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DOI: 10.1055/s-0029-1241853
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Cancer Fatigue, gestörte Ruhe/Aktivitäts-Regulation und Schlafstörungen bei Patientinnen mit nicht metastasiertem Mammakarzinom – eine Pilotstudie[*]
Cancer Fatigue, Disturbed Rest/Activity Regulation and Sleep Disturbances with Female Patients with Non Metastatic Breast cancer – A Pilot StudyPublication History
eingereicht: 5.3.2009
angenommen: 7.9.2009
Publication Date:
02 June 2010 (online)
![](https://www.thieme-connect.de/media/physmed/201003/lookinside/thumbnails/10.1055-s-0029-1241853-1.jpg)
Zusammenfassung
Fragestellung: Neuere Studien verdeutlichen, dass Cancer Related Fatigue (CRF) einen großen Einfluss auf die Lebensqualität von nicht metastasierten Mammakarzinom-Patientinnen auch Jahre nach adjuvanter Therapie hat. Bisher finden sich kaum Untersuchungen, die den Stellenwert des Ruhe/Aktivitätsrhythmus geprüft haben. In unserer Studie wurden hierzu die Skalen zur autonomen Regulation (aR) (Subskala Ruhe/Aktivitätsrhythmus (RA.aR)), die Cancer Fatigue Skala (CFS-D) und das Schlafprotokoll der Deutschen Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin (DGSM) eingesetzt.
Methode: Bei 16 Mammakarzinom-Patientinnen, 17 altersgematchten Kontrollen und 13 alten gesunden Frauen werden die CFS-D, aR, die Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS), der Herdecker Lebensqualitätsfragebogen (HLQ), das DGSM-Schlafprotokoll und ein Langzeit-EKG efasst.
Ergebnisse: Die Mammakarzinom-Patientinnen weisen einen Alters-MW von 48,7 (K=48,0; S=79,4) Jahre und einen Karnofsky-Index (KPI) von 92,5% auf. Trotz des guten KPI und einer 2,2 Jahre zurückliegenden adjuvanten Therapie, haben sie gegenüber der Kontrollgruppe erhöhte CFS-D, HADS-Werte, eine erniedrigte aR, RA.aR und HLQ, vermehrte nächtliche Wachphasen und einen nicht erholsamen Schlaf (alle p≤0,01).
Schlussfolgerung: CRF ist bei nicht metastasierten MammaCa-Patientinnen nach 2,2 Jahren erhöht und geht mit einer gestörten Ruhe/Aktivitäts-Regulation, insomnischen Störungen und Distress einher. Dies muss bei der Planung und Durchführung von Rehabilitationsmaßnahmen von Patientinnen mit Mammakarzinom berücksichtigt werden.
Abstract
Objective: Recent studies point that Cancer Related Fatigue (CRF) has a large influence on the quality of life of non-metastasized breast cancer patients even years after an adjuvant therapy. Very few analyses have yet tested the significance of the rest-activity-rhythm. In our study we therefore applied the scales of the autonomic regulation (aR) (subscale rest/activity-regulation (RA.aR)), the Cancer Fatigue Scale (CFS-D) and the sleep-protocol of the German Society for Sleep Research and Sleep-Medicine (DGSM).
Method: From 16 patients with breast cancer, 17 age-matched control, and 13 healthy elderly women the CFS-D, aR, the Hospital Anxiety and Depression scale (HADS), the Herdecke questionnaire of quality of life (HLQ), the DGSM sleep-protocol, and a long-term-ECG are being acquired.
Results: Mean age of breast cancer patients is 48.7 (K=48.0; S=79:4) and Karnofsky-index (KPI) 92.5%. In spite of a good KPI and an adjuvant chemotherapy 2.2 years back, they show higher values for CFS-D and HADS, lower aR, RA.aR, and HLQ, more nocturnal arousals, and a non-restorative sleep (all p≤0.01).
Conclusion: In patients with breast cancer without metastases, CRF is increased after 2.2 years and is associated with a disturbed rest/activity-regulation, insomniac disorders and distress. This has to be taken into account in the design and performance of rehabilitation measures in patients with breast cancer.
