Zusammenfassung
In der umfassenden Literaturrecherche wurden in den relevanten Datenbanken Leitlinien, Metaanalysen und Reviews wie auch Primärstudien zum Thema Asthmatherapie bei Kindern und Jugendlichen gesammelt, analysiert und bewertet. Soweit möglich, wurde die Auswahl der Primärstudien auf kontrollierte randomisierte Interventionsstudien beschränkt. Es wurden diejenigen Verfahren identifiziert, deren Wirksamkeit in der Behandlung von Asthma bronchiale empirisch nachgewiesen ist, die also „evidenzbasiert” sind (ärztliche Leistungen im engeren Sinn wie Diagnostik und medikamentöse Therapien ausgeschlossen). In der Literatursuche konnten 152 methodisch hochwertige Studien zu Behandlung von Asthmaerkrankungen bei Kindern und Jugendlichen selektiert werden. Für die Therapieformen Patientenschulung, Elternschulung, Bewegungstherapie, Inhalation, Tabakentwöhnung sowie eingeschränkt auch für Ernährungsschulung und Allergenkarenz liegt eine hohe empirische Evidenz vor. Zu den Therapieformen mit unklarer Evidenzlage gehören Psychotherapie, Entspannung, Atemtherapie, Klimatherapie, klinische Sozialarbeit (sozial- und sozialrechtliche Beratung, Berufliche Orientierung/Integration, Nachsorge) und Integrationsförderung. Alternative Heilmethoden dagegen haben sich nicht bewährt. Es werden verschiedene Probleme bei der Identifikation von evidenzbasierten Therapiestandards in der Kinder- und Jugendlichenrehabilitation diskutiert: Kritisiert wird neben der oft unzureichenden Reportqualität der Studien insbesondere die fehlende Differenzierung für verschiedene Altersgruppen oder Patienten mit Komorbiditäten. Problematisch ist zudem die begrenzte Übertragbarkeit der speziell im Ausland in der Regel ambulant oder nicht im Setting „Rehabilitation” durchgeführten Studien auf die stationäre Rehabilitation in Deutschland.
Abstract
Relevant data bases were used to collect and evaluate guidelines, meta-analyses, and reviews as well as primary studies dealing with asthma therapy for children and adolescents. Treatment approaches whose effectiveness with regard to bronchial asthma was empirically verified (i. e., evidence-based) were identified (medical and diagnostic procedures as well as drug trials were excluded from the analysis). 152 methodically sound studies referring to asthma treatment of children and adolescents were selected. Strong evidence was found for patient education, parent education, exercise therapy, inhalation, and tobacco withdrawal. Nutritional counseling and avoidance of allergens showed limited evidence. Psychotherapy, relaxation techniques, breathing exercises, climate therapy, clinical social work (social and legal counseling services, vocational reintegration counseling, aftercare) and integration counseling showed inconsistent evidence. No evidence was found for alternative medicine. Challenges regarding the development of treatment standards for children and adolescent rehabilitation are highlighted; these refer to limitations in report quality in some of the studies, the validity of treatments for comorbid conditions, a lack of differentiation for different age groups, and transferability of outpatient or international study results to inpatient rehabilitation.
Schlüsselwörter
Asthma bronchiale - Kinder- und Jugendlichenrehabilitation - Literaturrecherche - Review - Reha-Therapiestandards
Key words
bronchial asthma - child/adolescent rehabilitation - literature review - systematic review - treatment guidelines
Literatur
1
Robert Koch-Institut, Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung
.Hrsg Erkennen – Bewerten – Handeln: Zur Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Berlin: RKI; 2008
2
Bundesversicherungsanstalt für Angestellte
.
Hrsg
KTL – Dokumentationsanleitung für die Anwendung in der Kinder-Rehabilitation.
2002;
verfügbar unter:
http://www.deutsche-rentenversicherung-bayernsued.de/nn_42156/SharedDocs/de/Inhalt/Zielgruppen/01__sozialmedizin__forschung/04__klassifikationen/dateianhaenge/ktl__klinische__kinderreha__pdf.html
(zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
3
Bundesarbeitsgemeinschaft für Rehabilitation
.Gemeinsames Rahmenkonzept der Gesetzlichen Krankenkassen und der Gesetzlichen Rentenversicherung für die Durchführung stationärer medizinischer Leistungen der Vorsorge und Rehabilitation für Kinder und Jugendliche. Frankfurt/Main: BAR; 2008. verfügbar unter: http://www.bar-frankfurt.de/upload/ReHa_Kinder_Jugend_281.pdf (zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
4
Verband Deutscher Rentenversicherungsträger
.
