Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0031-1273326
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Augenentzündungen bei entzündlichen Systemerkrankungen: Keratitis
Inflammation of the Eye in Systemic Inflammatory Disorders: KeratitisPublication History
Eingegangen: 26.1.2011
Angenommen: 21.3.2011
Publication Date:
29 April 2011 (online)
Zusammenfassung
Entzündliche Systemerkrankungen sind mit Keratitiden assoziiert. Neben den nicht ulzerativen Keratitiden kommt es bei entzündlichen Systemerkrankungen auch zu ulzerativen Entzündungen der Hornhautperipherie. Bedeutsame entzündliche Systemerkrankungen in diesem Zusammenhang sind entzündlich-rheumatische Erkrankungen (u. a. die rheumatoide Arthritis, primäre Vaskulitiden wie z. B. die Polyarteriitis nodosa oder die Wegener’sche Granulomatose und Kollagenosen wie z. B. der systemische Lupus erythematodes), autoimmune systemische dermatologische Erkrankungen (z. B. das narbenbildende Pemphigoid oder das Stevens-Johnson-Syndrom) und autoimmune Erkrankungen des Tränensystems (z. B. die Tränendrüsenmitbeteiligung bei primärem Sjögren-Syndrom (Kollagenose) oder bei der Graft-versus-Host-Erkrankung). Neben einer lokalen pflegenden Therapie und Behandlung der Grunderkrankung einer entzündlichen Systemerkrankung steht zusätzlich bei schwerem Verlauf einer peripheren Keratitis insbesondere mit Ulzeration zusätzlich die hoch dosierte systemische Gabe von Steroiden im Zentrum der Therapie. Bei trotz intensiver Therapie fortschreitendem Befund kann ein chirurgischer Eingriff helfen, die Bulbusintegrität wieder herzustellen und die autoimmune Reaktion durch Abschirmung der kornealen Antigene vom Blut- und Lymphgefäßsystem zu unterdrücken. Der Grunderkrankung angepasst ist eine systemische Immunsuppression notwendig, die in enger Abstimmung mit dem Internisten erfolgen muss.
Abstract
Systemic inflammatory diseases are associated with keratitis. In addition to the much less frequently occurring non-ulcerative keratitis, ulcerative inflammation of the corneal periphery is common in systemic inflammatory diseases. Significant systemic inflammatory diseases in this context are autoimmune connective tissue diseases (including rheumatoid arthritis, systemic lupus erythematosus or primary vasculitides such as polyarteritis nodosa or Wegener’s granulomatosis), systemic autoimmune dermatological disorders (such as the cicatrising pemphigoid or Stevens-Johnson syndrome) and autoimmune diseases of the lacrimal system (such as the lacrimal gland involvement in primary Sjogren’s syndrome or in graft-versus-host disease). In severe cases of peripheral ulcerative keratitis intensive topical therapy is initially combined with a systemic high-dose steroid therapy. In further progressing ulceration, surgery may help to preserve or restore the integrity of the eye and may suppress the autoimmune response by shielding the corneal antigens from blood and the lymphatic system. Systemic immune modulating therapy has to be done in close consultation with the rheumatologist.
