Der Klinikarzt 2010; 39(1): 12-17
DOI: 10.1055/s-0030-1249232
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Neue Erkenntnisse in der Tumorangiogenese – Potenzial onkologischer und nicht-onkologischer Therapien

New insights in tumor angiogenesis – Potential for oncological and non-oncological therapiesMoritz Felcht1 , Hellmut G. Augustin1
  • 1Forschungsbereich Vaskuläre Biologie, Medizinische Fakultät Mannheim (CBTM), Universität Heidelberg und Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg (DKFZ-ZMBH Allianz)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2010 (online)

VEGF (vascular endothelial growth factor) ist der wichtigste Faktor der Tumorangiogenese. VEGF- und VEGF Rezeptoren-inhibierende Therapien haben in Kombination mit Chemotherapie als erste klinisch wirksame anti-Stromatherapie Eingang in die klinische Routine gefunden und gehören heute zu den umsatzstärksten Krebsmedikamenten. Gleichwohl sind die Erfolge des Einsatzes antiangiogener Medikamente begrenzt und die Mechanismen antiangiogener Therapien (Gefäßregression vs. Gefäßnormalisierung) sind nicht befriedigend geklärt. Stratifizierende Techniken zur Prädiktion der Therapieresponse sind für das Gebiet der Antiangiogenese nicht entwickelt.

Der nachfolgende Artikel gibt einen Überblick über den aktuellen Stand der präklinischen Angiogeneseforschung. Die sequenzielle Abfolge der angiogenen Kaskade (Gefäßsprossung, Gefäßassemblierung, Gefäßmaturation) wird erläutert und die steuernden Moleküle werden vorgestellt. Die therapeutische Exploration von weiteren molekularen Determinanten der angiogenen Kaskade wird klinische Bedeutung zur Entwicklung von therapeutischen Optionen bei VEGF/VEGFR-Resistenz und zur Entwicklung von Medikamenten bekommen, die sich günstig mit anti-VEGF/VEGFR-Therapien kombinieren lassen.

Vascular endothelial growth factor (VEGF) is the most important factor of tumor angiogenesis. Correspondingly, VEGF and VEGF receptor neutralizing therapies have in combination with chemotherapy been implemented as the first clinically effective anti-stroma tumor therapies. Nevertheless, the clinical efficacy of anti-angiogenic tumor intervention is limited and the objectives of anti-angiogenic tumor therapy (vessel regression vs. vessel normalization) are mechanistically not fully understood. Stratifying diagnostic procedures to identify patients most likely to benefit form anti-angiogenic intervention have not been established. This review summarizes the present state-of-the-art of ongoing preclinical angiogenesis research. The sequential cascade of sprouting angiogenesis, vessel assembly and vessel maturation is outlined and the key molecular regulators are introduced. The therapeutic exploration of additional molecular determinants of angiogenesis is likely to advance anti-angiogenic tumor therapies, providing alternative modalities for therapeutic intervention in VEGF/VEGFR resistance and for developing anti-angiogenic compounds that combine well with established anti-VEGF/VEGFR therapies.

Literatur

  • 1 Folkman J.. Tumor angiogenesis: Therapeutic implications.  N Engl J Med. 1971;  18 1182-1186
  • 2 Ferrara N, Kerbel R.. Angiogenesis as a therapeutic target.  Nature. 2005;  438 967-974
  • 3 Ellis LM, Hicklin DJ.. VEGF-targetet therapy: mechanisms of anti-tumor activity.  Nature. 2008;  8 579-591
  • 4 Winkler F, Kozin SV, Tong RT et al.. Kinetics of vascular normalization by VEGFR2 blockade governs brain tumor response to radiation: Role of oxygenation, angiopoietin-1, and matrix metalloproteinases.  Cancer Cell. 2004;  6 553-563
  • 5 Jain RK.. Normalization of Tumor Vasculature: An Emerging Concept in Antiangiogenic Therapy.  Science. 2005;  307 58-62
  • 6 Kerbel RS.. Tumor angiogenesis.  N Engl J Med. 2008;  358 2039-2049
  • 7 Phng LK, Gerhardt H.. Angiogenesis: A team effort coordinated by Notch.  Dev Cell. 2009;  16 196-208
  • 8 Adams RH, Diella F, Hennig S et al.. The cytoplasmic domain of the ligand ephrinB2 is required for vascular morphogenesis but not cranial neural crest migration.  Cell. 2001;  104 57-69
  • 9 Larrivée B, Freitas C, Suchting S et al.. Guidance of vascular development: lessons from the nervous system.  Circ Res. 2009;  104 428-441
  • 10 Armulik A, Abramsson A, Betsholtz C.. Endothelial/Pericyte Interactions.  Circ Res. 2005;  97 512-523
  • 11 Andrae J, Gallini R, Betzholtz C.. Role of platelet-derived growth factors in physiology and medicine.  Genes Dev. 2008;  22 1276-1312
  • 12 Augustin HG, Koh GY, Thurston G, Alitalo K.. Control of vascular morphogenesis and homeostasis through the angiopoietin-Tie system.  Nat Rev Mol Cell Biol. 2009;  10 165-177
  • 13 Elliott RL, Blobe GC.. Role of transforming growth factor beta in human cancer.  J Clin Oncol. 2005;  23 2078-2093
  • 14 McDonald DM, Choyke PL.. Imaging of angiogenesis: from microscope to clinic.  Nat Med. 2003;  9 713-725

Korrespondenz

Prof. Dr. Hellmut G. Augustin

Joint Research Division of Vascular Biology, Medical Faculty Mannheim (CBTM), University of Heidelberg, and German Cancer Research Center Heidelberg (DKFZ-ZMBH Alliance)

Im Neuenheimer Feld 280

69221 Heidelberg

Fax: 06221/421515

Email: augustin@angiogenese.de

Dr. Moritz Felcht

Joint Research Division of Vascular Biology, Medical Faculty Mannheim (CBTM), University of Heidelberg, and German Cancer Research Center Heidelberg (DKFZ-ZMBH Alliance)

Im Neuenheimer Feld 280

69221 Heidelberg

Fax: 06221/421515

Email: felcht@angiogenese.de