Hrsg
Rahmenkonzept und indikationsspezifische Konzepte zur medizinischen Rehabilitation von Kindern und Jugendlichen in der gesetzlichen Rentenversicherung.
DRV-Schriften.
1998;
(8)
5
Ahnert J, Löffler S, Müller J, Vogel H.
Entwicklung einer evidenzbasierten Leitlinie zur Rehabilitation von Kindern und Jugendlichen für die Indikationen Asthma bronchiale, Adipositas und Neurodermitis – Phase 2: Vergleichende Analyse des Ist-Zustandes der erbrachten Leistungen auf der Basis der KTL-Statistik.
Unveröffentl. Zwischenbericht für die DRV Bund.
2008;
6
Deutsche Rentenversicherung Bund
.
Statistik Rehabilitation 2006, Rehabilitation für Kinder und Jugendliche (Sonderauswertung).
Unveröffentl. Manuskript.
2007;
7
Gesellschaft für Pädiatrische Pneumologie
.
Gesellschaft für Pädiatrische Allergologie und Umweltmedizin, Arbeitsgemeinschaft Asthmaschulung im Kindes- und Jugendalter, Gesellschaft für Pädiatrische Rehabilitation.
Leitlinie Asthma bronchiale im Kindes- und Jugendalter. 2006, 2007, verfügbar unter:
http://www.gpau.de/typo/Gemeinsame-Leitlinie.100.0.html
(zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
8
Buhl R, Berdel D, Criee C-P, Gillissen A, Kardos P, Kroegel C. et al .
Leitlinie zur Diagnostik und Therapie von Patienten mit Asthma. Herausgegeben von Deutsche Atemwegsliga und Deutsche Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin.
Pneumologie.
2006;
60
139-183
9
Higgins JPT, Green S.
Hrsg
Cochrane handbook for systematic reviews of interventions, Version 5.0.2.
The Cochrane Collaboration.
2009;
verfügbar unter:
http://www.cochrane-handbook.org
(zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
10
Centre of Evidence Based Medicine
.
Levels of evidence.
2009;
verfügbar unter:
http://www.cebm.net/index.aspx?o=1025#levels
(zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
11
British Thoracic Society & Scottish Intercollegiate Guidelines Network
.
British guideline on the management of asthma. A national clinical guideline.
2003, revised 2008, verfügbar unter:
http://www.sign.ac.uk/guidelines/fulltext/101/index.html
(zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
12
National Heart, Lung, and Blood Institute
.National Asthma Education and Prevention Program: Expert panel report III: Guidelines for the diagnosis and management of asthma. Bethesda, MD; 2007. verfügbar unter: http://www.nhlbi.nih.gov/guidelines/asthma/asthsumm.pdf (zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
13
Global Initiative for Asthma, GINA
.
Global strategy for asthma management and prevention.
2007/2008;
verfügbar unter:
http://www.ginasthma.com/Guidelineitem.asp??l1=2&l2=1&intId=60
(zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
14
Bacharier LB, Boner A, Carlsen KH, Eigenmann PA, Frischer T, Götz M. et al .
European Pediatric Asthma Group
Diagnosis and treatment of asthma in childhood: a PRACTALL consensus report.
Allergy.
2008;
63
5-34
15 Koneczny N, Floer B, Isfort J, Vollmar HC, Butzlaff M. Leitlinie Asthma. Witten/Herdecke: Universität Witten/Herdecke; 2004. verfügbar unter: http://www.evidence.de/Leitlinien/leitlinien-intern/Asthma_Start/asthma_start.html (zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
16
Deutsche Atemwegsliga, Deutsche Gesellschaft für Pneumologie
.Leitlinie zur Diagnostik und Therapie von Asthma (Kurzfassung). Stuttgart: Thieme; 2005; 2006
17
Bundesärztekammer, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften und Kassenärztliche Bundesvereinigung .
Nationale Versorgungsleitlinie Asthma. 2. Aufl..
2009;
verfügbar unter:
http://www.versorgungsleitlinien.de/themen/asthma
(zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
18
Fachgesellschaft Rehabilitation in der Kinder- und Jugendmedizin
.
Leitlinie zur Rehabilitation von Kindern und Jugendlichen mit Asthma bronchiale.
2007;
verfügbar unter:
http://www.uni-duesseldorf.de/AWMF/ll/070-002.htm
(zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
19
Deutsche Rentenversicherung .
Kriterien der Strukturqualität für die Qualitätssicherung in der stationären medizinischen Rehabilitation von Kindern und Jugendlichen.
