Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1245225
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Hemorrhagic Complications after Intravitreal Injections of Ranibizumab in Patients under Coumarin-Type Anticoagulation
Blutungskomplikationen nach intravitrealer Injektion von Ranibizumab bei Patienten mit Antikoagulation durch Cumarin-DerivatePublication History
Eingegangen: 18.9.2009
Angenommen: 25.1.2010
Publication Date:
20 April 2010 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Es war das Ziel dieser retrospektiven Studie, die Häufigkeit von extra- oder intraokularen Blutungen oder gerinnungsassoziierten Komplikationen im Zusammenhang mit einer intravitrealen Injektion von Ranibizumab zu analysieren. Patienten und Methoden: 149 Injektionen wurden bei 50 Patienten unter unveränderter Fortführung der Antikoagulationstherapie mit Cumarin-Derivaten durchgeführt. Am Tag vor dem Eingriff oder am Operationstag erfolgte eine Bestimmung des Quick-Wertes und des INR. Augenärztliche Nachkontrollen wurden am Tag vor der Injektion und einen Tag, eine Woche und einen Monat nach Injektion durchgeführt. Ergebnisse: Der durchschnittliche Quick-Wert bei Injektion betrug 27 ± 15 % (Median: 22 %, 95 %-Konfidenzintervall: 24.6 – 29,3 %, Spanne: 6 – 95 %), der durchschnittliche INR 2,32 ± 0,79 (Median: 2,2, 95 %-Konfidenzintervall: 2,17 – 2,47, Spanne: 0,8 – 4,9). Klinisch nicht relevante subkonjunktivale Blutungen wurden am ersten postoperativen Tag bei 26 von 149 (17,4 %) Injektionen festgestellt. Neuaufgetretene intraokulare Blutungen oder andere gerinnungsassoziierte Komplikationen wurden nicht beobachtet. Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse dieser Erhebung zeigen ein sehr niedriges Risiko klinisch relevanter gerinnungsassoziierter Komplikationen bei Fortführung einer Antikoagulation mit Cumarin-Derivaten während der intravitrealen Injektionstherapie mit Ranibizumab an.
Abstract
Background: It was the aim of this retrospective study to evaluate the risk of extra- or intraocular hemorrhages associated with intravitreal injections of ranibizumab in patients receiving anticoagulation therapy with coumarin derivatives. Patients and Methods: 149 injections were performed in 50 patients who had preoperatively been instructed to continue their normal anticoagulation dose scheme. The coagulation status (Quick’s time and/or INR) was checked the day before or on the day of injection. Clinical examinations including anterior and posterior segment biomicroscopy were performed in all patients within 24 hours before and 1 day, 1 week and 1 month after injection. Results: The average Quick value at the time of injection was 27 % ± 15 % (median: 22 %, 95 % confidence interval: 24.6 – 29.3 %, range: 6 – 95 %), the average INR 2.32 ± 0.79 (median: 2.2, 95 % confidence interval: 2.17 – 2.47 range:0.8 – 4.9). Minor subconjunctival hemorrhages were observed in 26 of 149 injections (17.4 %). New intraocular hemorrhages or other coagulation-related complications associated to the injection therapy were not observed. Conclusions: Our study suggests that there is a low risk of coagulation-related complications in patients receiving intravitreal injections of ranibizumab even if the use of cumarin derivatives is continued within the normal therapeutic range.
Schlüsselwörter
Marcumar - Cumarin - INR - Quick-Test - Ranibizumab - hämorrhagische Komplikationen - intravitreale Injektionen - Retina - anti-VEGF
Key words
warfarin - coumarin - INR - Quick’s time - Ranibizumab - hemorrhagic complications - intravitreal injections - retina - anti-VEGF
References
- 1 Rosenfeld P J, Brown D M, Heier J S. MARINA Study Group . Ranibizumab for neovascular age-related macular degeneration. N Engl J Med. 2006; 355 1419-1431
- 2 Dayani P N, Grand M G. Maintenance of warfarin anticoagulation for patients undergoing vitreoretinal surgery. Arch Ophthalmol. 2006; 124 1558-1565
- 3 Jager R D, Aiello L P, Patel S C. et al . Risks of intravitreous injection: a comprehensive review. Retina. 2004; 24 676-698
- 4 Charles S, Rosenfeld P J, Gayer S. Medical consequences of stopping anticoagulant therapy before intraocular surgery or intravitreal injections. Retina. 2007; 27 813-815
- 5 Brown D M, Kaiser P K, Michels M. ANCHOR Study Group . Ranibizumab versus verteporfin for neovascular age-related macular degeneration. N Engl J Med. 2006; 355 1432-1444
- 6 Meyer C H, Eter N. Incidence of ocular hemorrhages in anticoagulated patients receiving repeated intravitreal injections. Am J Ophthalmol. 2008; 145 386-387
- 7 Dayani P N, Siddiqi O K, Holekamp N M. Safety of intravitreal injections in patients receiving warfarin anticoagulation. Am J Ophthalmol. 2007; 144 451-453
Prof. Dr. Heinrich Gerding, FEBO
Abteilung für Retinologie, Augenzentrum Klinik Pallas
Louis Giroud-Str. 20
CH-4600 Olten, Switzerland
Phone: ++ 41/62/2 86 62 09
Fax: ++ 41/62/2 86 62 20
Email: azol@klinik-pallas.ch