Zusammenfassung
Ziel: Erfassung der Kosten bei Morbus Parkinson (PK) in Deutschland.
Methode: Es wurden insgesamt 91 PK-Patienten eingeschlossen und eine Basisuntersuchung mit einer detaillierten klinischen Untersuchung und ein 3-Monats-follow-up dokumentiert (n=86). Im Fragebogen wurden Daten zur Demografie, zur sozio-ökonomischen Situation (retrospektiv für die vergangenen 3 Monate) sowie zum klinischen Krankheitsverlauf (UPDRS, Hoehn und Yahr-Stadium) erhoben. Direkte Kosten wurden aus dem erfragten Ressourcenverbrauch und indirekte Kosten anhand der Humankapitalmethode ermittelt. Die Kosten wurden aus der Perspektive der Gesellschaft, der Kostenträger und der Patienten erhoben.
Ergebnisse: Die Gesamtkosten pro Patient lagen bei € 8 400 [95%KI 6 768–10 302; davon entfielen 31% auf indirekte Kosten (€ 2 505 [95%KI 1 541–4 047]) für den untersuchten 6 Monatszeitraum. Den Hauptanteil der direkten Kosten verursachten Medikamente zur Behandlung der PK (€ 2 889 [95%KI 2 392–3 655]) und stationäre Behandlungen (Krankenhaus und Rehabilitation €1 556 [95%KI 865–2 892]). Anhand von multivariaten Analysen konnten durch die Schwere der Erkrankung, die Erkrankungsdauer, Schlafstörungen, Psychosen und Dystonien 24% der Varianz der Gesamtkosten und 33% der direkten Kosten erklärt werden.
Schlussfolgerung: Morbus Parkinson stellt eine hohe finanzielle Belastung sowohl für das Gesundheitssystem als auch für den einzelnen Patienten dar. Die subjektive Belastung der Patienten spiegelt sich in einer deutlich verminderten Lebensqualität wider.
Abstract
Objective: The aim of this study was to evaluate the direct and indirect costs in a cohort of German outpatients with Parkinson's disease (PD) and to identify major cost drivers in PD.
Methods: 91 PD patients were consecutively enrolled in the outpatient department of the neurological clinic at the University of Marburg, Germany. Patients had to fill out a standardised questionnaire at baseline and at a 3-month follow-up and report their health service resource utilisation for the past three months, retrospectively. In addition, information on clinical parameters of PD (UPDRS, Hoehn and Yahr stage) were assessed. For 86 patients, the direct and indirect cost data were analysed. Indirect costs were calculated by the human capital approach.
Results: Total costs per patient and 6-month period amounted to € 8 400 [95%CI 6 768–10 302].Of these, 30% were indirect costs (€ 2 505 [95%CI 1 541–4 047]) and 70% were direct costs (€ 5 895 [95%CI 4 846–7 376]). The major parts of the direct costs were triggered by antiparkinsonian medication (€ 2 889 [95%CI 2 392–3 655]) and inpatient stays (hospital und rehabilitation, € 1 556 [95%CI 865–2 892]). A linear multivariate model with disease severity, disease duration, sleep disorders, psychosis and dystonia explained 24% of the variance of total costs and 33% of variance of direct costs, respectively.
Conclusion: Parkinson's disease imposes a high financial burden on both patient and society. A reduced health-related quality of life reflects the individual patient's impairment by PD.
Schlüsselwörter
Morbus Parkinson - direkte Kosten - indirekte Kosten - Deutschland
Key words
Parkinson's disease - direct costs - indirect costs - Germany
Literatur
1
von Campenhausen S, Bornschein B, Wick R. et al .
Prevalence and incidence of Parkinson's disease in Europe.
European Neuropsychopharmacology.
2005;
15
473-490
2
Schrag A.
Psychiatric aspects of Parkinson's disease –an update.
Journal of neurology.
2004;
251
795-804
3
Schrag A.
Quality of life and depression in Parkinson's disease.
Journal of the neurological sciences.
2006;
248
151-157
4
Reuther M, Spottke EA, Klotsche J. et al .
Assessing health-related quality of life in patients with Parkinson's disease in a prospective longitudinal study.
Parkinsonism & related disorders.
2007;
13
108-114
5
Dorsey ER, Constantinescu R, Thompson JP. et al .
Projected number of people with Parkinson disease in the most populous nations, 2005 through 2030.
Neurology.
2007;
68
384-386
6
Driver JA, Kurth T, Buring JE. et al .
Parkinson disease and risk of mortality: a prospective comorbidity-matched cohort study.
Neurology.
2008;
70
1423-1430
7
Martinez-Martin P, Arroyo S, Rojo-Abuin JM. et al .
Burden, perceived health status, and mood among caregivers of Parkinson's disease patients.
Movement Disorders.
2008;
23
1673-1680
8 Eggert KM, Deuschl G, Gasser T. et al .Leitlinie Parkinson-Syndrome.. In: Diener HC Kommission, Leitlinien, der, DGN, Hrsg. Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie. Stuttgart, New York: Thieme; 2005
9
Eggert K, Larisch A, Dodel R. et al .
Awareness and knowledge of the clinical practice guideline on Parkinson's disease among German neurologists.
European neurology.
2009;
61
216-222
10
Spottke AE, Reuter M, Machat O. et al .
Cost of illness and its predictors for Parkinson's disease in Germany.
Pharmacoeconomics.
2005;
23
817-836
11
Dengler I, Leukel N, Meuser T. et al .
Prospektive Erfassung der direkten und indirekten Kosten des idiopathischen Parkinson-Syndroms.
