Zusammenfassung
Anliegen: Berufs- bzw. Erwerbsunfähigkeiten aufgrund einer psychiatrischen Krankheit nehmen
an Häufigkeit immer mehr zu. Bislang ist nur wenig über die Ätiologie und soziodemografische
Aspekte dieser Entwicklung bekannt. Methode: Anhand von 94 Berufsunfähigkeitsgutachten (43 weibliche und 51 männliche Begutachtete)
im Zeitraum Ende 1999 bis Mitte 2006 wurde eine explorative Analyse durchgeführt,
die neben den psychiatrischen Diagnosen auch soziodemografische Daten berücksichtigte.
Ergebnisse: Neurotische, Belastungs- und somatoforme Störungen (ICD-10 F 40 – 48) bildeten die
häufigste Gruppe (48 %) innerhalb der Gutachten und waren ein bedeutsamer prädiktiver
Faktor für eine spätere Berufsunfähigkeit. Es zeigte sich, dass in dieser Patientengruppe
(F40 – 48) häufiger Frauen vertreten waren. Insgesamt hatten die Begutachteten zum
Begutachtungszeitpunkt eher einen niedrigen Bildungsstand und waren öfter geschieden.
Der mittlere Intelligenzquotient entsprach hingegen dem durchschnittlichen IQ der
Normalbevölkerung. Schlussfolgerungen: Die vorliegenden Ergebnisse könnten für das Verständnis der Häufung von Berufsunfähigkeiten
aufgrund psychiatrischer Erkrankungen und für die Entwicklung gezielter Maßnahmen
der Gegensteuerung von Bedeutung sein.
Abstract
Objective: The necessity to establish disability and invalidity pensions due to psychiatric
diseases has become more and more demanding in recent years. So far there is little
knowledge about the aetiology and socio-demographic aspects of this phenomenon. Methods: The presented explorative analyses included 94 examinations (43 women, 51 men) to
address, if a person should be medically certified as partly or permanently unfit
for work. The data, including psychiatric diagnosis and socio-demographic data were
obtained between 1999 and 2006 in a German specialised psychiatric university unit.
Results: The diagnoses of neurotic diseases, stress related and somatoform disorders (ICD-10
F 40 – 48) were the most pevalent group (48 %) within the sample. It was a statistically
significant predictive factor in a later declaration of disability and invalidity.
In this diagnosis group (F40 – 48) more participants were female when compared to
other diagnosis groups. In general, participants were more likely to be divorced and
have a lower education level when compared to the general population. However, the
mean level of intelligence was similar to the general population. Conclusion: The results of the presented study could be beneficial for a better understanding
of the association between disability pensions and psychiatric diseases. The increase
of neurotic diseases, stress related and somatoform disorders may justify the development
of targeted prevention strategies.
Schlüsselwörter
Frühberentung - psychiatrische Erkrankung - höheres Alter - soziodemografische Analyse
Keywords
early retirement - psychiatric disease - advanced age - sociodemographic analysis
Literatur
1
Lang U E, Hellweg R.
Prevalence and role of psychiatric disorders in disability.
Versicherungsmedizin.
2006;
58
164-169
2
Reichardt B, Stadtland C, Wandl U.
Berufsunfähigkeit und psychische Erkrankungen – Eine Herausforderung für die Leistungsregulierung.
Zeitschrift für Versicherungswesen.
2006;
21
685
3
Institut für Qualitätssicherung in Prävention und Rehabilitation (Hrg.). Prävention
und Rehabilitation zur Verhinderung von Erwerbsminderung.
Projektbericht.
2004;
24-25
4 Rehfeld U G. Gesundheitsbedingte Frühberentung aus der Reihe „Gesundheitsberichterstattung
des Bundes”. Berlin; Robert-Koch-Institut 2006; Heft 30
5
Mykletun A, Overland S, Dahl A A. et al .
A population-based cohort study of the effect of common mental disorders on disability
pension awards.
Am J Psychiatry.
2006;
163
1412-1418
6
Gjesdal S, Haug K, Ringdal P. et al .
Sickness absence with musculoskeletal or mental diagnoses, transition into disability
pension and all-cause mortality: A 9-year prospective cohort study.
Scand J Public Health.
2009;
37
387-394
7 Sicherung BfGuS. Gesetzliche Krankenversicherung – Ergebnisse der GKV-Statistik
– KM 1 – Stand: 1. Juli 2005. BfGuS Sicherung Bonn; 2005
8
Egede L E.
Effect of comorbid chronic diseases on prevalence and odds of depression in adults
with diabetes.
