Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0030-1262864
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Zulassung und Erstattung von Orphan Drugs im internationalen Vergleich
Authorization and Reimbursement of Orphan Drugs in an International ComparisonPublication History
Publication Date:
16 September 2010 (online)
Zusammenfassung
Zielsetzung: Untersuchung der verschiedenen Anreizsysteme, die die Zulassung und die Erstattung von Orphan Drugs erleichtern sollen.
Methode: Vergleich der besonderen Berücksichtigung von Orphan Drugs bei der Marktzulassung, im Rahmen der gesundheitsökonomischen Evaluation, bei Erstattungsentscheidungen und im Umgang mit Off-Label- und Compassionate-Use in Australien, Deutschland, Frankreich, Großbritannien, Kanada, den Niederlanden, der Schweiz und den USA. Um eine fundierte und aktuelle Übersicht wiedergeben zu können, dienten neben der verfügbaren – oft grauen – Literatur, Experteninterviews.
Ergebnisse: Vergleicht man die Gesetzgebungen der analysierten Länder, wird deutlich, dass EU und USA den Pharmafirmen die größten finanziellen Anreize für die Entwicklung von Orphan Drugs bieten, während Australien und die Schweiz tendenziell von den bestehenden Anreizen und Regularien in anderen Ländern profitieren. Bei der gesundheitsökonomischen Evaluation von Orphan Drugs ist erkennbar, dass – obwohl nicht in allen Ländern explizit ausgewiesen – Orphan Drugs aus den üblicherweise angewendeten Bewertungsschemata herauslöst werden. Bei der Erstattung existieren für Orphan Drugs, neben der Möglichkeit der Vergütung über die regulären Leistungssysteme, in allen Ländern Sonderregelungen. Trotz der anfallenden hohen Tages-Therapiekosten bei seltenen Erkrankungen, scheint der Zugang zumeist gewährleistet zu sein. Eine Ausnahme bilden die USA. Aufgrund der hohen Preise von Orphan Drugs ist mit der dortigen 5%-igen Zuzahlung eine entscheidende Einschränkung des Zugangs zu Arzneimitteln verbunden.
Schlussfolgerung: Die Anwendung gesonderter Bewertungskriterien und Vergütungsmaßnahmen fördert einerseits Forschung und Entwicklung von Orphan Drugs, andererseits entstehen hohe Opportunitätskosten, da gesamtgesellschaftlich hoher Aufwand für eine Patientenminderheit betrieben wird. Eine mögliche Lösung für diese moralische Zwangslage stellen die Anwendung der „Rule of Rescue” oder „No Cure, No Pay” Initiativen dar.
Abstract
Background: This paper analyses schemes to promote the authorisation of and reimbursement for orphan drugs.
Methods: 8 countries – Australia, Canada, Germany, Great Britain, France, Netherlands, Switzerland, USA – were studied to compare specific regulations for orphan drugs regarding drug admission, health technology assessment (HTA), decision-making for reimbursement, and off-label and compassionate use. Information was obtained by reviewing published and grey literature. Expert interviews were also conducted.
Results: The comparison of orphan drug legislation reveals that the EU and the USA offer the greatest incentives for the development of orphan drugs, whereas there is a tendency for Australia and Switzerland to profit from incentives in other countries. Although not explicitly stated, economic evaluation of orphan drugs takes the special circumstances for orphan drugs into account. In addition to common reimbursement practices, special schemes or programmes for the reimbursement of high-priced orphan drugs exist in all countries that were analysed. Therefore access to orphan drugs seems to be warranted. However, due to co-payments of 5%, the USA may form an exception.
Conclusion: On the one hand, the use of special criteria for drug admission, HTA, and reimbursement promotes R&D for orphan drugs. On the other hand, high opportunity costs arise, because huge efforts are made for a minority of patients. A solution for this moral dilemma may be the application of “rule of rescue” or of “no cure, no pay” programmes.
