RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0030-1257037
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Differenzialdiagnose Synkope
Publikationsverlauf
Publikationsdatum:
21. Dezember 2011 (online)

Definition
Eine Synkope ist definiert als plötzlicher kurzzeitiger reversibler Bewusstseinsverlust als Folge einer zerebralen Hypoxie. Sie geht mit einem begleitenden Tonusverlust der Muskulatur einher. Präsynkopen sind vergleichbar mit Symptomen, die als Prodromi vor einer Synkope auftreten können, es kommt aber zu keiner Bewusstlosigkeit. Beide Entitäten sind im Kindesalter häufig, 15 – 25 % aller Kinder erleiden mindestens eine Synkope bis sie erwachsen sind [1], Synkopen machen etwa 1 % aller stationären Aufnahmen in Kinderkliniken aus. Es ergeben sich multiple Unterschiede im Hinblick auf Ursachen, Altersgipfel und Prognose. In den überwiegenden Fällen sind Synkopen im Kindesalter benigner Natur mit einem Altersgipfel in der Pubertät, dennoch kann der Zeit- und Kostenaufwand bis zur Diagnosestellung hoch sein [2]. Daher sollte eine minutiöse Anamneseerhebung mit gezielter Differenzialdiagnostik durchgeführt werden, um die Diagnose zu stellen und die 1 – 2 % der Patienten zu identifizieren, für die die Gefahr eines plötzlichen Herztodes besteht [3].
Literatur
- 1
Ruckman R N.
Cardiac causes of syncope.
Pediatr Rev.
1987;
9
101-108
MissingFormLabel
- 2
Steinberg L A, Knilans T K.
Syncope in children: diagnostic tests have a high cost and low yield.
J Pediatr.
2005;
146
355-358
MissingFormLabel
- 3 Fenrich A L, Denfield S W, Garson A. Sudden death in children.. In: Akhtar M, Myerburg R I, Ruskin JN Sudden Cardiac Death: Prevalence, mechanisms and approaches to diagnosis and management.. Philadelphia: Williams & Wilkins; 1994
MissingFormLabel
- 4 Weissler A M, Warren J V. Syncope: pathophysiology and differenzial diagnosis.. In: J. W. Hurst, Logue R.B., Rackley C.E., et al., eds The heart.. New York: Mc Graw Hill; 1986: 507-529
MissingFormLabel
- 5
Sra J S, Murthy V, Natale A, Jazayeri M R et al.
Circulatory and catecholamine changes during head-up tilt testing in neurocardiogenic
(vasovagal) syncope.
Am J Cardiol..
1994;
73
33-37
MissingFormLabel
- 6
Biffi M, Boriani G, Sabbatani P et al.
Malignant vasovagal syncope: a randomised trial of metoprolol and clonidine.
Heart..
1997;
77
268-272
MissingFormLabel
- 7
Grubb B P, Temesy-Armos P, Moore J et al.
Head-upright tilt-table testing in evaluation and management of the malignant vasovagal
syndrome.
Am J Cardiol..
1992;
69
904-908
MissingFormLabel
- 8
Alehan D, Celiker A, Ozme S.
Head-up tilt test: a highly sensitive, specific test for children with unexplained
syncope.
Pediatr Cardiol..
1996;
17
86-90
MissingFormLabel
- 9
Kenny R A, Ingram A, Bayliss J, Sutton R.
Head-up tilt: a useful test for investigating unexplained syncope.
Lancet..
1986;
1
1352-1355
MissingFormLabel
- 10
Levine M M.
Neurally mediated syncope in children: results of tilt testing, treatment, and long-term
follow-up.
Pediatr Cardiol..
1999;
20
331-335
MissingFormLabel
- 11
Alehan D, Lenk M, Ozme S et al.
Comparison of sensitivity and specificity of tilt protocols with and without isoproterenol
in children with unexplained syncope.
Pacing Clin Electrophysiol..
1997;
20
1769-1776
MissingFormLabel
- 12
Sheldon R, Splawinski J, Killam S.
Reproducibility of isoproterenol tilt-table tests in patients with syncope.
Am J Cardiol..
1992;
69
1300-1305
MissingFormLabel
- 13
Fitzpatrick A P, Theodorakis G, Vardas P, Sutton R.
Methodology of head-up tilt testing in patients with unexplained syncope.
J Am Coll Cardiol..
1991;
17
125-130
MissingFormLabel
- 14
Schmidt V, Kienast W, Lenschow U, Bartolomaeus G.
Kipptischuntersuchung. Wertigkeit bei der Diagnostik unklarer Synkopen im Kindes-
und Jugendalter.
Monatsschr Kinderheilkd.
2000;
262-267
MissingFormLabel
- 15
Grubb B P, Klingenheben T.
[Postural orthostatic tachycardia syndrome (POTS): etiology, diagnosis and therapy].
Med Klin (Munich).
2000;
95
442-446
MissingFormLabel
- 16
Batra A S, Balaji S.
Usefulness of tilt testing in children with syncope: a survey of pediatric electrophysiologists.
Indian Pacing Electrophysiol J..
2008;
8
242-246
MissingFormLabel
- 17
Blucher S, Kaemmerer H, Lammers A et al.
Event recorder for etiological evaluation of sporadically occurring cardiovascular
complaints and symptoms.
Herz.
2000;
25
643-650
MissingFormLabel
- 18
Klingenheben T, Kalusche D, Li Y G et al.
Changes in plasma epinephrine concentration and in heart rate during head-up tilt
testing in patients with neurocardiogenic syncope: correlation with successful therapy
with beta-receptor antagonists.
J Cardiovasc Electrophysiol..
1996;
7
802-808
MissingFormLabel
- 19
Grubb B P, Samoil D, Kosinski D et al.
Use of sertraline hydrochloride in the treatment of refractory neurocardiogenic syncope
in children and adolescents.
J Am Coll Cardiol..
1994;
24
490-494
MissingFormLabel
- 20
Lenk M, Alehan D, Ozme S et al.
The role of serotonin re-uptake inhibitors in preventing recurrent unexplained childhood
syncope – a preliminary report.
Eur J Pediatr..
1997;
156
747-750
MissingFormLabel
- 21
Massin M.
Neurocardiogenic syncope in children: current concepts in diagnosis and management.
Paediatr Drugs..
2003;
5
327-334
MissingFormLabel
- 22
Qingyou Z, Junbao D, Chaoshu T.
The efficacy of midodrine hydrochloride in the treatment of children with vasovagal
syncope.
J Pediatr..
2006;
149
777-780
MissingFormLabel
- 23
Jacob G, Shannon J R, Black B et al.
Effects of volume loading and pressor agents in idiopathic orthostatic tachycardia.
Circulation..
1997;
96
575-580
MissingFormLabel
- 24
Salim M A, Di Sessa T G.
Effectiveness of fludrocortisone and salt in preventing syncope recurrence in children:
a double-blind, placebo-controlled, randomized trial.
J Am Coll Cardiol..
2005;
45
484-488
MissingFormLabel
- 25
Ross R, Parry S, Norton M, Newton J L.
Self-reported symptom burden; outcome in 418 patients from the Newcastle Vasovagal
(Neurocardiogenic) cohort.
Qjm..
2008;
101
127-135
MissingFormLabel
Dr. Kai Thorsten Laser
HDZ-NRW
Zentrum für Angeborene Herzfehler
Georgstr. 11
32545 Bad Oynhausen