Zusammenfassung
In allen hochentwickelten Ländern hat sich in den letzten 30 Jahren der Gesundheitsstatus
der Bevölkerung deutlich verbessert. Ein wesentlicher Grund dafür ist die gestiegene
wirtschaftliche Prosperität. Diese ist heute aber ungleicher verteilt als vor 3 Jahrzehnten.
Die Unterschiede in der Verfügbarkeit materieller Ressourcen und die Diskrepanzen
im sozioökonomischen Status hängen eng mit der Gesundheitslage der Bevölkerung zusammen.
Ländervergleiche zeigen, dass eine auf ökonomische Gleichheit ausgerichtete Wohlfahrtspolitik,
wie sie für die skandinavischen Länder typisch ist, mit relativ günstigen gesundheitlichen
Indikatoren korreliert. Bisher ist allerdings nicht geklärt, wie ökonomische Ungleichheit
und gesundheitliche Lage zusammenhängen. Als besonders unklar erweist sich in neueren
Studien der Zusammenhang von ökonomischer und gesundheitlicher Ungleichheit. In diesem
Beitrag geben wir einen Überblick zu den vorliegenden länderübergreifenden Analysen.
Diese zeigen, dass die skandinavischen Länder dank ihrer intensiv umverteilenden Wohlfahrtspolitik
zwar das höchste Ausmaß von ökonomischer, aber nicht von gesundheitlicher Gleichheit
erreichen. Wir entwickeln auf der Basis dieser überraschenden Erkenntnis Vorschläge
für künftige empirische Untersuchungen. Die Vorschläge gehen von der Annahme aus,
dass in wohlhabenden Gesellschaften mit hohem Reichtum nicht mehr nur materielle,
sondern verstärkt immaterielle Lebensbedingungen über die Verteilung gesundheitlicher
Ungleichheit entscheiden. Als entscheidender Parameter wird die Verfügbarkeit von
gesundheitsfördernden, „salutogenen” Potenzialen und Kompetenzen des Selbstmanagement
in benachteiligten Gruppen der Bevölkerung postuliert.
Abstract
In all highly developed countries, the overall health status of the population has
significantly improved within the past 30 years. The most important reason for this
is the increase in economic prosperity. Economic wealth, however, today is much more
unequally distributed than it was 3 decades ago. Countries with relatively small disparities
in the availability of material resources between socioeconomic groups, such as the
Scandinavian countries, have better health outcomes on the population level. Health
inequalities, however, have also reached a higher level than 30 years ago. As of today,
we do not have convincing explanations for the interrelation of economic and health
inequality. This paper gives an overview of existing research on a comparative basis.
The research results are ambivalent. They show the puzzling result that the Scandinavian
countries with their highly distributive welfare policy manage to achieve the comparatively
highest level of economic, but not health, equity. Based on these results, we develop
proposals for future research approaches. A central assumption is that in rich societies
no longer only material, but more and more immaterial determinants are crucial for
the formation of health inequality. The promotion of “salutogenic” self-management
capabilities in socially disadvantaged groups is considered to be the central element
in effective intervention strategies.
Schlüsselwörter
ökonomische Ungleichheit - gesundheitliche Ungleichheit - Wohlfahrtspolitik - Skandinavisches
Gesundheitsparadoxon - Förderung salutogener Potenziale
Key words
economic inequality - health inequality - welfare state policy - Scandinavian paradox
of health - promotion of salutogenetic potentials
Literatur
- 1 Richter M, Hurrelmann K. Gesundheitliche Ungleichheit. Grundlagen, Probleme, Perspektiven.
2. aktualisierte Auflage Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften; 2009
- 2 Siegrist J, Marmot M. Social Inequalities in Health: New Evidence and Policy Implications.
Oxford: Oxford University Press; 2006
- 3
United Nations Development Program.
.Human Development Report. New York: UN; 2006
- 4 Wilkinson RG, Pickett K. The Spirit Level. Why More Equal Societies Almost Always
Do Better. London: Allen Lane; 2009
- 5
Chung H, Muntaner C.
Welfare state matters: A typological multilevel analysis of wealthy countries.
Health Policy.
2007;
80
(2)
328-339
- 6
Conley DW, Springer KW.
Welfare state and infant mortality.
American Journal of Sociology.
2001;
107
(3)
768-807
- 7
Coburn D.