Schlüsselwörter
Orphan Drugs - seltene Erkrankungen - ökonomische Evaluation - Erstattung - Entscheidungsfindung
Key words
orphan drugs - rare diseases - economic evaluation - legislation - reimbursement - decision-making
Literatur
- 1 Dear J, Lilitkarntakul P, Webb D. Are rare diseases still orphans or happily adopted? The challenges of developing and using orphan medicinal products. British journal of clinical pharmacology. 2006; 62 264
- 2 Drummond M, Wilson D, Kanavos P. et al . Assessing the economic challenges posed by orphan drugs. International journal of technology assessment in health care. 2007; 23 36-42
- 3 Hagn D, Schöffski O. Orphan Drugs. A Challenge for the Pharmaceutical Industry in Europe: Universität Erlangen, Lehrstuhl für Gesundheitsmanagement; 2005
- 4 Moors E, Faber J. Orphan drugs: Unmet societal need for non-profitable privately supplied new products. Research Policy. 2007; 36 336-354
- 5 Haffner M. The Food and Drug Administration's Office of Orphan Products Development: Incentives, Grants, and Special Designations Speed Therapies for Orphan Drugs. Journal of Retinal and Vitreous Diseases. 2005; 25 89-90
- 6 Schweizer Heilmittelinstitut . Verordnung SR: 812.212.23 über die vereinfachte Zulassung von Arzneimitteln und die Zulassung von Arzneimitteln im Meldeverfahren (VAZV) 2008;
- 7 Enzmann H, Lütz J. Förderung von Arzneimitteln für seltene Leiden durch die Europäische Gemeinschaft. Bundesgesundheitsblatt-Gesundheitsforschung-Gesundheitsschutz. 2008; 51 500-508
- 8 Hughes D, Tunnage B, Yeo S. Drugs for exceptionally rare diseases: do they deserve special status for funding?. Quarterly Journal of Medicine. 2005; 98 829-836
- 9 Europäische Kommission . Verordnung (EG) Nr. 726/2004: Festlegung von Gemeinschaftsverfahren für die Genehmigung und Überwachung von Human und Tierarzneimitteln und zur Errichtung einer Europäischen Arzneimittel-Agentur 2004;
- 10 Swissmedic . Richtlinie für den Antrag auf ein beschleunigtes Zulassungsverfahren 2008;
- 11 Europäischen Gemeinschaften . Verordnung (EG) Nr. 141/2000 des Europäischen Parlaments und des Rates über Arzneimittel für seltene Leiden 2000;
- 12 EMEA . Common EMEA/FDA Application Form for orphan and medical product designation 2007;
- 13 Health Canada . Orphan Drug Policy 1996;
- 14 Europäische Kommission . Verordnung (EG) Nr. 1901/2006 des Europäischen Parlaments und des Rates über Kinderarzneimittel und zur Änderung der Verordnung (EWG) Nr. 1768/92, der Richtlinien 2001/20/EG und 2001/83/EG sowie der Verordnung (EG) Nr. 726/2004 2006;
- 15 European Medicines Agency (EMEA) . EMEA Public Statement on Fee Reductions for Designated Orphan Medicinal Products 2009;
- 16 Bundesministerium für Gesundheit . Maßnahmen zur Verbesserung der gesundheitlichen Situation von Menschen mit Seltenen Erkrankungen in Deutschland 2009;
- 17 Liese P. Europäische Initiativen zu Orphan Diseases und Orphan Drugs: Erste Ergebnisse. Medizinische Genetik. 2003; 15 (Jg.) 6-10
- 18 Europäische Kommission . Inventory of Community and Member States' incentive measures to aid the research, marketing, development and availability of orphan medicinal products – Revision 2005;
- 19 Thamer M, Brennan N, Semansky R. A cross-national comparison of orphan drug policies: implications for the US Orphan Drug Act. Journal of Health Politics, Policy and Law. 1998; 23 265
- 20 Wetterauer B, Schuster R. Seltene Krankheiten. Bundesgesundheitsblatt-Gesundheitsforschung-Gesundheitsschutz. 2008; 51 519-528
- 21 George B, Harris A, Mitchell A. Cost-Effectiveness Analysis and the Consistency of Decision Making: Evidence from Pharmaceutical Reimbursement in Australia (1991 to 1996). Pharmacoeconomics. 2001; 19 1103
- 22 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen . Allgemeine Methoden – Version 3.0. 2008;
- 23 Gemeinsamer Bundesausschuss . Verfahrensordnung des Gemeinsamen Bundesausschusses 2008;
- 24 Denis A, Simoens S, Fostier C. et al . Policies for Orphan Diseases and Orphan Drugs. Health Technology Assessment (HTA). KCE reports 112C (D/2009/10273/32). 2009;
- 25 Towse A, Pritchard C. National Institute for Clinical Excellence (NICE): is economic appraisal working?. Pharmacoeconomics. 2002; 20 95-105
- 26 Appleby J, Devlin N, Parkin D. NICE's cost effectiveness threshold. British Medical Journal. 2007; 335 358
- 27 McCabe C, Claxton K, Culyer A. The NICE cost-effectiveness threshold: what it is and what that means. Pharmacoeconomics. 2008; 26 733-744
