Aktuelle Ernährungsmedizin 2011; 36(2): 94-96
DOI: 10.1055/s-0030-1266093
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wie lange muss man bei akuter Pankreatitis hungern?

Nutritional Support in Acute Pancreatitis: Can we Get Rid of the Myth of Starving?N.  Teich1 , 2 , I.  Schiefke2 , 3
  • 1Internistische Gemeinschaftspraxis für Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten, Leipzig
  • 2Klinikum St. Georg gGmbH, Klinik für Gastroenterologie und Hepatologie, Leipzig
  • 3Gastroenterologie und Hepatologie am Johannisplatz, Leipzig
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Publication Date:
01 April 2011 (online)

Zusammenfassung

Der Zeitpunkt der ersten Nahrungsaufnahme bei akuter Pankreatitis wurde in den letzten Jahren nach vorn verlegt. Wie bei der schweren akuten Pankreatitis bereits in den klinischen Alltag eingeführt, weisen nun erste Studien auch bei der milden akuten Pankreatitis darauf hin, dass die frühenterale Ernährung positive Effekte auf den weiteren Krankheitsverlauf hat. Diese Erkenntnisse führen zum weitgehenden Zurückdrängen der alleinigen parenteralen Ernährung. In dieser Übersichtsarbeit fassen wir den aktuellen Kenntnisstand zur Ernährungstherapie der akuten Pankreatitis zusammen und diskutieren die aktuellen Entwicklungen.

Abstract

Nutritional concepts in acute pancreatitis have changed. Early enteral nutrition widely replaced parenteral nutrition alone in severe acute pancreatitis. First trials suggest early oral refeeding as nutritional treatment of choice in patients with mild acute pancreatitis. In this review, we summarize the current knowledge on nutrition in acute pancreatitis and discuss future developments.

Literatur

  • 1 Al-Omran M. et al . Enteral versus parenteral nutrition for acute pancreatitis.  Cochrane Database Syst Rev. 2010;  (1) CD002837
  • 2 Niederau C. et al . Pancreatic exocrine secretion in acute experimental pancreatitis.  Gastroenterology. 1990;  99 1120-1127
  • 3 Mossner J, Teich N. [Nutrition in acute pancreatitis].  Z Gastroenterol. 2008;  46 784-789
  • 4 Modena J T, Cevasco B L. et al . Total enteral nutrition as prophylactic therapy for pancreatic necrosis infection in severe acute pancreatitis.  Pancreatology. 2006;  6 58-64
  • 5 Lübke H. et al . DGEM Leitlinie Enterale Ernährung: Gastroenterologie.  Aktuel Ernahrungsmed. 2003;  28 (S 01) S69-S86
  • 6 Kotani J. et al . Enteral nutrition prevents bacterial translocation but does not improve survival during acute pancreatitis.  Arch Surg. 1999;  134 287-292
  • 7 Petrov M S, Kukosh M V, Emelyanov N V. A randomized controlled trial of enteral versus parenteral feeding in patients with predicted severe acute pancreatitis shows a significant reduction in mortality and in infected pancreatic complications with total enteral nutrition.  Dig Surg. 2006;  23 336-344; discussion 344–345
  • 8 Petrov M S, Whelan K. Comparison of complications attributable to enteral and parenteral nutrition in predicted severe acute pancreatitis: a systematic review and meta-analysis.  Br J Nutr. 2010;  103 1287-1295
  • 9 Eatock F C. et al . A randomized study of early nasogastric versus nasojejunal feeding in severe acute pancreatitis.  Am J Gastroenterol. 2005;  100 432-439
  • 10 Kumar A. et al . Early enteral nutrition in severe acute pancreatitis: a prospective randomized controlled trial comparing nasojejunal and nasogastric routes.  J Clin Gastroenterol. 2006;  40 431-434
  • 11 Petrov M S, Correia M I, Windsor J A. Nasogastric tube feeding in predicted severe acute pancreatitis. A systematic review of the literature to determine safety and tolerance.  JOP. 2008;  9 440-448
  • 12 Meier R. et al . ESPEN Guidelines on Enteral Nutrition: Pancreas.  Clin Nutr. 2006;  25 275-284
  • 13 Gianotti L. et al . ESPEN Guidelines on Parenteral Nutrition: pancreas.  Clin Nutr. 2009;  28 428-435
  • 14 Besselink M G. et al . Probiotic prophylaxis in predicted severe acute pancreatitis: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial.  Lancet. 2008;  371 651-659
  • 15 McClave S A. et al . Comparison of the safety of early enteral vs parenteral nutrition in mild acute pancreatitis.  JPEN J Parenter Enteral Nutr. 1997;  21 14-20
  • 16 Eckerwall G E. et al . Immediate oral feeding in patients with mild acute pancreatitis is safe and may accelerate recovery – a randomized clinical study.  Clin Nutr. 2007;  26 758-763
  • 17 Jacobson B C. et al . A prospective, randomized trial of clear liquids versus low-fat solid diet as the initial meal in mild acute pancreatitis.  Clin Gastroenterol Hepatol. 2007;  5 946-951; quiz 886
  • 18 Sathiaraj E. et al . Clinical trial: oral feeding with a soft diet compared with clear liquid diet as initial meal in mild acute pancreatitis.  Aliment Pharmacol Ther. 2008;  28 777-781
  • 19 Moraes J M. et al . A full solid diet as the initial meal in mild acute pancreatitis is safe and result in a shorter length of hospitalization: results from a prospective, randomized, controlled, double-blind clinical trial.  J Clin Gastroenterol. 2010;  44 517-522
  • 20 Teich N. et al . Optimal timing of oral refeeding in mild acute pancreatitis: results of an open randomized multicenter trial.  Pancreas. 2010;  39 1088-1092

Prof. Dr. Ingolf Schiefke

Klinikum St. Georg gGmbH
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