2007;
verfügbar unter:
http://www.qs-reha.de/5.php
(zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
20
Fachgesellschaft Rehabilitation in der Kinder- und Jugendmedizin
.
Allgemeine Vorbemerkungen zur Rehabilitation in der Kinder- und Jugendmedizin und den Leitlinien.
2006;
verfügbar unter:
http://www.uni-duesseldorf.de/AWMF/ll/ll_070.htm#index
(zuletzt aufgerufen 29.3.2010)
21
Bar-Or O, Inbar O.
Swimming and asthma. Benefits and deleterious effects.
Sports Med.
1992;
14
397-405
22
Ram FS, Robinson SM, Black PN, Picot J.
Physical training for asthma.
Cochrane Database Syst Rev.
2005;
CD001116
23
Rosimini C.
Benefits of swim training for children and adolescents with asthma.
J Am Acad Nurse Pract.
2003;
15
247-252
24
Welsh L, Kemp JG, Roberts RG.
Effects of physical conditioning on children and adolescents with asthma.
Sports Med.
2005;
35
127-141
25
Rothe T, Kohl C, Mansfeld HJ.
Controlled study of the effect of sports training on cardiopulmonary functions in asthmatic children and adolescents.
Pneumologie.
1990;
44
1110-1114
26 Eck R, Lachtermann E, Pleyer K, Schmit M, Jung K. Auswirkungen standardisierter Aufwärmprogramme auf die Intensität und Häufigkeit von Anstrengungsasthma bei Kindern und Jugendlichen. In: Jung K Hrsg. Mainzer Sportmedizinische Schriftenreihe: Sport für gesunde Atmung. Vorsorge und Rehabilitation im Lungensport, Band 3. Niedernhausen; Schors-Verlag; 2000: 97-108
27
Jaeschke R, Platen P, Schüle K.
Körperliches Training in der Bewegungstherapie bei Kindern mit Asthma bronchiale.
Bewegungstherapie und Gesundheitssport.
2007;
(1)
19-26
28
Basaran S, Guler-Uysal F, Ergen N, Seydaoglu G, Bingol-Karakoc G, Ufuk Altintas D.
Effects of physical exercise on quality of life, exercise capacity and pulmonary function in children with asthma.
J Rehabil Med.
2006;
38
130-135
29
Counil FP, Varray A, Matecki S, Beurey A, Marchal P, Voisin M. et al .
Training of aerobic and anaerobic fitness in children with asthma.
J Pediatr.
2003;
142
179-184
30
Varray AL, Mercier JG, Terral CM, Prefaut CG.
Individualized aerobic and high intensity training for asthmatic children in an exercise readaptation program. Is training always helpful for better adaptation to exercise?.
Chest.
1991;
99
579-586
31
van Veldhoven NH, Vermeer A, Bogaard JM, Hessels MG, Wijnroks L, Colland VT. et al .
Children with asthma and physical exercise: effects of an exercise programme.
Clin Rehabil.
2001;
15
360-370
32
Noviski N, Bar-Yishay E, Gur I, Godfrey S.
Exercise intensity determines and climatic conditions modify the severity of exercise-induced asthma.
Am Rev Respir Dis.
1987;
136
592-594
33
Ahmaidi SB, Varray AL, Savy-Pacaux AM, Prefaut CG.
Cardiorespiratory fitness evaluation by the shuttle test in asthmatic subjects during aerobic training.
Chest.
1993;
103
1135-1141
34
Edenbrandt L, Olseni L, Svenonius E, Jonson B.
Effect of physiotherapy in asthmatic children – a one-year follow-up after physical training once a week.
Acta Paediatr Scand.
1990;
79
973-975
35
Fanelli A, Cabral AL, Neder JA, Martins MA, Carvalho CR.
Exercise training on disease control and quality of life in asthmatic children.
Med Sci Sports Exerc.
2007;
39
1474-1480
36
Schnall R, Ford P, Gillam I, Landau L.
Swimming and dry land exercises in children with asthma.
Aust Paediatr J.
1982;
18
23-27
37
Huang SW, Veiga R, Sila U, Reed E, Hines S.
The effect of swimming in asthmatic children – participants in a swimming program in the city of Baltimore.
J Asthma.
1989;
26
117-121
38
Reiff DB, Choudry NB, Pride NB, Ind PW.
The effect of prolonged submaximal warm-up exercise on exercise-induced asthma.
Am Rev Respir Dis.
1989;
139
479-484
39
Bernard-Bonnin AC, Stachenko S, Bonin D, Charette C, Rousseau E.