Income inequality, social cohesion and the health status of populations: the role
of neo-liberalism.
Social Science & Medicine.
2000;
51
(1)
135-146
- 8 Eurothine Report . Tackling Health Inequalities in Europe: an Integrated Approach.
Rotterdam: Department of Public Health University Medical Centre Rotterdam; 2007
- 9
Commission on Social Determinants of Health.
.Closing the Gap in a Generation: health equity through action on the social determinants
of health. Geneva: World Health Organization; 2008
- 10
International Labour Organisation.
.World of Work Report. Income inequalities in the age of financial globalization.
Geneva: ILO; 2008
- 11 Wilkinson RG. Unhealthy societies: the afflictions of inequality. London: Routledge;
1996
- 12 Wilkinson RG. The impact of inequality. New York: New Press; 2005
- 13
Lynch J, Davey Smith G, Kaplan G. et al .
Income inequality and mortality: importance to health of individual income, psychosocial
environment, or material conditions.
BMJ.
2000;
320
1200-1204
- 14
Chung H, Muntaner C.
Welfare state matters: A typological multilevel analysis of wealthy countries.
Health Policy.
2007;
80
(2)
328-339
- 15 Raphael D. Social Determinants of Health: An Overview of Concepts and Issues. S.
115–138. In: D. Raphael, T. Bryant, M. Rioux, Hrsg. Staying alive.Critical Perspectives
on Health, Illness, and Health Care Toronto: Canadian Scholars' Press; 2006
- 16 Scambler G. Health and Social Change. A critical theory Buckingham: Open University
Press; 2002
- 17 Esping-Andersen G. The Three Worlds of Welfare Capitalism. Polity Press, Cambridge;
1990
- 18 Esping-Andersen G. Die drei Welten des Wohlfahrtskapitalismus. Zur Politischen
Ökonomie des Wohlfahrtsstaates. S. 19–56. In: Lessenich S, Ostner I, Hrsg. Welten
des Wohlfahrtskapitalismus.Der Sozialstaat in vergleichender Perspektive Frankfurt
am Main/New York; 1998
- 19 Schmid J. Wohlfahrtsstaaten im Vergleich. Soziale Sicherungssysteme in Europa:
Organisation, Finanzierung, Leistungen und Probleme. Opladen: Leske & Budrich; 1996
- 20 Ullrich CG. Soziologie des Wohlfahrtsstaates. Eine Einführung Frankfurt/M.: Campus
Verlag; 2005
- 21 Ullrich CG. Soziologie des Wohlfahrtsstaates. Eine Einführung Frankfurt/M.: Campus
Verlag; 2005
- 22 Nullmeier F. Politische Theorie des Sozialstaats. Frankfurt am Main: Campus; 2000
- 23 Ullrich CG. Soziologie des Wohlfahrtsstaates. Eine Einführung Frankfurt/M.: Campus;
2005. S. 41
- 24 Dahl E, Fritzell J, Lahelma E. et al .Welfare state regimes and health inequalities.
S. 193–222. In: J. Siegrist/M. Marmot, Hrsg.Social inequalities in health Oxford:
Oxford University Press; 2006
- 25 Fritzell J, Lundberg O. Fighting inequalities in health and income: One important
road to welfare and social development. p. 164–185 In: Kangas O./Palme J.: Social
Policy and Economic Development in the Nordic Countries. New York: Palgrave Macmillan;
2005
- 26 Raphael D, Bryant T, Rioux M. Staying alive. Critical Perspectives on Health, Illness,
and Health Care Toronto: Canadian Scholars' Press; 2006
- 27
Navarro V, Muntaner C, Borrell C. et al .
Politics and health outcomes.
Lancet.
2006;
368
1033-1037
- 28
Borrell C, Espelt A, Rodríguez-Sanz M. et al .
Politics and health.
J Epidemiol Community Health.
2007;
61
658-659
- 29 Lessenich S, Ostner I. Welten des Wohlfahrtskapitalismus. Der Sozialstaat in vergleichender
Perspektive Frankfurt am Main/New York; 1998
- 30 Coburn D. Health and Health Care: A political economy perspective. S. 59–84 In:D
Raphael,T Bryant,M Rioux, Hrsg. Staying alive. Critical Perspectives on Health, Illness,
and Health Care Toronto: Canadian Scholars' Press; 2006
- 31 Navarro V, Muntaner C. Political and Economic Determinants of Population Health
and Well-Being. Controversies and Developments New York: Baywood Publishing Company;
2004
- 32
Muntaner C, Lynch J, Hillemeier M. et al .
