Zusammenfassung
Das invasive Atemwegsmanagement stellt auch für geübte Anästhesisten, Notfall- und Intensivmediziner hohe Anforderungen dar. Die dilatative Punktionstracheotomie ist unter Beachtung der Sicherheitsvorgaben und Kontraindikationen bettseitig sicher durchführbar, wobei die Blue-Dolphin-Methode zwar eine interessante Neuentwicklung darstellt, ohne jedoch den anderen Techniken im Hinblick auf Reduktion der Komplikationen überlegen zu sein. Die Praxis einer frühen Tracheotomie kann aktuell nicht durch hochwertige Studien gestützt werden. Die Gefahr eines Barotraumas im Rahmen einer notfälligen Jetventilation kann durch Verwendung von Ejektoren, welche auf dem Bernoilli-Prinzip basieren, reduziert werden.
Abstract
Invasive airway management techniques are still challenging even for skilled anesthesiologists, intensivists and emergency physicians. All current percutaneous tracheostomy techniques are based on Seldinger's principle. Using the recent introduced Blue Dolphin Kit is feasible and safe, but without clear advantage compared to other kits. There is no data available to generally support performing early (<8 days) tracheostomy in intensive care patients requiring mechanical ventilation. Experimental data show promising results of supporting expiration through a small bore catheter using ejectors based on Bernoulli's principle in terms of minimizing risk of barotrauma during emergency transtracheal high frequency jet ventilation.
Schlüsselwörter:
Notfallmedizin - Tracheotomie - Blue Dolphin - Koniotomie - Jetventilation - Atemwegs-management
Key words:
emergency medicine - tracheostomy - cricothyroidotomy - Blue Dolphin - jet ventilation - airway management