RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0031-1273686
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
A Comparison of DASH, PEM and Levine Questionnaires in Outcome Measurement of Carpal Tunnel Release
Vergleich des DASH-, PEM- und Levine-Scores in der Ergebnisbeurteilung der KarpaltunneldekompressionPublikationsverlauf
received 17.10.2010
accepted 31.1.2011
Publikationsdatum:
23. Mai 2011 (online)

Abstract
The objective of this study was to compare the 3 commonly used questionnaires DASH, PEM and Levine to assess which is the best as an outcome measure after carpal tunnel release. 50 patients (43 women and 7 men) with an average age of 56 years underwent minimally invasive carpal tunnel release. Patients were examined before the operation, and at 1 and 6 months after, according to the same protocol. They completed the DASH, PEM and Levine questionnaires and undertook total grip, key-pinch strengths, and sensation by filament tests. The results showed higher responsiveness to change in the Levine and the PEM, compared to the DASH at the 1- and 6-month-assessments. The Levine showed the highest validity as it correlated strongly with all functional measures, although all 3 questionnaires, including Levine, showed a discordance with total grip and key-pinch strength at the 1-month assessment. The instruments were characterized by various (excellent and poor) concurrent validity in the assumed periods of observation and all 3 showed high internal consistency.
Zusammenfassung
Ziel der vorliegenden Studie war es, die gängigen Evaluationsfragebögen DASH, PEM und Levine daraufhin zu untersuchen, welcher am besten zur Ergebnisbeurteilung der Karpaldachspaltung geeignet ist. Bei 50 (43 Frauen, 7 Männer) Patienten mit einem durchschnittlichen Alter von 56 Jahren erfolgte eine minimalinvasive Karpaldachspaltung. Im Rahmen einer prospektiven Studie erfolgten klinische Untersuchungen präoperativ sowie einen und sechs Monate nach der Operation entsprechend einem festgelegten Untersuchungsprotokoll. Zur Untersuchung wurde jeweils der DASH-, PEM- und Levine-Fragebogen ausgefüllt. Die klinische Untersuchung beinhaltete die Überprüfung der Grob- und Spitzgriffkraft sowie der Sensibilität unter Verwendung von Monofilamenten. Die Ergebnisse nach einem und nach sechs Monaten wurden mittels Levine- und im PEM- besser als im DASH-Bewertungsschema dargestellt. Die beste Validität ergab sich für das Levine-Bewertungsschema mit einer hohen Korrelation zwischen den klinischen Untersuchungsergebnissen und der Bewertung entsprechend diesem Beurteilungsschema. Für keines der drei Bewertungsschemata fand sich allerdings eine Korrelation zu den klinischen Untersuchungsparametern Grob- und Pinchkraft zum Zeitpunkt der Nachuntersuchung einen Monat nach der Operation. Für alle drei Bewertungsschemata fanden sich im Hinblick auf die Validität zu den verschiedenen Untersuchungszeitpunkten unterschiedliche Ergebnisse, wobei alle drei Bewertungsschemata eine hohe interne Verlässlichkeit aufwiesen.
Key words
carpal tunnel release - outcome measuring - DASH - PEM - levine questionnaire
Schlüsselwörter
Karpaltunneldekompression - Ergebnisbeurteilung - DASH-Score - PEM-Score - Levine-Score
References
- 1
Amadio PC.
Outcome assessment in hand surgery and hand therapy: an update.
J Hand Ther.
2001;
14
63-67
MissingFormLabel
- 2
Dias JJ, Rajan RA, Thompson JR.
Which questionnaire is the best? Reliability, validity and ease of use of the Patient
Evaluation Measure, the DASH and the Michigan Hand Outcome Measure.
J Hand Surg Eur.
2008;
33
9-17
MissingFormLabel
- 3
Hobby JL, Watts C, Elliot D.
Validity and responsiveness of the patient evaluation measure as an outcome measure
for carpal tunnel syndrome.
J Hand Surg Br.
2005;
30
350-354
MissingFormLabel
- 4
Chung KC, Pillsbury MS, Walters MR.
Reliability and validity testing of the Michigan Hand Outcomes Questionnaire.
J Hand Surg Am.
1998;
23
575-587
MissingFormLabel
- 5
Hudak PL, Amadio PC, Bombardier C.
Upper Extremity Collaborative Group
.
Development of an upper extremity outcome measure: the DASH (Disabilities of the Arm,
Shoulder and Hand).
Am J Industr Med.
1996;
29
602-608
MissingFormLabel
- 6
Levine DW, Simmons BP, Koris MJ. et al .
A self-administered questionnaire for the assessment of severity of symptoms and functional
status in carpal tunnel syndrome.
J Bone Joint Surg [Am].
1993;
75
1585-1592
MissingFormLabel
- 7
Macey AC, Burke FD.
Outcomes in hand surgery.
J Hand Surg Br.
1995;
20
841-855
MissingFormLabel
- 8
Greenslade JR, Mehta LR, Belward P. et al .
DASH and Boston questionnaire assessment of the carpal tunnel outcome: what is the
responsiveness of an outcome questionnaire?.
J Hand Surg Br.
2004;
29
159-164
MissingFormLabel
- 9
Gay RE, Amadio PC, Johnson JC.
Comparative responsiveness of the DASH, the Carpal Tunnel Questionnaire and the SF-36
to clinical change after carpal tunnel release.
J Hand Surg Am.
2003;
28
250-254
MissingFormLabel
- 10
Imaeda T, Hirata H, Toh S. et al .
Comparative responsiveness of Japanese version of the DASH and SF-36 questionnaires
and physical measurement to clinical changes after carpal tunnel release.
Hand Surg.
2006;
11
27-33
MissingFormLabel
- 11
Amadio PC, Silverstein MC, Ilstrup DM. et al .
Outcome assessment for the carpal tunnel surgery: the relative responsiveness of generic,
arthritis specific, disease specific and physicla examination measures.
J Hand Surg.
1996;
21A
338-346
MissingFormLabel
- 12
Heybeli N, Kutluhan S, Demirci S. et al .
Assessment of outcome of carpal tunnel syndrome: a comparison of electrophysiological
findings and self-administered Boston questionnaire.
J Hand Surg Br.
2002;
27
259-264
MissingFormLabel
- 13
Mondelli M, Reale F, Scurelli F. et al .
Relationship between the self-administered Boston questionnaire and electrophysiological
findings in follow-up for surgically treated carpal tunnel syndrome.
J Hand Surg Br.
2000;
25
128-134
MissingFormLabel
Correspondence
Andrzej Zyluk
Department of General and
Hand Surgery
Pomeranian Medical University
ul. Unii Lubelskiej 1
71–252 Szczecin
Poland
eMail: azyluk@hotmail.com