Economic inequality, working-class power, social capital and cause-specific mortality
in wealthy countries.
International Journal of Health Services.
2002;
32
(4)
629-656
- 33 Muntaner C, Borrell C, Kunst A. et al .Social Class Inequalities in health. Does
welfare state regime matter?. S. 139–158 In: D. Raphael, T. Bryant, M. Rioux, Hrsg.
Staying alive.Critical Perspectives on Health, Illness, and Health Care Toronto: Canadian
Scholars' Press; 2006
- 34
Conley DW, Springer KW.
Welfare state and infant mortality.
American Journal of Sociology.
2001;
107
(3)
768-807
- 35
Bambra C.
in progress: Welfare state regimes, health and health inequalities: Exploring a public
health puzzle.
- 36
Ross NA, Wolfson MC, Dunn JR. et al .
Relation between income inequality and mortality in Canada and the United States:
Cross sectional assessment using census data and vital statistics.
BMJ.
2000;
320
898-902
- 37
Bambra C.
Health status and the worlds of welfare.
Social Policy and Society.
2006b;
5
53-62
- 38
Chung H, Muntaner C.
Welfare state matters: A typological multilevel analysis of wealthy countries.
Health Policy.
2007;
80
(2)
328-339
- 39
Bambra C, Fox D, Scott-Samuel A.
Towards a politics of health.
Health Promot Int.
2005;
20
187-193
- 40
Bambra C.
Worlds of welfare and the health care discrepancy.
Social Policy and Society.
2005a;
4
31-41
- 41
Bambra C.
Decommodification and the worlds of welfare revisited.
J Eur Soc Policy.
2006a;
16
73-80
- 42
Lynch J.
Income inequality and health: expanding the debate.
Social Science & Medicine.
2000;
51
1001-1005
- 43 Davey Smith G. Die Bedeutung einer Lebenslaufperspektive für die Erklärung gesundheitlicher
Ungleichheit. S. 291–330. In: U. Bauer, U. Bittlingmayer, M. Richter, Hrsg.Health
Inequalities – Determinanten und Mechanismen gesundheitlicher Ungleichheit Wiesbaden:
VS-Verlag; 2008
- 44
Lynch J, Davey Smith G, Hillemeier M. et al .
Income inequality, the psychosocial environment, and health: comparisons of wealthy
nations.
Lancet.
2001;
358
194-200
- 45
Huits T, Eikemo TA.
Causality, social selectivity or artifacts? Why socioeconomic inequalities in health
are not smallest in the Nordic countries.
European Journal of Public Health.
2009;
19
(5)
452-453
- 46
Lahelma E, Lundberg O.
2008 Health inequalities in European welfare states.
European Journal of Public Health.
2009;
19
(5)
445-446
- 47
Eikemo TA, Bambra C, Joyce K. et al .
Welfare state regimes and income-related health inequalities: a comparison of 23 European
countries.
European Journal of Public Health.
2008;
18
(6)
593-599
- 48
Espelt A, Borrell C, Rodríguez-Sanz M. et al .
Inequalities in health by social class dimensions in European countries of different
political traditions.
International Journal of Epidemiology.
2008;
37
1095-1105
- 49 Castles FG, Mitchell D. Worlds of welfare and families of nations. S. 93–128. In:
FG. Castles, Hrsg.Families of Nations: Patterns of Public Policy in Western Democracies
Aldershot: Dartmouth Publishing Company; 1993
- 50
Bonoli J.
Classifying welfare states: a two-dimension approach.
Journal of Social Policy.
1997;
26
351-372
- 51
Arts WA, Gelissen JP.
Three worlds of welfare capitalism or more? A state-of-the-art report.
Journal of European Social Policy.
2002;
12
(2)
137-158
- 52 Lessenich S, Ostner I. Welten des Wohlfahrtskapitalismus. Der Sozialstaat in vergleichender
Perspektive Frankfurt am Main/New York; 1998
- 53
Hudson J, Kühner S.
Towards protective welfare? A comparative analysis of 23 OECD countries.
Journal of European Social Policy.
2009;
19
(1)
34-46
- 54
Room GJ.