Self-management teaching programs and morbidity of pediatric asthma: a meta-analysis.
J Allergy Clin Immunol.
1995;
95
34-41
40
Bhogal S, Zemek R, Ducharme FM.
Written action plans for asthma in children.
Cochrane Database Syst Rev.
2006;
(3)
CD005306
41
Clark NM.
Asthma self-management education.
Research and implications for clinical practice. Chest.
1989;
95
1110-1113
42
Haby MM, Waters E, Robertson CF, Gibson PG, Ducharme FM.
Interventions for educating children who have attended the emergency room for asthma.
Cochrane Database Syst Rev.
2001;
CD001290
43
Rachelefsky GS.
Review of asthma self-management programs.
J Allergy Clin Immunol.
1987;
80
506-511
44
Smith JR, Mugford M, Holland R, Candy B, Noble MJ, Harrison BD. et al .
A systematic review to examine the impact of psycho-educational interventions on health outcomes and costs in adults and children with difficult asthma.
Health Technol Assess.
2005;
9
1-167
45
Toelle BG, Ram FS.
Written individualised management plans for asthma in children and adults.
Cochrane Database Syst Rev.
2002;
CD002171
46
Wolf FM, Guevara JP, Grum CM, Clark NM, Cates CJ.
Educational interventions for asthma in children.
Cochrane Database Syst Rev.
2002;
CD000326
47
Guevara JP, Wolf FM, Grum CM, Clark NM.
Effects of educational interventions for self management of asthma in children and adolescents: systematic review and meta-analysis.
BMJ.
2003;
326
1308-1309
48
Coffman JM, Cabana MD, Halpin HA, Yelin EH.
Effects of asthma education on children's use of acute care services: a meta-analysis.
Pediatrics.
2008;
121
575-586
49
Arbeitsgemeinschaft Asthmaschulung im Kindes- und Jugendalter
.Handbuch Qualitätsmanagement in der Asthmaschulung von Kindern und Jugendlichen. München: Zuckschwerdt; 2007
50
Wesseldine LJ, McCarthy P, Silverman M.
Structured discharge procedure for children admitted to hospital with acute asthma: a randomised controlled trial of nursing practice.
Arch Dis Child.
1999;
80
110-114
51
Brown JV, Bakeman R, Celano MP, Demi AS, Kobrynski L, Wilson SR.
Home-based asthma education of young low-income children and their families.
J Pediatr Psychol.
2002;
27
677-688
52
Colland VT.
Learning to cope with asthma: a behavioural self-management program for children.
Patient Educ Couns.
1993;
22
141-152
53
Whitman N, West D, Brough FK, Welch M.
A study of a Self-Care Rehabilitation Program in pediatric asthma.
Health Educ Q.
1985;
12
333-342
54
Dolinar RM, Kumar V, Coutu-Wakulczyk G, Rowe BH.
Pilot study of a home-based asthma health education program.
Patient Educ Couns.
2000;
40
93-102
55
Madge P, McColl J, Paton J.
Impact of a nurse-led home management training programme in children admitted to hospital with acute asthma: a randomised controlled study.
Thorax.
1997;
52
223-228
56 Flapper BCT, Verheij NP, Duiverman EJ, Gerritsen J, Sauer PJJ, Postema K. et al .The effects of an education program on quality of life in children with asthma. In: Flapper BCT. Assessment of quality of life in children with Asthma and Developmental Coordination Disorder Dissertation. Groningen, Niederlande: University Medical Centre Groningen; 2005: 73-91 verfügbar unter: http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/medicine/2005/b.c.t.flapper/thesis.pdf (zuletzt aufgerufen 12.4.2010)
57
Wensley D, Silverman M.
Peak flow monitoring for guided self-management in childhood asthma: a randomized controlled trial.
Am J Respir Crit Care Med.
2004;
170
606-612
58
Evans D, Clark NM, Feldman CH.
School health education programs for asthma.
Clin Rev Allergy.
1987;
5
207-212
59
Patterson EE, Brennan MP, Linskey KM, Webb DC, Shields MD, Patterson CC.
A cluster randomised intervention trial of asthma clubs to improve quality of life in primary school children: the School Care and Asthma Management Project (SCAMP).
Arch Dis Child.
2005;
90
786-791
60
Guendelman S, Meade K, Benson M, Chen YQ, Samuels S.
Improving asthma outcomes and self-management behaviors of inner-city children: a randomized trial of the Health Buddy interactive device and an asthma diary.
Arch Pediatr Adolesc Med.
2002;
156
114-120
61
Shegog R, Bartholomew LK, Parcel GS, Sockrider MM, Masse L, Abramson SL.
