Zusammenfassung
Kopfschussverletzungen stellen in Deutschland und Westeuropa eine seltene Verletzungsentität
dar. Aufgrund der geringen Fallzahlen hierzulande existieren diesbezüglich keine einheitlichen
diagnostischen und therapeutischen Standards, sodass dieses Verletzungsmuster für
alle beteiligten Ärzte eine große diagnostische und therapeutische Herausforderung
darstellt. Die meisten dieser Verletzungen resultieren aus Selbsttötungsabsichten
oder entstehen durch Unfälle. Neben den Verletzungen durch Schusswaffen kommt es immer
wieder auch zu penetrierenden Kopfverletzungen durch die Einwirkung von Bolzenschussgeräten,
wie sie in Schlachtbetrieben zur „humanen“ Tötung von Tieren verwendet werden. Die
Einwirkung dieser Geräte auf den Kopf unterscheidet sich von der durch Schusswaffen
in der Tatsache, dass kein Projektil die Waffe verlässt, sondern der verwendete Bolzen
fester Bestandteil des Geräts ist und somit nicht im Gewebe verbleibt. Daraus ergibt
sich ein charakteristischer Befund im Rahmen der bildgebenden Diagnostik, welcher
für die weitere Therapie wegweisend sein kann, da die Genese einer solchen Kopfverletzung
zum Zeitpunkt der Primärversorgung häufig nicht bekannt ist. Die Kenntnis dieser typischen
Verletzungsfolgen ist somit für den Radiologen bei der Diagnosestellung von zentraler
Bedeutung. Anhand klinischer Beispiele werden die verletzungsspezifischen CT-Befunde
dargestellt und eine Übersicht über die relevante Literatur gegeben.
Abstract
Penetrating gunshot injuries to the head and brain are rare in Germany and the rest
of Western Europe. Due to the small number of cases over here no consistent diagnostic
and therapeutic standards exist in this respect. Thus these kinds of injuries present
a great challenge to the attending physicians. Most of these violations are a result
of a suicidal attempt or an accident. Beside violations by firearms also penetrating
injuries to the head and brain due to captive bolt devices, as used in slaughtery
business for the “humane” killing of animals, occur from time to time. The impact
on the head differs from that caused by firearms because no projectile is leaving
the barrel and the used bolt, as a fix part of the device, does not remain in the
affected tissue. That implies characteristic results within the radiological imaging
that might be pathbreaking for the further treatment, because the origin of such a
head injury is often unknown during primary care. Consequently the knowledge of these
specific findings is central to the radiologist to make the appropriate diagnosis.
Based on some clinical examples the trauma-related CT-findings are introduced and
a short overview of the relevant literature is also given.
Key words
headshot injury - captive bolt injury - computed tomography - diagnostics - suicide
Literatur
1
Mosdal C.
Cranio-cerebral injuries from Slaughterer’s gun.
Acta Neurochir.
1985;
74
31-34
2
Wehner H D, Sellier K.
Compound action potentials in the peripheral nerve induced by shock-waves.
Acta Chir Scand Suppl.
1982;
508
179-184
3
Simic M, Draskovic D, Stojiljkovic G et al.
The characteristics of head wounds inflicted by „humane killer“ (captive-bolt gun)
– a 15-year study.
J Forensic Sci.
2007;
52
1182-1185
4
Sulla I, Fagul’a J, Santa M.
[Penetrating head injuries caused by animal anesthesia guns].
Zentralbl Chir.
1990;
115
219-222
5
Betz P, Pankratz H, Penning R et al.
Homicide with a captive bolt pistol.
Am J Forensic Med Pathol.
1993;
14
54-57
6
Faller-Marquardt M.
Analysis of gunshot injuries with a livestock gun.
Beitr Gerichtl Med.
1991;
49
193-200
7
Tordrup P J, Kjeldsen S R.
Accidental injuries from captive-bolt guns (slaughterer’s gun).
Injury.
1994;
25
497-499
8
Viola L, Costantinides F, Di Nunno C et al.
Suicide with a butcher’s bolt.
J Forensic Sci.
2004;
49
595-597
9
Gnjidic Z, Kubat M, Malenica M et al.
Epidemiological, forensic, clinical, and imaging characteristics of head injuries
acquired in the suicide attempt with captive bolt gun.
Acta Neurochir.
2002;
144
1271-1277
10
Viel G, Schroder A S, Puschel K et al.
Planned complex suicide by penetrating captive-bolt gunshot and hanging: case study
and review of the literature.
Forensic Sci Int.
2009;
187
e7-e11
11
Pollak S.
Morphology of injuries by „humane killer“ (livestook stunner) (author’s transl).
Z Rechtsmed.
1977;
80
153-165
12
Koops E, Puschel K, Kleiber M et al.
[Deaths caused by so-called bolt-setting guns].
Beitr Gerichtl Med.
1987;
45
103-107
Frau Dr. Julia Bula-Sternberg
Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden
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