Zusammenfassung
Pro Jahr treten in deutschen Krankenhäusern ca. 400 000 – 600 000
nosokomiale Infektionen auf. Welcher Anteil von ihnen wahrscheinlich
vermeidbar ist, ist schwer zu beziffern. Noch schwieriger ist es,
die Anzahl der Toten wegen vermeidbarer nosokomialer Infektionen
zu schätzen. Mit Hilfe der Literatur wird eine Abschätzung
zum Anteil der vermeidbaren nosokomialen Infektionen vorrangig unter
Heranziehung von in Deutschland durchgeführten Studien
durchgeführt. Die Daten von zwei großen unabhängig
voneinander durchgeführten epidemiologischen Studien (die
Interventionsstudie NIDEP 2 und die Prävalenzstudie des
SepNET ) werden benutzt, um eine Hochrechnung zu den vermeidbaren
Todesfällen wegen nosokomialer Infektionen vorzunehmen.
Es ist davon auszugehen, dass ca. 80 000 bis 180 000
nosokomiale Infektionen jährlich in Deutschland vermeidbar
sind. Die Anzahl der Todesfälle wegen vermeidbarer nosokomialer
Infektionen dürfte jährlich nach weitgehend übereinstimmenden Ergebnissen
der beiden verwendeten Studien zwischen 1500 bis 4500 liegen. Die
verfügbaren Daten erlauben jedoch nur Schätzungen,
eine exakte Bezifferung der Problematik nosokomialer Infektionen,
ihrer Vermeidbarkeit und der damit assoziierten Todesfälle.
Die ermittelten Daten beschreiben aber die Größenordnung
des Problems in Deutschland.
Abstract
About 400 000 – 600 000
nosocomial infections occur in German hospitals every year. It is
difficult to calculate the percentage of them that can be prevented.
It is even more difficult to estimate the number of deaths caused
by avoidable nosocomial infections. But the percentage of preventable
nosocomial infections has recently been calculated from data of
recent studies in Germany. The data of two independently performed large
epidemiological studies (the intervention study NIDEP 2 and the
prevalence study of SepNET) were used to estimate the number of
preventable death cases caused by nosocomial infections. About 80 000
to 180 000 nosocomial infections are avoidable annually
in Germany. The number of deaths caused by nosocomial infections
can be estimated between 1500 and 4500 from results of both studies.
While the available data do not allow a precise estimation of the number
of nosocomial infections, their avoidance and the associated deaths.
However, the data presented describe the size of the problem in
Germany.
Schlüsselwörter
nosokomiale Infektionen - Vermeidbarkeit - Todesfälle
Keywords
nosocomial infection - avoidable - death
Literatur
-
1
Bärwolff S, Sohr D, Geffers C. et al .
Reduction of surgical site infections after
Caesarean delivery using surveillance.
J Hosp Infect.
2006;
64
156-161
-
2
Berenholtz S, Pronovost D, Lipsett P. et al .
Eliminating catheter-related bloodstream infections
in the intensive care unit.
Crit Care Med 2004.
2004;
32
2014-2020
-
3
Brandt C, Sohr D, Behnke M. et
al .
Reduction of surgical site infection rates with
the help of benchmark data.
Infect Control Hosp Epidemiol .
2006;
27
1347-1351
-
4
Chan E, Ruest A, Meade M. et
al .
Oral decontamination for prevention of pneumonia in
mechanically ventilated adults: systematic review and meta-analysis.
BMJ.
2007;
334
889
-
5
Darouiche R O, Raad I I, Heart S O. et al .
A comparison of two antimicrobial-impregnated
central venous catheters.
N Engl J Med.
1999;
340
889
-
6
Dezfulian C, Shojania K, Collard H.
Subglottic secretion drainage for preventing ventilator-associated
pneumonia: a meta-analysis.
Am J Med .
2005;
118
11-18
-
7 ECDC .Annual
epidemiological report an communicable diseases in Europe. 2008 http://ecdc.europe.eu/health_topics/HCAI/
-
8
Engel C, Brunkhorst F, Bone H. et
al. .
Epidemiology of sepsis in Germany: results from
a national prospective multicenter study.
Intensive Care
Med .
2007;
33
606-618
-
9 Gastmeier P. Nosokomiale Infektionen. In: Medizinische Mikrobiologie
und Infektiologie, Hahn H, Kaufmann S, Schulz T , Suerbaum S (Hrsg) Springer Medizin, Heidelberg 848-881
-
10
Gastmeier P, Bräuer H, Forster D. et al .
A quality management project in 8 selected hospitals
to reduce nosocomial infections: A prospective controlled study.
Infect Control Hosp Epidemiol .
2002;
23
91-97
-
11
Gastmeier P, Geffers C.
Nosokomiale Infektionen
in Deutschland.
Dtsch Med Wschr.
2008;
133
1111-1115
-
12
Gastmeier P, Geffers C, Brandt C. et al .
Effectiveness of a nationwide nosocomial
infection surveillance system for reducing nosocomial infetions.
J Hosp Infect.
2006;
64
16-22
-
13
Gastmeier P, Sohr D, Brandt C. et
al. .
Reduction of orthopedic wound infections in 21 hospitals.
Arch Orthop Trauma Surg.
2005;
125
526-530
-
14
Geffers C, Sohr D, Gastmeier P. et al. .
Mortality attributable to hospital-acquired
infections among surgical patients.
Infect Control Hosp
Epidemiol.
2008;
29
1167-1170
-
15
Grundmann H J, Bärwolf S, Schwab F. et al .
How many infections are caused by transmission
in intensive care units?.
Crit Care Med .
2005;
33
946-951
-
16
Harbarth S, Sax H, Gastmeier P. et al .
What proportion of nosocomial infections
is preventable? A tentative evaluation of published reports.
J
Hosp Infect.
2003;
54
258-266
-
17
Kaoutar B, Joly C, Hériteau F. et al. .
Nosocomial infections and hospital mortality:
a multicenter epidemiology study.
J Hosp Infect .
2004;
58
268-275
-
18
Pronovost P, Needham D, Berenholtz S. et al .
An intervention to decrease catheter-related
bloodstream infections in the ICU.
New Engl J Med .
2006;
355
2725-2732
-
19
Schwab F, Geffers C, Bärwolff S. et al .
Reducing neonatal nosocomial infections
through participation in a national surveillance system.
J
Hosp Infect.
2007;
-
20
Seguin P, Tanguy P, Laviolle B. et al .
Effect of oropharnygeal decontamination
by povidone-iodine on ventilator-associated pneumonia in patients
with head trauma.
Crit Care Med.
2006;
34
514-519
-
21
Weist K, Pollege K, Schulz I. et
al .
How many nosocomial infections are avoidable ?
A prospective cohort study in a surgical intensive care unit.
Infect Control Hosp Epidemiol .
2002;
23
127-132
-
22
Zuschneid I, Schwab F, Geffers C. et al .
Trends in ventilator-associated pneumonia
rates within the German nosocomial infection surveillance system
(KISS).
Infect Control Hosp Epidemiol.
2007;
28
314-318
-
23
Zuschneid I, Schwab F, Geffers C. et al. .
Reduction of central venous catheter associated
bloodstream infection through surveilance.
Infect Control
Hosp Epidemiol.
2003;
24
501-505
Prof. Dr. med. Petra Gastmeier
Institut für Hygiene und Umweltmedizin, Charité – Universitätsmedizin
Berlin
Hindenburgdamm 27
12203 Berlin
Telefon: 030/8445-3680
Fax: 030/8445-3682
eMail: Petra.gastmeier@charite.de