Impact of a computer-assisted education program on factors related to asthma self-management behavior.
J Am Med Inform Assoc.
2001;
8
49-61
62
Krishna S, Francisco BD, Balas EA, Konig P, Graff GR, Madsen RW.
Internet-enabled interactive multimedia asthma education program: a randomized trial.
Pediatrics.
2003;
111
503-510
63
Charlton I, Charlton G, Broomfield J, Mullee MA.
Evaluation of peak flow and symptoms only self management plans for control of asthma in general practice.
BMJ.
1990;
301
1355-1359
64
Charlton I, Antoniou AG, Atkinson J, Campbell MJ, Chapman E, Mackintosh T. et al .
Asthma at the interface: bridging the gap between general practice and a district general hospital.
Arch Dis Child.
1994;
70
313-318
65
Sockrider MM, Abramson S, Brooks E, Caviness AC, Pilney S, Koerner C. et al .
Delivering tailored asthma family education in a pediatric emergency department setting: a pilot study.
Pediatrics.
2006;
117
135-144
66
Teach SJ, Crain EF, Quint DM, Hylan ML, Joseph JG.
Improved asthma outcomes in a high-morbidity pediatric population: results of an emergency department-based randomized clinical trial.
Arch Pediatr Adolesc Med.
2006;
160
535-541
67
Agrawal SK, Singh M, Mathew JL, Malhi P.
Efficacy of an individualized written home-management plan in the control of moderate persistent asthma: a randomized, controlled trial.
Acta Paediatr.
2005;
94
1742-1746
68
Perrin JM, MacLean Jr WE, Gortmaker SL, Asher KN.
Improving the psychological status of children with asthma: a randomized controlled trial.
J Dev Behav Pediatr.
1992;
13
241-247
69
Deaves DM.
An assessment of the value of health education in the prevention of childhood asthma.
J Adv Nurs.
1993;
18
354-363
70
Wilson SR, Latini D, Starr NJ, Fish L, Loes LM, Page A. et al .
Education of parents of infants and very young children with asthma: a developmental evaluation of the Wee Wheezers program.
J Asthma.
1996;
33
239-254
71
McGhan SL, Wong E, Jhangri GSW, Wells HM, Michaelchuk DR, Boechler VL. et al .
Evaluation of an education program for elementary school children with asthma.
J Asthma.
2003;
40
523-533
72
Gebert N, Hummelink R, Konning J, Staab D, Schmidt S, Szczepanski R. et al .
Efficacy of a self-management program for childhood asthma – a prospective controlled study.
Patient Educ Couns.
1998;
35
213-220
73
Cano-Garcinuno A, Diaz-Vazquez C, Carvajal-Uruena I, Praena-Crespo M, Gatti-Vinoly A, Garcia-Guerra I.
Group education on asthma for children and caregivers: a randomized, controlled trial addressing effects on morbidity and quality of life.
J Investig Allergol Clin Immunol.
2007;
17
216-226
74
Lewis CE, Rachelefsky G, Lewis MA, de la Sota A, Kaplan M.
A randomized trial of A.C.T. (asthma care training) for kids.
Pediatrics.
1984;
74
478-486
75
Ronchetti R, Indinnimeo L, Bonci E, Corrias A, Evans D, Hindi-Alexander M. et al .
Asthma self-management programmes in a population of Italian children: a multicentric study. Italian Study Group on Asthma Self-Management Programmes.
Eur Respir J.
1997;
10
1248-1253
76
Mitchell EA, Ferguson V, Norwood M.
Asthma education by community child health nurses.
Arch Dis Child.
1986;
61
1184-1189
77
Krieger JW, Takaro TK, Song L, Weaver M.
The Seattle-King County Healthy Homes Project: a randomized, controlled trial of a community health worker intervention to decrease exposure to indoor asthma triggers.
Am J Public Health.
2005;
95
652-659
78
Persaud DI, Barnett SE, Weller SC, Baldwin CD, Niebuhr V, McCormick DP.
An asthma self-management program for children, including instruction in peak flow monitoring by school nurses.
J Asthma.
1996;
33
37-43
79
Brook U, Mendelberg A, Heim M.
Increasing parental knowledge of asthma decreases the hospitalization of the child: a pilot study.
J Asthma.
1993;
30
45-49
80
Mesters I, Meertens R, Kok G, Parcel GS.
Effectiveness of a multidisciplinary education protocol in children with asthma (0–4 years) in primary health care.
JAsthma.
1994;
5
347-359
81
Gotzsche PC, Hammarquist C, Burr M.