Schlüsselwörter
Hornhautulkus - entzündlich-rheumatische Erkrankungen - Sjögren-Syndrom
Key words
corneal ulcer - rheumatic diseases - Sjögren’s syndrome
Literatur
- 1 Cursiefen C, Kuchle M, Naumann G O. Angiogenesis in corneal diseases: histopathologic evaluation of 254 human corneal buttons with neovascularization. Cornea. 1998; 17 611-613
- 2 Cursiefen C, Schonherr U. Angiogenesis and inhibition of angiogenesis in the eye. Klin Monbl Augenheilkd. 1997; 210 341-351
- 3 Mandell B F, Hoffman G S. Differentiating the vasculitides. Rheum Dis Clin North Am. 1994; 20 409-442
- 4 Jacobi C, Wenkel H, Jacobi A et al. Hepatitis C and ocular surface disease. Am J Ophthalmol. 2007; 144 705-711
- 5 Chow C Y, Foster C S. Mooren’s ulcer. Int Ophthalmol Clin. 1996; 36 1-13
- 6 Tanioka H, Yokoi N, Komuro A et al. Investigation of the corneal filament in filamentary keratitis. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2009; 50 3696-3702
- 7 Gluth M B, Baratz K H, Matteson E L et al. Cogan syndrome: a retrospective review of 60 patients throughout a half century. Mayo Clin Proc. 2006; 81 483-488
- 8 Freissler K A, Lang G E. The cornea and systemic diseases. Curr Opin Ophthalmol. 1996; 7 22-27
- 9 Jennette J C, Falk R J, Andrassy K et al. Nomenclature of systemic vasculitides. Proposal of an international consensus conference. Arthritis Rheum. 1994; 37 187-192
- 10 Tauber J, Sainz de la Maza M, Hoang-Xuan T et al. An analysis of therapeutic decision making regarding immunosuppressive chemotherapy for peripheral ulcerative keratitis. Cornea. 1990; 9 66-73
- 11 Hemady R, Chu W, Foster C S. Keratoconjunctivitis sicca and corneal ulcers. Cornea. 1990; 9 170-173
- 12 Hamideh F, Prete P E. Ophthalmologic manifestations of rheumatic diseases. Semin Arthritis Rheum. 2001; 30 217-241
- 13 Pfister R R, Murphy G E. Corneal ulceration and perforation associated with Sjogren’s syndrome. Arch Ophthalmol. 1980; 98 89-94
- 14 Jacobi C, Cursiefen C. Ophthalmologische Komplikationen beim Sjögren-Syndrom. Z Rheumatol. 2010; 69 32-40
- 15 Gregory J K, Foster C S. Peripheral ulcerative keratitis in the collagen vascular diseases. Int Ophthalmol Clin. 1996; 36 21-30
- 16 Kenyon K R. Decision-making in the therapy of external eye disease: noninfected corneal ulcers. Ophthalmology. 1982; 89 44-51
- 17 Wagoner M D, Kenyon K R, Foster C S. Management strategies in peripheral ulcerative keratitis. Int Ophthalmol Clin. 1986; 26 147-157
- 18 Meyer P A, Watson P G, Franks W et al. ‘Pulsed’ immunosuppressive therapy in the treatment of immunologically induced corneal and scleral disease. Eye. 1987; 1 (Pt 4) 487-495
- 19 Messmer E M, Foster C S. Destructive corneal and scleral disease associated with rheumatoid arthritis. Medical and surgical management. Cornea. 1995; 14 408-417
- 20 Neumann R, Foster C S. Corticosteroid-sparing strategies in the treatment of retinal vasculitis in systemic lupus erythematosus. Retina. 1995; 15 201-212
- 21 Wofsky D. Trials and tribulations in systemic lupus erythematosus. Bull NYU Hosp Jt Dis. 2010; 68 175-178
- 22 Fogle J A, Kenyon K R, Foster C S. Tissue adhesive arrests stromal melting in the human cornea. Am J Ophthalmol. 1980; 89 795-802
- 23 Weiss J L, Williams P, Lindstrom R L et al. The use of tissue adhesive in corneal perforations. Ophthalmology. 1983; 90 610-615
- 24 Daniel E, Thorne J E, Newcomb C W et al. Mycophenolate mofetil for ocular inflammation. Am J Ophthalmol. 2010; 149 423-432
- 25 Daniel E, Thorne J E. Recent advances in mucous membrane pemphigoid. Curr Opin Ophthalmol. 2008; 19 292-297
- 26 Knowles S, Shear N H. Clinical risk management of Stevens-Johnson syndrome/toxic epidermal necrolysis spectrum. Dermatol Ther. 2009; 22 441-451
Prof. Dr. Claus Cursiefen
Augenklinik, Universitätsklinikum Erlangen
91054 Erlangen
Phone: ++ 49/91 31/8 53 43 47
Fax: ++ 49/91 31/8 53 64 01
Email: Claus.Cursiefen@uk-erlangen.de