Z Orthop Unfall 2010; 148(5): 573-578
DOI: 10.1055/s-0030-1250034
Varia

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Quad-Fahren – ein lebensgefährlicher Spaß? Eine medizinische und technische Unfallanalyse

Quad Driving – Life-Endangering Fun? A Medical and Technical AnalysisC. W. Müller1 , D. Otte2 , T. Stübig1 , S. Brand1 , M. Oszwald1 , M. Frink1 , C. Krettek1 , C. Haasper1
  • 1Unfallchirurgische Klinik, Medizinische Hochschule Hannover (MHH)
  • 2Verkehrsunfallforschung, Medizinische Hochschule Hannover (MHH)
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 July 2010 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Obwohl Quads in Freizeit und Straßenverkehr zahlenmäßig eine geringe Rolle spielen, wird wiederholt über schwere Unfälle mit Quads berichtet. In der deutschsprachigen wissenschaftlichen Literatur hat dies bisher jedoch keinerlei Niederschlag gefunden. Ziel der vorliegenden Studie ist es daher, Inzidenz, typische Unfallkonstellationen und Verletzungsmuster sowie mögliche Konsequenzen darzustellen. Methode: In einem Universitätskrankenhaus wurden stationäre Aufnahmen von unfallchirurgischen Notfallpatienten nach Quad-Unfällen durchgesehen. Diagnosen, Operationsfrequenz, Zahl und Dauer der stationären Aufenthalte sowie das Behandlungsergebnis wurden erfasst. Aus der Datenbank einer Unfallforschungseinheit wurden Unfälle mit Quad-Beteiligung extrahiert und hinsichtlich Unfallkonstellation, Unfalldiagnosen, Verletzungsmuster (AIS, abbreviated injury scale) und unfalltechnischer Parameter untersucht. Ergebnisse: Quad-Verunfallte waren 10 von etwa 11 000 (0,1 %) stationären Aufnahmen. Fünf Unfälle waren dem Freizeitbereich, 4 dem Straßenverkehr zuzuordnen. Acht Verunfallte waren männlich, das Durchschnittsalter betrug 30 Jahre. Die stationäre Behandlung dauerte durchschnittlich 15 Tage, mit 2,0 Operationen. Ein Patient verstarb an den Unfallfolgen, nur 2 Patienten blieben ohne Dauerschaden. Die häufigsten Verletzungen waren Unterarmfrakturen, gefolgt von Schädel-Hirn-Traumen und Schädelfrakturen. Die Datenbank der Unfallforschungseinheit enthielt 14 Quad-Beteiligungen von insgesamt 18 990 erfassten Unfällen (0,1 %). Die Hälfte waren Kollisionen mit PKW. Die mittlere Kollisionsgeschwindigkeit betrug 35 km/h (Kraftradfahrer 40,0 km/h). Verletzungsschwerpunkt war mit einem AIS von 0,7 die obere Extremität (Kraftradfahrer untere Extremität mit AIS 0,91). Die maximale Verletzungsschwere nach AIS betrug 1,4 (Kraftradfahrer 1,49). Schlussfolgerungen: Wenngleich selten, stellen Quad-Unfälle ein relativ hohes Risiko für schwere Verletzungen dar. Mögliche Gründe sind geringe aktive und passive Sicherheit der Fahrzeuge, geringe Fahrpraxis und der „Spaßcharakter“ in der Benutzung der Quads. In West Virginia/USA waren von 112 Toten nach Quad-Unfällen innerhalb von 3 Jahren 49 % alkoholisiert, nur bei 15 % war die Helmbenutzung nachvollziehbar. In Deutschland ist die Helmpflicht für Quads seit Januar 2006 eingeführt. Weitere präventive Maßnahmen könnten ein Alkoholverbot, besondere Kurse oder spezielle Führerscheine oder das Anheben des Mindestalters für Quadfahrer auf 18 Jahre sein.

Abstract

Aim: Quads or all-terrain vehicles do not seem to play a major role either in traffic accidents or in hospital admissions in Germany. However, reports about spectacular quad crashes in the press are not that infrequent. In contrast, no scientific survey or study regarding the issue of quad crashes in Germany has been published so far. Thus, this study aims to evaluate the present incidence of quad crashes, accident circumstances and resulting injury patterns, and to discuss possible consequences. Method: At a level I trauma centre, data from accident and hospital records of quad drivers were analysed focusing on the following parameters: injury type, localisation and mechanism, treatment details, abbreviated injury scale (AIS) score, maximum AIS (MAIS) score, delta-v, collision speed, and other technical parameters. Comparisons to motorcycle accidents were performed. Result During a five-year period from 2005 to 2009, there were ten admissions of quad drivers out of around 11 000 emergency trauma patients (0.1 %). Five accidents had happened off-road, four were traffic accidents. Eight patients were male; the mean age was 30 years. The mean total hospital stay was 15 days; there was a mean of 1.5 stays per patients with 2.0 surgical procedures needed. One patient died, only two recovered fully. The accident research data bank revealed 14 cases of quad accidents out of 18 990 (0.1 %). The mean impact velocity was 35 km/h (motorcyclists 40.0 km/h). The most frequent injury mechanism was a collision with a car. The upper extremity was the predominant injured region (AIS 0.7), while it was the lower extremity for motorcyclists (AIS0.91). The maximum AIS were 1.4 in quad drivers and 1.49 in motorcyclists. Conclusions: Although the absolute incidence of quad accidents in Germany is low, they pose a relatively high risk for severe injuries. Possible reasons are the comparatively low active and passive safety of quads as well as limited experience with quad driving and the “fun” aspect which might provoke risky driving behaviour. Larger series from the US report a high incidence of drug abuse among quad casualties as well as very limited use of helmets. In Germany, helmet usage has been mandatory since 2006. Possible additional measures to prevent a rise in quad accidents could be the total prohibition of alcohol consumption for quad drivers as well as special courses or driving licenses or an increase of the legal age for driving quads.