House dust mite control measures in the management of asthma: meta-analysis.
BMJ.
1998;
317
1105-1110
discussion 1110
82
Carter MC, Perzanowski MS, Raymond A, Platts-Mills TA.
Home intervention in the treatment of asthma among inner-city children.
J Allergy Clin Immunol.
2001;
108
732-737
83
Frederick JM, Warner JO, Jessop WJ, Enander I, Warner JA.
Effect of a bed covering system in children with asthma and house dust mite hypersensitivity.
Eur Respir J.
1997;
10
361-366
84
Wood RA, Johnson EF, Van Natta ML, Chen PH, Eggleston PA.
A placebo-controlled trial of a HEPA air cleaner in the treatment of cat allergy.
Am J Respir Crit Care Med.
1998;
158
115-120
85
van der Heide S, van Aalderen WM, Kauffman HF, Dubois AE, de Monchy JG.
Clinical effects of air cleaners in homes of asthmatic children sensitized to pet allergens.
J Allergy Clin Immunol.
1999;
104
447-451
86
Kilburn S, Lasserson TJ, McKean M.
Pet allergen control measures for allergic asthma in children and adults.
Cochrane Database Syst Rev.
2003;
CD002989
87 Dorsch U, Lecheler J. Asthmakranke Jugendliche in Berufsfindung und Beruf. In: Petermann F, Hrsg. Medizinische Rehabilitation von Jugendlichen. Regensburg: Roderer; 2007: 153-162
88
Abulhosn RS, Morray BH, Llewellyn CE, Redding GJ.
Passive smoke exposure impairs recovery after hospitalization for acute asthma.
Arch Pediatr Adolesc Med.
1997;
151
135-139
89
Wilson SR, Yamada EG, Sudhakar R, Roberto L, Mannino D, Mejia C. et al .
A controlled trial of an environmental tobacco smoke reduction intervention in low-income children with asthma.
Chest.
2001;
120
1709-1722
90
Hovell MF, Meltzer SB, Wahlgren DR, Matt GE, Hofstetter CR, Jones JA. et al .
Asthma management and environmental tobacco smoke exposure reduction in Latino children: a controlled trial.
Pediatrics.
2002;
110
946-956
91
Gröller B.
Zur Effektivität von kombinierten Entspannungsübungen für Kinder mit Asthma bronchiale.
Kinderärztliche Praxis.
1992;
60
12-16
92
Alexander AB, Miklich DR, Hershkoff H.
The immediate effects of systematic relaxation training on peak expiratory flow rates in asthmatic children.
Psychosom Med.
1972;
34
388-394
93
Huntley A, White AR, Ernst E.
Relaxation therapies for asthma: a systematic review.
Thorax.
2002;
57
127-131
94
Vazquez MI, Buceta JM.
Effectiveness of self-management programmes and relaxation training in the treatment of bronchial asthma: relationships with trait anxiety and emotional attack triggers.
J Psychosom Res.
1993;
37
71-81
95
Malouvier D.
Beeinflussung der Bronchialobstruktion durch Autogenes Training.
Atemw Lungenerkr.
1981;
7
98-115
96
Kotses H, Harver A, Segreto J, Glaus KD, Creer TL, Young GA.
Long-term effects of biofeedback-induced facial relaxation on measures of asthma severity in children.
Biofeedback Self Regul.
1991;
16
1-21
97
Ritz T, Dahme B, Roth WT.
Behavioral interventions in asthma: biofeedback techniques.
J Psychosom Res.
2004;
56
711-720
98
Holloway E, Ram FS.
Breathing exercises for asthma.
Cochrane Database Syst Rev.
2004;
CD001277
99
Hampel P, Rudolph H, Stachow R, Petermann F.
Multimodal patient education program with stress management for childhood and adolescent asthma.
Patient Educ Couns.
2003;
49
59-66
100
Steinhausen HC.
Allergie und Psyche.
Monatsschr Kinderheilkd.
1993;
141
285-292
101
Yorke J, Shuldham C.
Family therapy for chronic asthma in children.
Cochrane Database Syst Rev.
2005;
CD000089
102
Gustafsson PA, Kjellman NI, Cederblad M.
Family therapy in the treatment of severe childhood asthma.
J Psychosom Res.
1986;
30
369-374
103
Lask B, Matthew D.
Childhood asthma. A controlled trial of family psychotherapy.
Arch Dis Child.
1979;
54
116-119
104
Hock RA, Rodgers CH, Reddi C, Kennard DW.
Medico-psychological interventions in male asthmatic children: an evaluation of physiological change.
Psychosom Med.
