptor signalling must be considered.
Zusammenfassung
Hintergrund: Patienten mit IL-7-Rezeptordefekt haben einen schweren kombinierten Immundefekt (SCID) und weisen verminderte T-Zellen sowie normale bis erhöhte B- und NK-Zellen auf (T-B+NK+). Alle bislang beschriebenen Patienten wurden während des ersten Lebensjahres diagnostiziert und erhielten eine Stammzelltransplantation.
Patientin und Methoden: Wir präsentieren eine Patientin mit Spätmanifestation, die als zweites Kind nicht konsanguiner deutscher Eltern geboren wurde. Im Alter von 6 Monaten zeigte sich eine superinfizierte Dermatitis. Mit 9 Lebensmonaten erkrankte die Patientin an einer ersten Pneumonie. Bei Vorstellung in unserer Klinik im Alter von 22 Monaten zeigte sich eine ausgeprägte Lymphopenie; phänotypisch (T-B+NK+). In der bronchoalveolären Lavage ließ sich Pneumocystis jiroveci nachweisen.
Ergebnisse: Die Sequenzierung des IL7RA-Genes wies eine Compound-Heterozygotie nach, und zeigte die fehlende Expression der α Kette des IL-7 Rezeptors auf Lympho- und Monozyten. Die Patientin erhielt im Alter von 24 Monaten eine Stammzelltransplantation von einem unverwandten Spender (9/10 Identität).
Schlussfolgerung: Trotz vollständigem IL-7-Rezeptordefekt und ausgeprägter Lymphopenie wurde die Patientin später als üblich klinisch auffällig. Deshalb ist auch bei vergleichsweise milder Klinik an einen (schweren) kombinierten Immundefekt (S)CID durch IL-7-Rezeptordefekt zu denken.
Key words
IL-7 receptor deficiency - IL-7Rα deficiency - Severe Combined Immunodeficiency SCID - delayed onset - IL7RA - lymphopenia
Schlüsselwörter
IL-7-Rezeptordefekt - IL-7Rα Defekt - Schwerer Kombinierter Immundefekt SCID - Spätmanifestation - IL7RA - Lymphopenie
Literatur
- 1 Buckley R. The multiple causes of human SCID. J Clin Invest. 2004; 114 ((10)) 1409-1411
- 2 Butte MJ. et al . IL-7 receptor deficient SCID with a unique intronic mutation and post-transplant autoimmunity due to chronic GVHD. Clin Immunol. 2007; 125 ((2)) 159-164 Epub 2007 Sep 12
- 3 Dadi HK. et al . Effect of CD3delta deficiency on maturation of alpha/beta and gamma/delta T-cell lineages in severe combined immunodeficiency. N Engl J Med. 2003; 349 1821-1828
- 4 de Saint Basile G. et al . Severe combined immunodeficiency caused by deficiency in either the δ or the ε of CD3. J Clin Invest. 2004; 114 1512-1517
- 5 Fry TJ, Mackall CL. The many faces of IL-7: From lymphopoiesis to peripheral T cell maintenance. J Immunol. 2005; 174 ((11)) 6571-6576
- 6 Geha RS. et al . Primary immunodeficiency diseases: An update from the International Union of Immunological Societies Primary Immunodeficiency Diseases Classification Committee. J Allergy Clin Immunol. 2007; 120 ((4)) 776-794
- 7 Giliani S. et al . Interleukin-7 receptor alpha (IL-7Ralpha) deficiency: Cellular and molecular bases. Analysis of clinical, immunological, and molecular features in 16 novel patients. Immunol Rev. 2005; 203 110-126
- 8 Giliani S. et al . Omenn syndrome in an infant with IL7RA gene mutation. J Pediatr. 2006; 148 ((2)) 272-274
- 9 Hennewig U. et al . Severe combined immunodeficiency signalized by eosinophilia and lymphopenia in rotavirus infected infants. Klin Padiatr. 2007; 219 ((6)) 343-347
- 10 Hirschhorn R. Adenosine deaminase deficiency. Immunodefic Rev. 1990; 2 175-198
-
11 Hönig MJ. et al .
Angeborene Defekte der T- und B-Lymphozyten . Monatsschrift Kinderheilkunde in press - 12 Kung C. et al . Mutations in the tyrosine phosphatase CD45 gene in a child with severe combined immunodeficiency disease. Nat. Med. 2000; 6 343-345
- 13 Leonard WJ. et al . The molecular basis of X-linked severe combined immunodeficiency: The role of the interleukin-2 receptor gamma chain as a common gamma chain, gamma c. Immunol. Rev. 1994; 138 61-86
- 14 Macchi P. et al . Mutations of Jak-3 gene in patients with autosomal severe combined immune deficiency (SCID). Nature. 1995; 377 65-68
- 15 Picard C. et al . Hypomorphic mutation of ZAP70 in human results in a late onset immunodeficiency and no autoimmunity. Eur J Immunol. 2009; 39 ((7)) 1966-1976
- 15a Ponda P. et al . Interleukin 7 receptor alpha-chain-mutation severe combined immunodeficiency without lymphopenia: Correction with haploidentical T-cell-depleted bone marrow transplantation. Ann Allergy Asthma Immunol. 2006; 97 ((6)) 755-758
- 16 Puel A. et al . Defective IL7R expression in T(-)B(+)NK(+) severe combined immunodeficiency. Nat Genet. 1998; 20 394-397
- 17 Puel A, Leonard WJ. Mutations in the gene for the IL-7 receptor result in T(-)B(+)NK(+) severe combined immunodeficiency disease. Curr Opin Immunol. 2000; 12 ((4)) 468-473
- 18 Roifman C. et al . A partial deficiency of interleukin-7R alpha is sufficient to abrogate T-cell development and cause severe combined immunodeficiency. Blood.. 2000; 96 ((8)) 2803-2807
- 19 Schuetz C. et al . An immunodeficiency disease with RAG mutations and granulomas. N Engl J Med. 2008; 358 ((19)) 2030-2038
- 20 Sobacchi C. et al . RAG-dependent primary immunodeficiencies. Hum Mutation. 2006; 27 1174-1184
- 21 Sportès C. et al . Administration of rhIL-7 in humans increases in vivo TCR repertoire diversity by preferential expansion of naive T cell subsets. J Exp Med. 2008; 205 ((7)) 1701-1714
- 22 Tchilian EZ. et al . A deletion in the gene encoding the CD45 antigen in a patient with SCID. J Immunol. 2001; 166 1308-1313
- 23 Villa A. et al . Partial V(D)J recombination activity leads to Omenn syndrome. Cell. 1998; 93 885-896
-
24 Holländer GA. et al .
Zytokine und ihre Netzwerke .In: Wahn U et al. Pädiatrische Allergologie und Immunologie . 4. Aufl. Urban&Fischer, München/Jena 2005 -
25 Holländer GA. et al .Zytokine und ihre Netzwerke In: Wahn U et al.
Pädiatrische Allergologie und Immunologie . Urban & Fischer,München/Jena; 2005
Correspondence
Prof. Dr. Volker Wahn
University Hospital Berlin
Department for Pediatric Pneumology and Immunology
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