Schlüsselwörter
autonome Regulation (aR) - Cancer Related Fatigue (CRF) - Insomnie - Mammakarzinom - Ruhe/Aktivitätsrhythmus
Key words
autonomic regulation (aR) - cancer related fatigue (CRF) - insomnia - breast cancer - rest/activity rhythm
1 Die Autoren danken Dagmar Brauer für die Dokumentation. Diese Arbeit wurde vom Humanus-Institut, Berlin- Spandau gefördert, MK und HM erhielten eine Unterstützung durch die Sortware AG-Stiftung, Darmstadt
Literatur
- 1 Bower JE, Ganz PA, Desmond KA. et al . Fatigue in breast cancer survivors: occurrence, correlates, and impact on quality of life. J Clin Oncol. 2000; 18 743-753
- 2 Stone P, Richards M, A’Hern R. et al . A study to investigate the prevalence, severity and correlates of fatigue among patients with cancer in comparison with a control group of volunteers without cancer. Ann Oncol. 2000; 11 561-567
- 3 Kramer JA, Curran D, Piccart M. et al . Identification and interpretation of clinical and quality of life prognostic factors for survival and response to treatment in first-line chemotherapy in advanced breast cancer. Eur J Cancer. 2000; 36 1498-1506
- 4 Savard J, Simard S, Blanchet J. et al . Prevalence, clinical characteristics, and risk factors for insomnia in the context of breast cancer. Sleep. 2001; 24 583-590
- 5 Roscoe JA, Kaufman ME, Matteson-Rusby SE. et al . Cancer-related fatigue and sleep disorders. Oncologist. 2007; 12 (Suppl 1) 35-42
- 6 Roscoe JA, Morrow GR, Hickok JT. et al . Temporal interrelationships among fatigue, circadian rhythm and depression in breast cancer patients undergoing chemotherapy treatment. Support Care Cancer. 2002; 10 329-336
- 7 Van Someren EJ. Circadian rhythms and sleep in human aging. Chronobiol Int. 2000; 17 233-243
- 8 Danker-Hopfe H, Schäfer M, Dorn H. et al . Percentile Reference Charts for Selected Sleep Parameters for 20–80- Year-Old healthy Subjects from SIESTA Database. Somnologie. 2005; 9 3-14
- 9 Folstein M, Folstein S, McHugh P. “Mini-mental state”. A practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res. 1975; 12 189-198
- 10 Parmelee P, Thuras P, Katz J. et al . Validation of the Cumulative Illness Rating Scale in a geriatric residential population. J Am Geriatr Soc. 1995; 43 130-137
- 11 Lawton M, Brody E. Assessment of Older People: Self-Maintaining and Instrumental Activities of Daily Living. Gerontologist. 1969; 9 179-186
- 12 Lesher EL, Berryhill JS. Validation of the Geriatric Depression Scale– Short Form among inpatients. J Clin Psychol. 1994; 50 256-260
- 13 Kröz M, Feder G, von Laue H. et al . Validation of a questionnaire measuring the regulation of autonomic function. BMC Complementary and Alternative Medicine. 2008; 8 26
- 14 Okuyama T, Akechi T, Kugaya A. et al . Development and validation of the cancer fatigue scale: a brief, three-dimensional, self-rating scale for assessment of fatigue in cancer patients. J Pain Symptom Manage. 2000; 19 5-14
- 15 Kröz M, Zerm R, Reif M. et al . Validation of a German version of the Cancer Fatigue Scale (CFS-D). European Journal of Cancer Care. 2008; 17 33-41
- 16 Ostermann T, Bussing A, Beer AM. et al . The Herdecke Questionnaire on Quality of Life (HLQ): validation of factorial structure and development of a short form within a naturopathy treated in-patient collective. Health Qual Life Outcomes. 2005; 3 40
- 17 Zigmond AS, Snaith RP. The Hospital Anxiety and Depression Scale. Acta Psychiatr Scand. 1983; 67 361-370
- 18 Herrmann C, Buss U. HADS-D, Hospital Anxiety and Depression Scale- Deutsche Version. Testdokumentation und Handanweisung. Bern, Göttingen, Toronto, Seattle: Verlag Hans Huber; 1995
- 19 Karnofsky DA, Adelmann W, Craver F. The use of nitrogen mustard in the palliative treatment of carcinoma. Cancer. 1948; 1 634-656
- 20 Zuther P, Witte K, Lemmer B. ABPM-FIT and CV-SORT: an easy-to-use software package for detailed analysis of data from ambulatory blood pressure monitoring. Blood Press Monit. 1996; 4 347-354
- 21 Jacobsen PB, Hann DM, Azzarello LM. et al . Fatigue in women receiving adjuvant chemotherapy for breast cancer: characteristics, course, and correlates. J Pain Symptom Manage. 1999; 18 233-242
- 22 Hartvig P, Aulin J, Hugerth M. et al . Fatigue in cancer patients treated with cytotoxic drugs. J Oncol Pharm Pract. 2006; 12 155-164
- 23 Goldstein D, Bennett B, Friedlander M. et al . Fatigue states after cancer treatment occur both in association with, and independent of, mood disorder: a longitudinal study. BMC Cancer. 2006; 6 240
- 24 Bower JE, Ganz PA, Desmond KA. et al . Fatigue in long-term breast carcinoma survivors: a longitudinal investigation. Cancer. 2006; 106 751-758
- 25 Ryan JL, Carroll JK, Ryan EP. et al . Mechanisms of cancer-related fatigue. Oncologist. 2007; 12 (Suppl 1) 22-34
- 26 Rodgers J, Martin CR, Morse RC. et al . An investigation into the psychometric properties of the Hospital Anxiety and Depression Scale in patients with breast cancer. Health Qual Life Outcomes. 2005; 3 41
- 27 Moschen R, Kemmler G, Schweigkofler H. et al . Use of alternative/complementary therapy in breast cancer patients – a psychological perspective. Support Care Cancer. 2001; 9 267-274
- 28 Leining MG, Gelber S, Rosenberg R. et al . Menopausal-type symptoms in young breast cancer survivors. Ann Oncol. 2006; 17 1777-1782
- 29 Sephton SE, Sapolsky RM, Kraemer HC. et al . Diurnal cortisol rhythm as a predictor of breast cancer survival. J Natl Cancer Inst. 2000; 92 994-1000
- 30 Stone P, Richardson A, Ream E. et al . Cancer-related fatigue: inevitable, unimportant and untreatable? Results of a multi-centre patient survey. Cancer Fatigue Forum. Ann Oncol. 2000; 11 971-975
1 Die Autoren danken Dagmar Brauer für die Dokumentation. Diese Arbeit wurde vom Humanus-Institut, Berlin- Spandau gefördert, MK und HM erhielten eine Unterstützung durch die Sortware AG-Stiftung, Darmstadt
Korrespondenzadresse
Dr. M. Kröz
Forschungsinstitut Havelhöhe
(FIH) gGmbH
Allgemein-Internistische
Abteilung des Gemeinschaftskrankenhauses
Havelhöhe
gGmbH
Kladower Damm 221
14089 Berlin
Email: mkroez@havelhoehe.de