Abstract
Purpose: Aim of the study was to investigate serum levels of total carnitine, arginine, asymmetric
dimethylarginine (ADMA) and ischemia-modified albumin (IMA) and their combined use
for the early detection of preeclampsia. Materials and Methods: The study group, which included normal pregnancies, consisted of a total of 44 singleton
pregnant women (gestational age: between 6 and 12 weeks), divided into a preeclampsia
group (n = 22) and a control group (n = 22). Results: When the serum levels of both groups in the 6th and 12th week of gestation were compared
with levels between the 21st and 35th week of gestation, total carnitine, ADMA, IMA
levels were increased; L-arginine levels were decreased in the preeclampsia group.
Using a total carnitine level of ≤ 3.62 nmol/ml as a cut-off value, the sensitivity,
specificity, positive predictive value (PPV) and negative predictive value (NPV) were
68, 64, 65 and 64 %; using an ADMA level of ≤ 518.70 ng/ml as a cut-off value, the
sensitivity, specificity, PPV and NPV were 82, 32, 55 and 64 %; using an L-arginine
level of ≤ 161.23 nmol/ml as a cut-off value, the sensitivity, specificity, PPV and
NPV were 45, 73, 62, 57 %; using an IMA level of > 0.82 as a cut-off value, the sensitivity,
specificity, PPV and NPV were 45, 77, 64 and 57 %, respectively. When all parameters
were taken together to predict preeclampsia, the sensitivity, specificity, PPV and
NPV were 9, 100, 100 and 52 %, respectively. Conclusion: Although the sensitivity of ADMA levels was found to be higher in individual measurements,
there is still no independent placental ischemia factor which can predict preeclampsia.
Zusammenfassung
Fragestellung: Ziel der Studie war es, die Serumkonzentrationen von Plasma-Carnitin, Arginin, asymmetrischem
Dimethylarginin (ADMA) und Ischämie-modifiziertem Albumin (IMA) zu untersuchen sowie
die Kombination dieser Werte als potenzielle Indikatoren zur Früherkennung von Präeklampsie.
Material und Methoden: Es wurden 44 schwangere Frauen (Einlingsschwangerschaften, Gestationsalter zwischen
6 und 12 Wochen) untersucht: Präeklampsiegruppe (n = 22), Kontrollgruppe (n = 22).
Ergebnisse: Serumkonzentrationen in der 6. und 12. Gestationswoche wurden mit Serumkonzentrationen
in der 21. und 35. Gestationswoche in beiden Gruppen verglichen. Carnitin-, ADMA-,
und IMA-Konzentrationen waren erhöht; L-Arginin-Konzentrationen in der Präeklampsiegruppe
waren verringert. Bei einem Carnitin-Wert von ≤ 3,62 nmol/ml als Cut-off-Wert war
die Sensitivität, Spezifität, PPV und NPV 68, 64, 65 und 64 %, bei einem ADMA-Wert
von ≤ 518,70 ng/ml als Cut-off-Wert betrugen die Sensitivität, Spezifität, PPV und
NPV 82, 32, 55 und 64 %, bei einem L-Arginin-Wert von ≤ 161,23 als Cut-off-Wert betrugen
die Sensitivität, Spezifität, PPV und NPV 45, 73, 62 und 57 %, bei einem IMA-Wert
von > 0,82 als Cut-off-Wert lagen die Sensitivität, Spezifität, PPV und NPV bei 45,
77, 64 und 57 %. Wurden alle Parameter zusammen betrachtet, betrugen die Sensitivität,
Spezifität, PPV und NPV 9, 100, 100 und 52 %. Schlussfolgerung: Obwohl die Sensitivität der ADMA-Konzentration höher war, gibt es dennoch keinen
unabhängigen Ischämiefaktor, der als Indikator zur Vorhersage von Präeklampsie dienen
könnte.
Key words
pregnancy - preeclampsia - total carnitine - asymmetric dimethylarginine - arginine
- ischemia‐modified albumin
Schlüsselwörter
Schwangerschaft - Präeklampsie - Carnitin - asymmetrisches Dimethylarginin - Arginin
- Ischämie‐modifiziertes Albumin