Der Nervenarzt.
2006;
77
1204-1209
12
Meissner W, Schreiter D, Volkmann J. et al .
Deep brain stimulation in late stage Parkinson's disease: a retrospective cost analysis in Germany.
Journal of neurology.
2005;
252
218-223
13
Müller T, Dodel R, Fritze J.
Kosten- und Qualitätsaspekte in der Therapie des Morbus Parkinson.
Zeitschrift für Ärztliche Fortbildung und Qualitätssicherung.
2006;
100
291-295
14
Ehret R, Balzer-Geldsetzer M, Reese JP. et al .
Direkte Kosten von Parkinson-Patienten in neurologischen Schwerpunkt-Praxen in Berlin.
Der Nervenarzt.
2009;
80
452-458
15
Gibb WR.
Accuracy in the clinical diagnosis of parkinsonian syndromes.
Postgraduate medical journal.
1988;
64
345-351
16
Hoehn MM, Yahr MD.
Parkinsonism: onset, progression and mortality.
Neurology.
1967;
17
427-442
17 Fahn RE. UPDRS Development Committee .Unified Parkinson's Disease Rating Scale, in Recent Developments in Parkinson's Disease.. Florham Park: Macmillan Healthcare Information; 1987: 153-163
18
Graf von der Schulenburg JM, Greiner W, Jost F. et al .
German Recommendations on Health Economic Evaluation: Third and Updated Version of the Hanover Consensus.
Value in Health.
2008;
11
539-544
19 Bundesverband der pharmazeutischen Industrie .Rote Liste 2006.. Weinheim: Rote Liste Verlag; 2006
20 Bundesministerium der Justiz .Sozialgesetzbuch I-XI. Köln.. Limburg: Bundesanzeiger Verlag; 2003
21
Krauth C, Hessel F, Hansmeier T. et al .
Empirische Bewertungssätze in der gesundheitökonomischen Evaluation – ein Vorschlag der AG Methoden der gesundheitsökonomischen Evaluation (AG MEG).
Gesundheitswesen (Bundesverband der Ärzte des Offentlichen Gesundheitsdienstes (Germany)).
2005;
67
736-746
22
Desgagne A, Castilloux AM, Angers JF. et al .
The use of the bootstrap statistical method for the pharmacoeconomic cost analysis of skewed data.
Pharmacoeconomics.
1998;
13
487-497
23 Bundesverband der pharmazeutischen Industrie .Rote Liste 2002.. Weinheim: Rote Liste Verlag; 2002
24 Schwabe U. Parkinsonmittel.. In: Schwabe U, Paffrath D , Hrsg. Arzneiverordnungsreport 2002. Berlin, Heidelberg: Springer; 2003: 632-640
25 Schwabe U. Parkinsonmittel.. In: Schwabe U, Paffrath D , Hrsg. Arzneiverordnungsreport 2006. Berlin, Heidelberg: Springer; 2007: 807-818
26
Meissner W, Trottenberg T, Klaffke S. et al .
Apomorphintherapie versus tiefe Hirnstimulation. Klinische und ökonomische Aspekte bei Patienten mit fortgeschrittenem Morbus Parkinson.
Der Nervenarzt.
2001;
72
924-927
27
Vossius C, Gjerstad M, Baas H. et al .
Drug costs for patients with Parkinson's disease in two different European countries.
Acta neurologica Scandinavica.
2006;
113
228-232
28
Hagell P, Nordling S, Reimer J. et al .
Resource use and costs in a Swedish cohort of patients with Parkinson's disease.
Movement disorders.
2002;
17
1213-1220
29
Keränen T, Kaakkola S, Sotaniemi K.
Economic burden and quality of life impairment increase with severity of PD.
Parkinsonism & related disorders.
2003;
9
163-168
30
LePen C, Wait S, Moutard-Martin F. et al .
Cost of illness and disease severity in a cohort of French patients with Parkinson's disease.
Pharmacoeconomics.
1999;
16
59-69
31
Andlin-Sobocki P, Jonsson B, Wittchen HU. et al .
Cost of disorders of the brain in Europe.
European Journal of neurology.
2005;
12
(S 01)
1-27
32
Findley L, Aujla M, Bain PG. et al .
Direct economic impact of Parkinson's disease: a research survey in the United Kingdom.
Movement disorders.
2003;
18
1139-1145
33
Keller S, Kessler T, Meuser T. et al .
Analyse der direkten Kosten in der Parkinson-Therapie.
Der Nervenarzt.
2003;
74
1105-1109
34 Reuther M, Ehret R, Dodel R. et al .Rahmenkonzept zur strukturierten/integrierten Versorgung von Patienten mit Parkinson-Syndromen.. In: Meier U, Diener HC , Hrsg. Integrierte Versorgung in der Neurologie. Stuttgart New York: Thieme; 2007: 50-63
35 Winter Y, von Campenhausen S, Brozova H. et al .Cost of Parkinson's disease in Eastern Europe.. a Czech cohort studyParkinsonism & Related Disordes; 2010. 16: 51-56
36 von Campenhausen S, Winter Y, Gasser J. et al .Krankheitskosten und Versorgungssituation bei Morbus Parkinson – eine analyse in Österreich.. Wiener Klinische Wochenschrift; 2009. 121: 574-582
Korrespondenzadresse
Prof. Dr. med. R. DodelMPH
Neurologische Klinik
Philipps-Universität Marburg
Rudolf-Bultmannstraße 8
35039 Marburg
Email: dodel@med.uni-marburg.de