Diabetes aktuell 2010; 8(5): 208-212
DOI: 10.1055/s-0030-1266774
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Diagnostik eines Diabetesrisikos – Der EZScan – eine neue, einfache, validierte Methode

EZScan – A new, simple and validated method to diagnose a diabetes riskPeter E. H. Schwarz1 , Peter M. Röttger2
  • 1Medizinische Klinik III, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der Technischen Universität Dresden
  • 2PMR Consult, Otterfing
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 September 2010 (online)

Es braucht auch heute noch mitunter mehr als 10 Jahre Hyperglykämie, bis ein Patient mit einem Diabetes diagnostiziert wird. Jeder, der sich mit der Behandlung von Diabetikern und/oder Menschen mit Risikofaktoren für die Entwicklung eines Diabetes beschäftigt, sucht nach Methoden, wie er valide die Risiken und die Erkrankung selbst möglichst frühzeitig erkennen kann. Bisher war das nur durch die Anwendung des oralen Glukosetoleranztests möglich, der in der praktischen Routine zu selten und zu wenig standardisiert durchgeführt wird. Mit EZScan liegt ein neuartiges Diagnoseverfahren vor, welches bei einem Patienten unabhängig von der Nahrungsaufnahme innerhalb von 3 Minuten ein Diabetesrisiko bestimmen kann, ohne dass weitere Verbrauchsmaterialien notwendig sind. In dieser Methode liegt perspektivisch ein hohes Potenzial dafür, Menschen mit metabolischen Risiken früher zu erkennen, aber auch im Rahmen eines Qualitätsmanagements den Erfolg von Interventionen kontrollieren zu können.

A valid, safe, fast and cost effective procedure to diagnose diabetes risk would be a welcome tool in general and specialized diabetology. The gold standard to diagnose diabetes is the oral glucose tolerance test, which is ineffective as a routine procedure in ambulatory practice. Another option are commonly used diabetes risk questionnaires, which are easy but not motivation enough for the persons identified to change their lifestyle. Therefore there is a need for tools in clinical practice with the above named specifications, which are evidence based and allow fast identification of diabetes risk. With the EZScan exists a new diagnostic tool which uses the differences of alteration of small autonomic nerve fibres and based on the reverse iontophoresis and a number of clinical studies diagnoses diabetes risk following a risk model. This technology can be used for screening and early detection of diabetes mellitus as well as for the management of diabetes-associated complications in a medical and paramedical setting.

Literatur

  • 1 Tura A.. Noninvasive glycaemia monitoring: background, traditional findings, and novelties in the recent clinical trials.  Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2008;  11 607-612
  • 2 Schwarz PE, Li J, Lindstrom J, Tuomilehto J.. Tools for predicting the risk of type 2 diabetes in daily practice.  Horm Metab Res. 2009;  41 86-97
  • 3 Ramachandran A, Moses A, Shetty S et al.. A new non-invasive technology to screen for dysglycaemia including diabetes.  Diabetes Res Clin Pract. (E-pub ahead of print) 2010; 
  • 4 Brunswick P, Mayaudon H, Albin V, Lair V, Ringuede A, Cassir M.. Use of Ni electrodes chronoamperometry for improved diagnostics of diabetes and cardiac diseases.  Conf Proc IEEE Eng Med Biol Soc. 2007;  4544-4547
  • 5 Alberti KG, Zimmet P, Shaw J.. International Diabetes Federation: a consensus on Type 2 diabetes prevention.  Diabet Med. 2007;  24 451-463
  • 6 Dupuis J, Langenberg C, Prokopenko I et al.. New genetic loci implicated in fasting glucose homeostasis and their impact on type 2 diabetes risk.  Nat Genet. 2010;  42 105-116
  • 7 Lindstrom J, Neumann A, Sheppard KE et al.. Take action to prevent diabetes – the IMAGE toolkit for the prevention of type 2 diabetes in Europe.  Horm Metab Res. 2010;  42 (S 01) 37-55
  • 8 Schwarz PE, Li J, Reimann M et al.. The Finnish Diabetes Risk Score Is Associated with Insulin Resistance and Progression towards Type 2 Diabetes.  J Clin Endocrinol Metab. 2009;  94 920-926
  • 9 Abdul-Ghani MA, Lyssenko V, Tuomi T, DeFronzo RA, Groop L.. Fasting versus postload plasma glucose concentration and the risk for future type 2 diabetes: results from the Botnia Study.  Diabetes Care. 2009;  32 281-286
  • 10 Pajunen P, Landgraf R, Muylle F et al.. Quality indicators for the prevention of type 2 diabetes in Europe – IMAGE.  Horm Metab Res. 2010;  42 (S 01) 56-63
  • 11 Low VA, Sandroni P, Fealey RD, Low PA.. Detection of small-fiber neuropathy by sudomotor testing.  Muscle Nerve. 2006;  34 57-61
  • 12 Ogawa K, Sasaki H, Yamasaki H et al.. Peripheral nerve functions may deteriorate parallel to the progression of microangiopathy in diabetic patients.  Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2006;  16 313-321
  • 13 Peltier A, Smith AG, Russell JW et al.. Reliability of quantitative sudomotor axon reflex testing and quantitative sensory testing in neuropathy of impaired glucose regulation.  Muscle Nerve. 2009;  39 529-535
  • 14 Shimada H, Kihara M, Kosaka S et al.. Comparison of SSR and QSART in early diabetic neuropathy – the value of length-dependent pattern in QSART.  Auton Neurosci. 2001;  92 72-75
  • 15 Riedel A, Braune S, Kerum G, Schulte-Monting J, Lucking CH.. Quantitative sudomotor axon reflex test (QSART): a new approach for testing distal sites.  Muscle Nerve. 1999;  22 1257-1264

Korrespondenz

Prof. Dr. med. Peter E. H. Schwarz

Abteilung Prävention und Versorgung des Diabetes Medizinische Klinik III Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der Technischen Universität Dresden

Fetscherstraße 74

01307 Dresden

Email: peter.schwarz@uniklinikum-dresden.de