- 28 McCabe C, Claxton K, Tsuchiya A. Orphan drugs and the NHS: should we value rarity?. QJM. 2005; 331 1016-1019
- 29 NICE . Appraising life-extending, end of life treatments 2009;
- 30 Scottish Medicines Consortium . Statement on Medicines for Orphan Diseases 2007;
- 31 Haffner M, Kelsey J. Evaluation of orphan products by the US Food and Drug Administration. International journal of technology assessment in health care. 1992; 8 647
- 32 Busse R, Schreyögg JCG. Health Financing in High Income Countries. WHO, on behalf of the European Observatory on Health Systems and Policies; 2006
- 33 Department of Health and Ageing . Other supply arrangements outside the Pharmaceutical Benefits Scheme (PBS) 2007;
- 34 Ministère de la santé et de la protection sociale . Französischer Nationalplan für seltene Erkrankungen 2005–2008 „Gleichberechtigter Zugang zu Diagnose, Behandlung und Pflege” 2004;
- 35 Laupacis A. Inclusion of drugs in provincial drug benefit programs: Who is making these decisions, and are they the right ones?. Canadian Medical Association Journal. 2002; 166 44
- 36 Rohrbacher R, Marx P, Ruckdäschel S. et al . Die Kosten-Nutzen-Bewertung von Arzneimitteln als Instrument der Gesundheitspolitik: Erfahrungen aus Australien, Kanada und Großbritannien: Thieme. 2006;
- 37 van Ekdom L. Price Setting Orphan Drugs 2006;
- 38 Bundesamt für Sozialversicherung/Bundesamt für Gesundheit . Handbuch betreffend die Spezialitätenliste (SL) 2008;
- 39 Schulenburg J, Greiner W. Gesundheitsökonomik. Tübingen: Mohr Siebeck; 2000
- 40 Rothgang H, Niebuhr D, Wasem J. et al . The National Institute for Clinical Excellence (NICE). Gesundheitswesen. 2004; 66 303-310
- 41 Centers for Medicare & Medicaid Services . Medicare and You 2009;
- 42 Europäische Kommission . Verordnung (EG) Nr. 726/2004: Festlegung von Gemeinschaftsverfahren für die Genehmigung und Überwachung von Human und Tierarzneimitteln und zur Errichtung einer Europäischen Arzneimittel-Agentur
- 43 Tolle A, Meyer-Sabellek W. Off-Label-Use. Bundesgesundheitsblatt-Gesundheitsforschung-Gesundheitsschutz. 2003; 46 504-507
- 44 Lelgemann M, Francke R. Seltene Erkrankungen in professionellen Versorgungssystemen. Bundesgesundheitsblatt-Gesundheitsforschung-Gesundheitsschutz. 2008; 51 509-518
- 45 ‘t Jong G, Vulto A, de Hoog M. et al . A survey of the use of off-label and unlicensed drugs in a Dutch children's hospital. Pediatrics. 2001; 108 1089-1093
- 46 Gillick M. Controlling off-label medication use. Annals of Internal Medicine. 2009; 150 344
- 47 Bourg E, de Crémiers F. Compassionate Use and Early Access to the Market in the USA and EU (2). Regulatory Affairs Journal. 2000; 11 895-900
- 48 Blankart R, Stargardt T, Schreyoegg J. Availability of and Access to Orphan Drugs: An International Comparison of Pharmaceutical Treatments of Pulmonary Arterial Hypertension, Fabry Disease, Hereditary Angiodema and Chronic Myeloid Leukaemia. In: Pharmacoeconomics 2010 in press
- 49 Hoadley J, Hargrave E, Cubanski J. et al . An in-depth examination of formularies and other features of Medicare drug plans. The Henry J Kaiser Family Foundation. 2006;
- 50 Gericke C, Riesberg A, Busse R. Ethical issues in funding orphan drug research and development. In: the Journal of Medical Ethics 2005: 164-168
- 51 Schreyögg J. Gerechtigkeit in Gesundheitssystemen aus ökonomischer Perspektive. Justice in Health Care Systems from an Economic Perspective. Gesundheitswesen. 2004; 66 7-14
- 52 Rawls J, Vetter H. Eine Theorie der Gerechtigkeit: Suhrkamp 1975;
- 53 Schöffski O, Schulenburg J. Gesundheitsökonomische Evaluationen 2007;
- 54 Dolan P, Shaw R, Tsuchiya A. et al . QALY maximisation and people's preferences: a methodological review of the literature. Health Economics. 2005; 14 197-208
- 55 Cookson R, McCabe C, Tsuchiya A. Public healthcare resource allocation and the Rule of Rescue. J Med Ethics. 2008; 34 540-544
- 56 Chapman S, Reeve E, Rajaratnam G. et al . Setting up an outcomes guarantee for pharmaceuticals: new approach to risk sharing in primary care. British Medical Journal. 2003; 326 707-709
- 57 Jack A. No cure, no cost. British Medical Journal. 2007; 335 122
- 58 Boon W, Moors E. Exploring emerging technologies using metaphors – A study of orphan drugs and pharmacogenomics. Social Science & Medicine. 2008; 66 1915-1927
Korrespondenzadresse
Dipl.–Kffr. K. Roll
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Lehrstuhl Management im
Gesundheitswesen
von-Melle-Park 5
20146 Hamburg
Email: kathrin.roll@wiso.uni-hamburg.de