Psychosom Med.
2005;
67
46-51
9
Barca M L, Engedal K, Laks J. et al .
A 12 months follow-up study of depression among nursing-home patients in Norway.
J Affect Disord.
2009;
May 23
S1573-S2517
10
Mykletun A, Bjerkeset O, Dewey M. et al .
Anxiety, depression, and cause-specific mortality: the HUNT study.
Psychosom Med.
2007;
69
323-331
11
Mykletun A, Overland S.
Mental disorders are underestimated as a cause of disability.
Tidsskr Nor Laegeforen.
2006;
126
1491-1492
12
Albertsen K, Lund T, Christensen K B. et al .
Predictors of disability pension over a 10-year period for men and women.
Scand J Public Health.
2007;
35
78-85
13
Bratberg E, Gjesdal S, Maeland J G.
Sickness absence with psychiatric diagnoses: individual and contextual predictors
of permanent disability.
Health Place.
2009;
15
308-314
14
Brun C, Boggild H, Eshoj P.
Socioeconomic risk indicators for disability pension within the Danish workforce.
A registry-based cohort study of the period 1994 – 1998.
Ugeskr Laeger.
2003;
165
3315-3319
15
Gravseth H M, Bjerkedal T, Irgens L M. et al .
Influence of physical, mental and intellectual development on disability in young
Norwegian men.
Eur J Public Health.
2008;
18
650-655
16
Karlsson N E, Carstensen J M, Gjesdal S. et al .
Risk factors for disability pension in a population-based cohort of men and women
on long-term sick leave in Sweden.
Eur J Public Health.
2008;
18
224-231
17
Rytsala H J, Melartin T K, Leskela U S. et al .
Predictors of long-term work disability in Major Depressive Disorder: a prospective
study.
Acta Psychiatr Scand.
2007;
115
206-213
18 Statistisches Bundesamt Deutschland. Bevölkerung in Deutschland – Statistik. 20.10.2008
(Internetseite destatis)
19 Bund D R. 2009 http: //www.deutsche-rentenversicherung-bund.de
20 Verband Deutscher Rentenversicherungsträger (VDR). Rentenzugangsstatistik: Rentenzugänge
wegen Erwerbsminderung. Frankfurt/Main; 2006: 1–5
21
Paykel E S, Brugha T, Fryers T.
Size and burden of depressive disorders in Europe.
Eur Neuropsychopharmacol.
2005;
15
411-423
22
Overland S, Glozier N, Krokstad S. et al .
Undertreatment before the award of a disability pension for mental illness: the HUNT
Study.
Psychiatr Serv.
2007;
58
1479-1482
23
Jacobi F, Klose M, Wittchen H U.
Mental disorders in the community: healthcare utilization and disability days.
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz.
2004;
47
736-744
24
Jacobi F, Wittchen H U, Holting C. et al .
Prevalence, co-morbidity and correlates of mental disorders in the general population:
results from the German Health Interview and Examination Survey (GHS).
Psychol Med.
2004;
34
597-611
25
Jacobi F, Wittchen H U, Holting C. et al .
Estimating the prevalence of mental and somatic disorders in the community: aims and
methods of the German National Health Interview and Examination Survey.
Int J Methods Psychiatr Res.
2002;
11
1-18
26
Wittchen H U, Jacobi F.
Size and burden of mental disorders in Europe – a critical review and appraisal of
27 studies.
Eur Neuropsychopharmacol.
2005;
15
357-376
27
Wedegartner F, Sittaro N A, Emrich H M. et al .
Disability caused by affective disorders – what do the Federal German Health report
data teach us?.
Psychiatr Prax.
2007;
34 Suppl 3
S252-255
28
Rymaszewska J, Dzielak K, Kiejna A.
Incapacity for work and disability pensions in persons with mental disorders.
Psychiatr Pol.
2007;
41
171-180
29
Goesmann C, Buhren A, Neuy-Bartmann A.
Treatment of depressive patients in private practice – empirical results, health political
and social conditions and recommendations.
Psychiatr Prax.
2007;
34 (Suppl 3)
S266-268
30
Weber A, Jaekel-Reinhard A.
Burnout syndrome: a disease of modern societies?.
Occup Med (Lond).
2000;
50
512-517
1 Beide Autoren waren in gleichem Maße beteiligt.
Prof. Dr. med. Wolfgang Sperling
Universitätsklinikum Erlangen, Psychiatrische und Psychotherapeutische Klinik
Schwabachanlage 6
91054 Erlangen
eMail: wolfgang.sperling@uk-erlangen.de