1978;
40
210-215
105
Dahl J, Gustafsson D, Melin L.
Effects of a behavioral treatment program on children with asthma.
J Asthma.
1990;
27
41-46
106 Edel H, Knauth K. Atemtherapie. München: Urban und Fischer; 1999
107
Asher MI, Douglas C, Airy M, Andrews D, Trenholme A.
Effects of chest physical therapy on lung function in children recovering from acute severe asthma.
Pediatr Pulmonol.
1990;
9
146-151
108
Bronfort G, Evans RL, Kubic P, Filkin P.
Chronic pediatric asthma and chiropractic spinal manipulation: a prospective clinical series and randomized clinical pilot study.
J Manipulative Physiol Ther.
2001;
24
369-377
109
Hondras MA, Linde K, Jones AP.
Manual therapy for asthma.
Cochrane Database Syst Rev.
2005;
CD001002
110
Ritz T, Roth WT.
Behavioral interventions in asthma.
Breathing training. Behav Modif.
2003;
27
710-730
111
Wardlaw JM, Fergusson RJ, Tweeddale PM, McHardy GJ.
Pursed-lips breathing reduces hyperventilation-induced bronchoconstriction.
Lancet.
1987;
27
1483-1484
112
Bennis A.
Asthma and food allergy.
Rev ft Allergol.
1998;
38
186-195
113
James JM.
Respiratory manifestations of food allergy.
Pediatrics.
2003;
111
1625-1630
114
Sampson HA.
Food allergy.
J Allergy Clin Immunol.
2003;
111
540-547
115
Sicherer SH.
Food allergy.
Lancet.
2002;
360
701-710
116
Taylor SL, Bush RK, Selner JC, Nordlee JA, Wiener MB, Holden K. et al .
Sensitivity to sulfited foods among sulfite-sensitive subjects with asthma.
J Allergy Clin Immunol.
1988;
81
1159-1167
117
Burks W, Ballmer-Weber BK.
Food allergy.
Mol Nutr Food Res.
2006;
50
595-603
118
Woods RK, Thien FC, Abramson MJ.
Dietary marine fatty acids (fish oil) for asthma in adults and children.
Cochrane Database Syst Rev.
2002;
CD001283
119
Hodge L, Salome CM, Hughes JM, Liu-Brennan D, Rimmer J, Allman M. et al .
Effect of dietary intake of omega-3 and omega-6 fatty acids on severity of asthma in children.
Eur Respir J.
1998;
11
361-365
120
Nagakura T, Matsuda S, Shichijyo K, Sugimoto H, Hata K.
Dietary supplementation with fish oil rich in omega-3 polyunsaturated fatty acids in children with bronchial asthma.
Eur Respir J.
2000;
16
861-865
121
Allam MF, Lucane RA.
Selenium supplementation for asthma.
Cochrane Database Syst Rev.
2004;
CD003538
122
Shaheen SO, Newson RB, Rayman MP, Wong AP, Tumilty MK, Phillips JM. et al .
Randomised, double blind, placebo-controlled trial of selenium supplementation in adult asthma.
Thorax.
2007;
62
483-490
123
Kaur B, Rowe BH, Arnold E.
Vitamin C supplementation for asthma.
Cochrane Database Syst Rev.
2009;
CD000993
124
Gilliland FD, Berhane K, Islam T, McConnell R, Gauderman WJ, Gilliland SS. et al .
Obesity and the risk of newly diagnosed asthma in school-age children.
Am J Epidemiol.
2003;
158
406-415
125
Sin DD, Sutherland ER.
Obesity and the lung, 4: Obesity and asthma.
Thorax.
2008;
63
1018-1023
126
Inselman LS, Milanese A, Deurloo A.
Effect of obesity on pulmonary-function in children.
Pediatr Pulm.
1993;
16
130-137
127
Eneli IU, Skybo T, Camargo Jr CA.
Weight loss and asthma: a systematic review.
Thorax.
2008;
63
671-676
128
Poulain M, Doucet M, Major GC, Drapeau V, Series F, Boulet LP. et al .
The effect of obesity on chronic respiratory diseases: pathophysiology and therapeutic strategies.
CMAJ.
2006;
174
1293-1299
129
Hakala K, Stenius-Aarniala B, Sovijarvi A.
Effects of weight loss on peak flow variability, airways obstruction, and lung volumes in obese patients with asthma.
Chest.
2000;
118
1315-1321
130
Aaron SD, Fergusson D, Dent R, Chen Y, Vandemheen KL, Dales RE.
Effect of weight reduction on respiratory function and airway reactivity in obese women.