Education and Welfare: Recalibrating the European Debate.
Policy Studies.
2002;
23
37-50
- 55
Lynch J.
Income inequality and health: expanding the debate.
Social Science & Medicine.
2000;
51
1001-1005
- 56 Kawachi I, Kennedy BP. The Health of Nations. Why Inequality is Harmful to Your
Health New York: The New Press; 2002
- 57 Wilkinson RG. The impact of inequality. New York: New Press; 2005
- 58 Mielck A. Soziale Ungleichheit und Gesundheit. Empirische Ergebnisse, Erklärungsansätze,
Interventionsmöglichkeiten. Bern: Huber; 2000
- 59
Blane D, Netuveli G, Stone J.
The development of life course epidemiology.
Revue d’Epidémiologie et de Santé Publique.
2007;
55
31-38
- 60 Davey Smith G. Die Bedeutung einer Lebenslaufperspektive für die Erklärung gesundheitlicher
Ungleichheit. S. 291–330. In: U. Bauer, U. Bittlingmayer, M. Richter, Hrsg. Health
Inequalities – Determinanten und Mechanismen gesundheitlicher Ungleichheit Wiesbaden:
VS-Verlag; 2008
- 61 Dragano N, Siegrist J. Die Lebenslaufperspektive gesundheitlicher Ungleichheit:
Konzepte und Forschungsergebnisse. S. 171–184. In: M. Richter, K. Hurrelmann, Hrsg.Gesundheitliche
Ungleichheit. Grundlagen, Probleme, Perspektiven VS-Verlag: Wiesbaden; 2006
- 62 Hurrelmann K. Gesundheitssoziologie. Weinheim: Juventa; 2006. (6. Auflage)
- 63 Blane D. The life course, the social gradient and health. S. 54–77. In: M. Marmot,
R. Wilkinson, Hrsg. Social determinants of health Oxford: Oxford University Press;
2006
- 64 Kuh D, Ben-Shlomo Y. A life course approach to chronic disease epidemiology. Oxford:
Oxford University Press; 2005
- 65 Lynch J, Davey Smith G. A life course approach to chronic disease epidemiology. In:
Annual Review of Public Health 2005 26: 1-35
- 66 Power C, Kuh D. Die Entwicklung gesundheitlicher Ungleichheiten im Lebenslauf.
S. 45–76. In: J. Siegrist, M. Marmot, Hrsg. Soziale Ungleichheit und Gesundheit: Erklärungsansätze
und gesundheitspolitische Schlussfolgerungen Bern: Huber; 2008
- 67
Lessenich S.
Wohlfahrtsstaatliche Regulierung und die Strukturierung von Lebensläufen. Zur Selektivität
sozialpolitischer Intervention.
Soziale Welt.
1995;
46
51-69
- 68 Bartley M. Health Inequality. An Introduction to Theories, Concepts and methods
Cambridge: Polity Press; 2004
- 69 Mackenbach JP, Bakker MJ, Kunst AE. et al .Socioeconomic inequalities in health
in Europe – An overview. S. 3–24. In: JP Mackenbach, MJ Bakker, Hrsg.Reducing inequalities
in health: a European perspective London: Routledge; 2002
- 70 Diderichsen F. Impact of income maintenance policies. P. 53–66. In: J. Mackenbach,
M. Bakker, Hrsg.Reducing inequalities in health: a European perspective London: Routledge;
2002
- 71
United Nations Development Program.
.Human Development Report. New York: UN. Aufbereitung nach Wilkinson, R.G./Pickett,
K., 2009: The Spirit Level. Why More Equal Societies Almost Always Do Better London:
Allen Lane; 17 2006
- 72 Wilkinson RG, Pickett K. The Spirit Level. Why More Equal Societies Almost Always
Do Better London: Allen Lane; 82 2009
- 73
Chung H, Muntaner C.
Welfare state matters: A typological multilevel analysis of wealthy countries.
Health Policy.
2007;
80
(2)
326
- 74
Eikemo TA, Bambra C, Joyce K. et al .
Welfare state regimes and income-related health inequalities: a comparison of 23 European
countries.
European Journal of Public Health.
2008;
18
(6)
597
Korrespondenzadresse
Prof. Dr. K. Hurrelmann
Hertie School of Governance
Friedrichstraße 180
10117 Berlin
eMail: hurrelmann@hertie-school.org