Abstract
Adenosin deaminase (ADA) deficiency is the cause for Severe Combined Immunodeficiency (SCID) in about 15% of patients with SCID, often presenting as T- B- NK- SCID. Treatment options for ADA-SCID are enzyme replacement, bone marrow transplantation or gene therapy. We here describe the first patient with ADA-SCID and fatal hepatic failure despite bone marrow transplantation from a 10/10 HLA identical related donor. As patients with ADA-SCID may be at yet underestimated increased risk for rapid hepatic failure we speculate whether hepatitis in ADA-SCID should lead to the immediate treatment with enzyme replacement by pegylated ADA.
Zusammenfassung
Adenosindeaminasemangel (ADA-Mangel) ist bei 15% aller Patienten mit schwerem kombiniertem Immundefekt (SCID) ursächlich für die Erkrankung und präsentiert sich üblicherweise als T- B- NK- SCID. Behandlungsoptionen für ADA-Mangel sind Enzymersatztherapie, Knochenmarktransplantation und Gentherapie. Wir beschreiben hier den ersten Patienten mit ADA-SCID und tödlichem Leberversagen trotz Knochenmarktransplantation von einem 10/10 HLA-identen verwandten Spender. Da Patienten mit ADA-SCID einem bisher unterschätzten Risiko für ein fulminantes Leberversagen ausgesetzt sein könnten, regen wir an, dass die Diagnose einer Hepatitis bei ADA-SCID-Patienten zum sofortigen Beginn einer Enyzmersatztherapie mit pegyliertem ADA führen sollte.
Key words
Severe Combined Immnodeficiency (SCID) - adenosin deaminase (ADA) Deficiency - hyperbilirubinemia - hepatitis - hepatic failure
Schlüsselwörter
schwerer kombinierter Immundefekt (SCID) - Adenosindeaminase-(ADA-) Defekt - Hyperbilirubinämie - Hepatitis - Leberversagen
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Correspondence
PD Dr. Horst von Bernuth
University Hospital Berlin
Department for Pediatric
Pneumology and Immunology
Augustenburger Platz 1
13353 Berlin
Germany
Telefon: +49/30/450 666 384
Fax: +49/30/450 566 938
eMail: horst.von-bernuth@charite.de