Chest.
2004;
125
2046-2052
131
Cheng J, Pan T, Ye GH, Liu Q.
Calorie controlled diet for chronic asthma.
Cochrane Database Syst Rev.
2005;
CD004674
132
Stenius-Aarniala B, Poussa T, Kvarnstrom J, Gronlund EL, Ylikahri M, Mustajoki P.
Immediate and long term effects of weight reduction in obese people with asthma: randomised controlled study.
BMJ.
2000;
320
827-832
133
Gruber W, Eber E, Zach M.
Alternativmedizin und Asthma bronchiale.
Monatsschrift Kinderheilkunde.
1997;
145
786-796
134
McCarney RW, Brinkhaus B, Lasserson TJ, Linde K.
Acupuncture for chronic asthma.
Cochrane Database Syst Rev.
2004;
CD000008
135
McCarney RW, Lasserson TJ, Linde K, Brinkhaus B.
An overview of two Cochrane systematic reviews of complementary treatments for chronic asthma: acupuncture and homeopathy.
Respir Med.
2004;
98
687-696
136
Beurey A, Razzouk H.
The benefits of climate treatments.
Soins Pediatr Pueric.
1998;
183
19-20
137
Charpin D, Kleisbauer JP, Lanteaume A, Razzouk H, Vervloet D, Toumi M. et al .
Asthma and allergy to house-dust mites in populations living in high altitudes.
Chest.
1988;
93
758-761
138
Karagiannidis C, Hense G, Rueckert B, Mantel PY, Ichters B, Blaser K. et al .
High-altitude climate therapy reduces local airway inflammation and modulates lymphocyte activation.
Scand J Immunol.
2006;
63
304-310
139
Petermann F, Gulyas A, Niebank K, Warschburger P.
Effects of allergen avoidance at high altitude on children with asthma or atopic dermatitis.
Pediatric Asthma, Allergy & Immunology.
2000;
7
15-24
140
Simon SB, Borelli S.
Wissenschaftliche Untersuchungen zur Wirkung der Hochgebirgsklimatherapie.
Phys Med Rehab Kuror.
2001;
11
104-109
141
Singh M, Bara A, Gibson P.
Humidity control for chronic asthma.
Cochrane Database Syst Rev.
2002;
CD003563
142
Peroni DG, Boner AL, Vallone G, Antolini I, Warner JO.
Effective allergen avoidance at high altitude reduces allergen-induced bronchial hyperresponsiveness.
Am J Respir Crit Care Med.
1994;
149
1442-1446
143
Lecheler JS, Schauerte G.
Langzeitrehabilitation asthmakranker Kinder und Jugendlicher.
Zeitschrift der Gesellschaft für Pädiatrische Pneumologie zur 25. Jahrestagung in Wien vom 24. bis 26. April 2003
2003;
(6)
28-33
verfügbar unter:
http://www.paediatrische-pneumologie.eu/html/img/pool/gppzeit03.pdf
144 Haahtela T. Respiratory symptoms in atopic eczema – Focus on asthma and early treatment. In: Ring J, Przybilla, Ruzicka T, Hrsg. Handbook of atopic eczema. Heidelberg; Springer; 2006: 108-114
145
Petermann F, Bauer CP, Kiosz D, Stachow R.
Die ESTAR-Studie – Konzept und erste Ergebnisse zur Evaluation der stationären Rehabilitation bei Asthma im Kindes und Jugendalter.
Deutsche Rentenversicherung.
2001;
(8–9)
534-547
1 Diese Beschränkung erfolgte vor dem Hintergrund des Gesamtkonzepts der Studie, in dem ein Vergleich mit den in der KTL enthaltenen Therapieleistungen erfolgen sollte. Ärztliche und pharmakotherapeutische Leistungen sind in der KTL nicht enthalten, so dass diese auch in der Literaturrecherche nicht berücksichtigt werden sollten.
2 Die einzige deutsche Multicenterstudie zur Erfassung von Effekten der stationären Rehabilitation bei Kindern und Jugendlichen mit Asthma bronchiale (Estar-Studie von Petermann et al. 2001 [145 ]) konnte nicht einbezogen werden, da sie keine randomisierte Stichprobenzuteilung enthält und keine Rückschlüsse auf die Effekte einzelner Therapiemaßnahmen möglich sind.
Korrespondenzadresse
Dr. Jutta Ahnert
Institut für Psychotherapie und
Med. Psychologie
AB Reha-Wissenschaften
Universität Würzburg
Klinikstraße 3
97070 Würzburg
eMail: j.ahnert@uni-wuerzburg.de