Literatur

  • 1 Brühning E, Otte D, Pastor C. 30 Jahre wissenschaftliche Erhebungen am Unfallort für mehr Verkehrssicherheit.  Zeitschrift für Verkehrssicherheit. 2005;  51 175-181
  • 2 Richter M, Otte D, Pape H C et al. Problematik der Verletzungen von Kindern und Jugendlichen im Straßenverkehr. Eine medizinische und technische Unfallanalyse.  Der Unfallchirurg. 2001;  104 733-741
  • 3 Haasper C, Otte D, Probst C et al. Verletzungssituation von Fahranfängern im Straßenverkehr – eine medizinische und technische Unfallanalyse.  Z Orthop Unfall. 2008;  146 747-753
  • 4 Helmkamp J C, Aitken M E, Lawrence B A. ATV and bicycle deaths and associated costs in the United States, 2000–2005.  Public Health Rep. 2009;  124 409-418
  • 5 Thepyasuwan N, Wan X T, Davis V J. All-terrain vehicle injuries at Arrowhead Regional Medical Center (Level II): epidemiology, risks, and outcome.  Am Surg. 2009;  75 1004-1008
  • 6 Rodgers G B. All-terrain vehicle injury risks and the effects of regulation.  Accid Anal Prev. 1993;  25 335-346
  • 7 Anson K, Segedin E, Jones P. ATV (quad bike) injuries in New Zealand children: their extent and severity.  N Z Med J. 2009;  122 11-28
  • 8 Rodgers G B. Factors associated with the all-terrain vehicle mortality rate in the United States: an analysis of state-level data.  Accid Anal Prev. 2008;  40 725-732
  • 9 Hall A J, Bixler D, Helmkamp J C et al. Fatal all-terrain vehicle crashes: injury types and alcohol use.  Am J Prev Med. 2009;  36 311-316
  • 10 Balthrop P M, Nyland J, Roberts C S. Risk factors and musculoskeletal injuries associated with all-terrain vehicle accidents.  J Emerg Med. 2009;  36 121-131
  • 11 Vorndran I. Unfallentwicklung auf deutschen Straßen 2008. Statistisches Bundesamt.  Wirtschaft und Statistik. 2009;  697-710
  • 12 Gonzalez-Wilhelm L. Prevalence of alcohol and illicit drugs in blood specimens from drivers involved in traffic law offenses. Systematic review of cross-sectional studies.  Traffic Inj Prev. 2007;  8 189-198
  • 13 Pollack Jr C V, Pollack S B. Injury Severity Scores in desert recreational all-terrain vehicle trauma.  J Trauma. 1990;  30 888-892
  • 14 Sanfilippo J A, Winegar C D, Harrop J S et al. All-terrain vehicles and associated spinal injuries.  Spine. 2008;  33 1982-1985
  • 15 Sarkar S, Peek C, Kraus J F. Fatal injuries in motorcycle riders according to helmet use.  J Trauma. 1995;  38 242-245
  • 16 Rowland J, Rivara F, Salzberg P et al. Motorcycle helmet use and injury outcome and hospitalization costs from crashes in Washington State.  Am J Public Health. 1996;  86 41-45
  • 17 Acosta J A, Rodriguez P. Morbidity associated with four-wheel all-terrain vehicles and comparison with that of motorcycles.  J Trauma. 2003;  55 282-284
  • 18 Bowman S M, Aitken M E, Helmkamp J C et al. Impact of helmets on injuries to riders of all-terrain vehicles.  Inj Prev. 2009;  15 3-7
  • 19 US Consumer Product Safety Commission .All-Terrain Vehicle Safety. http://www.cpsc.gov/cpscpub/pubs/540.html Stand: 20.5.2010
  • 20 American Association of Orthopaedic Surgeons .Position Statement All-Terrain Vehicles. Position Statement 1101. Public Education and Media Relations Department 2005. http://www.aaos.org/about/papers/position/1101.asp Stand: 20.5.2010

Dr. Christian W. Müller

Unfallchirurgische Klinik
Medizinische Hochschule Hannover (MHH)

Carl-Neuberg-Straße 1

30625 Hannover

05 11/5 32-0

05 11/5 32-58 77

Email: mueller.christian@mh-hannover.de