Psychiatr Prax 2011; 38(5): 232-236
DOI: 10.1055/s-0030-1266020
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Antidementivaverordnungen in Stadt und Land – Ein Vergleich zwischen Ballungszentren und Flächenstaaten in Deutschland

Prescription Differences of Dementia Drugs in Urban and Rural Areas in GermanyJens  Bohlken1 , Gisbert  W.  Selke2 , Hendrik  van den Bussche3
  • 1Referat Demenz im Bundesverband Deutscher Nervenärzte, Berlin
  • 2Wissenschaftliches Institut der AOK (WidO), Berlin
  • 3Institut für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
21. März 2011 (online)

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Zusammenfassung

Zielsetzung Überprüfung der These, dass die Verordnungshäufigkeit von Antidementiva in ländlichen, im Vergleich zu städtischen Regionen, aufgrund geringerer Arztdichten niedriger ist. Methode Vergleich der verordneten Antidementiva DDD in Berlin und Hamburg sowie Brandenburg und Niedersachsen. Ergebnisse In den ländlich geprägten Flächenstaaten Brandenburg und Niedersachsen werden im Vergleich zu den Stadtstaaten Berlin und Hamburg, trotz niedriger Arztdichte, insbesondere durch die Nervenärzte mehr Antidementiva pro Kopf der über 65-jährigen GKV-Versicherten verordnet. Schlussfolgerungen Die medikamentöse Versorgung mit Antidementiva ist 2007 in Flächenstaaten intensiver als in Stadtstaaten. Dieses erstaunliche Ergebnis hat Implikationen für die Versorgungsforschung.

Abstract

Objective The objective of this study was to detect regional variability in anti-dementia drug prescriptions in metropolitan and rural regions of Germany in order to assess the widespread assumption that dementia treatment coverage is lower in rural areas because of the lower physician density in ambulatory care, especially for neuropsychiatrists. Methods We compared the 2007 prescription rates for Donepezil, Rivastigmine, Galantamine and Memantine in defined daily doses per capita in the population aged 65 and older insured in the German Statutory Health Insurance. The prescription data for the States of Berlin and Hamburg were compared with those in the adjacent rural-type States of Brandenburg and Lower Saxony. Results We found a greater proportion of both general practitioners and neuropsychiatrists prescribing dementia drugs and a higher population coverage with dementia drugs in the rural states compared to the urban states. Conclusions The data suggest that the drug coverage in case of dementia is better in rural than in urban states in spite of a lower physician density. This unexpected result can be explained by the fact that a smaller proportion of physicians participate in the prescription of dementia drugs in urban areas, a phenomenon probably related to differences in task description and clientele selection between physicians in urban and rural areas.

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