Dtsch Med Wochenschr 2011; 136(14): 675-678
DOI: 10.1055/s-0031-1274562
Endokrinologie und Diabetologie | Commentary
Endokrinologie, Diabetologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neue Entwicklungen beim Typ-2-Diabetes

Recent advances in type 2 diabetes mellitusA. Barthel1 , 4 , H. Rietzsch1 , S. R. Bornstein1 , 2 , 3 , P. Schwarz1
  • 1Medizinische Klinik und Poliklinik III, Universitätsklinikum Carl-Gustav-Carus der technischen Universität Dresden
  • 2Paul-Langerhans-Institut für Diabetesforschung, Technische Universität Dresden, Mitglied des Deutschen Zentrums für Diabetesforschung e.V.
  • 3Center for Regenerative Therapies, Dresden
  • 4Endokrinologikum Ruhr, Bochum
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 March 2011 (online)

Zusammenfassung

In der Diagnostik des Typ-2-Diabetes bleibt der orale Glukosetoleranztest der Standard, die Bestimmung des HbA1c ist nur mit Einschränkungen zur Diagnose eines Typ-2-Diabetes geeignet. Der Einsatz von evaluierten Risikofragebögen erlaubt eine differenziertere Bewertung des individuellen Risikoprofils und hat somit vor allem Bedeutung in der Prävention des Typ-2-Diabetes. Die Ergebnisse genetischer Studien erlauben ein tieferes pathophysiologisches Verständnis des Typ-2-Diabetes. Zukünftig ist aber zu erwarten, dass sich aus den Ergebnissen genetischer Studien Anwendungen im Rahmen einer personalisierten Medizin ergeben. Bei der Festlegung der Therapieziele ist mehr denn je die individuelle Situation des Patienten entscheidend, um einen optimalen Nutzen der Therapie für den einzelnen Patienten sicherzustellen. Gegenwärtig gibt es eine Vielzahl neuer medikamentöser Entwicklungen für die Behandlung des Typ-2-Diabetes. Hier spielt die Pharmakovigilanz zur Erkennung der Therapierisiken und zur Entwicklung „sicherer” Therapiestandards eine entscheidende Rolle.

Abstract

Currently, the oral glucose tolerance test remains the „gold standard” for diagnosing type 2 diabetes, HbA1c being of subordinate value because of its limited diagnostic sensitivity. Fully evaluated risk scores and questionnaires are helpful in determining individual type 2 diabetes risk profiles and may prove valuable tools in preventing this type of diabetes. Genetic studies support our current understanding of the pathophysiology of type 2 diabetes. In the near future genetic data may become useful in optimizing individual preventative and therapeutic strategies. Recent data suggest that it is reasonable to adjust therapeutic aims on the specific situation of individual patients for achieving optimal results. The present therapeutic armamentarium for the treatment of type 2 diabetes has been rapidly extended over the recent years. To deal with this situation, pharmacovigilance is an essential tool to ensure drug safety and improve existing therapeutic standards.

Literatur

  • 1 Abdul-Ghani M A. et al . Fasting versus postload plasma glucose concentration and the risk for future type 2 diabetes: results from the Botnia Study.  Diabetes Care. 2009;  32 281-286
  • 2 Altenburg N. et al . Alcohol consumption and other psycho-social conditions as important factors in the development of diabetic foot ulcers.  Diabet Med. 2011;  28 168-174
  • 3 Bailey C J. et al . Effect of dapagliflozin in patients with type 2 diabetes who have inadequate glycaemic control with metformin: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial.  Lancet. 2010;  375 2223-2233
  • 4 Cushman W C. et al . Effects of intensive blood-pressure control in type 2 diabetes mellitus.  N Engl J Med. 2010;  362 1575-1585
  • 5 Dupuis J. et al . New genetic loci implicated in fasting glucose homeostasis and their impact on type 2 diabetes risk.  Nat Genet. 2010;  42 105-116
  • 6 Ginsberg H N. et al . Effects of combination lipid therapy in type 2 diabetes mellitus.  N Engl J Med. 2010;  362 1563-1574
  • 7 Lindstrom J. et al . Take action to prevent diabetes – the IMAGE toolkit for the prevention of type 2 diabetes in Europe.  Horm Metab Res. 2010;  42 (Suppl. 1) S37-55
  • 8 Manolopoulos K N. et al . Linking Alzheimer’s disease to insulin resistance: the FoxO response to oxidative stress.  Mol Psychiat. 2010;  15 1046-1052
  • 9 Müssig K. et al . Diabetes, Insulin, Insulinanaloga und Krebs.  Dtsch Med Wochenschr. 2010;  135 924-929
  • 10 Pearson E R. Pharmacogenetics in diabetes.  Curr Diab Rep. 2009;  9 172-181
  • 11 Peter A. et al . Diagnostic value of hemoglobin A1c for type 2 diabetes mellitus in a population at risk.  Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2011 Jan 24. [Epub ahead of print]; 
  • 12 Rasmussen S S. et al . Determinants of progression from impaired fasting glucose and impaired glucose tolerance to diabetes in a high-risk screened population: 3 year follow-up in the ADDITION study, Denmark.  Diabetologia. 2008;  51 249-257
  • 13 Schnoor L, Schwarz P E. Diabetes-Studien im Überblick – Intensive Blutzuckersenkung von Vorteil?.  Diabetes Aktuell. 2010;  8 22-31
  • 14 Schulze M B. et al . Use of multiple metabolic and genetic markers to improve the prediction of type 2 diabetes: the EPIC-Potsdam Study.  Diabetes Care. 2009;  32 2116-2119
  • 15 Schwarz P E. et al . The Finnish Diabetes Risk Score is associated with insulin resistance and progression towards type 2 diabetes.  J Clin Endocrinol Metab. 2009;  94 920-926
  • 16 Schwarz P E. et al . Tools for predicting the risk of type 2 diabetes in daily practice.  Horm Metab Res. 2009;  41 86-97
  • 17 Speliotes E K. et al . Association analyses of 249,796 individuals reveal eighteen new loci associated with body mass index.  Nat Genet. 2010, in press; 
  • 18 Elashoff M. et al . Increased incidence of pancreatitis and cancer among patients given glucagon like peptide-1 based therapy.  Gastroenterology. 2011;  DOI: 10.1053/j.gastro.2011.02.018. Feb 17 [Epub ahead of print]

PD Dr. Andreas Barthel

Medizinische Klinik und Poliklinik III, Universitätsklinikum
Carl Gustav Carus, Technische Universität Dresden und
Endokrinologikum Ruhr

Alter Markt 4

44866 Bochum

Email: Andreas.Barthel@endokrinologikum.com