Arzneimittelforschung 2004; 54(4): 207-212
DOI: 10.1055/s-0031-1296961
Antiallergic Drugs · Antiasthmatics · Antitussives · Bronchodilators · Bronchosecretogogues · Mucolytics
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Antitussive Effects of the H1-Receptor Antagonist Epinastine in Patients with Atopic Cough (Eosinophilie Bronchitis)

Takanobu Shioya
a   Department of Physical Therapy, Akita University School of Health Sciences, Akita, Japan
,
Masahiro Satake
a   Department of Physical Therapy, Akita University School of Health Sciences, Akita, Japan
,
Manabu Kagaya
b   The Second Department of Internal Medicine, Akita University School of Medicine, Akita, Japan
,
Masa-aki Sano
b   The Second Department of Internal Medicine, Akita University School of Medicine, Akita, Japan
,
Akiko Watanabe
b   The Second Department of Internal Medicine, Akita University School of Medicine, Akita, Japan
,
Shin Fukui
b   The Second Department of Internal Medicine, Akita University School of Medicine, Akita, Japan
,
Masahiro Sasaki
b   The Second Department of Internal Medicine, Akita University School of Medicine, Akita, Japan
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. Dezember 2011 (online)

Summary

Chronic cough is the only symptom of eosinophilic bronchitis (EB). There is considerable overlap between EB and atopic cough. To investigate the antitussive effects of a histamine H1-recetor antagonist, epinastine hydrochloride (epinastine, CAS 80012-43-7, Alesion™; 20 mg/day, once daily), cough scores, pulmonary function, capsaicin cough threshold, and bronchial hyperresonsiveness (BHR) to methacholine (MCh) were evaluated before and after a 4-week treatment with epinastine in patients with EB. In the epinastine group, the cough scores were decreased significantly (18.3 ±6.1 in week 1, 17.4 ± 6.7 in week 2, 15.1 ± 6.2 in week 3, 14.0 ± 4.8 in week 4) in comparison with the value of 35.3 ± 8.7 in week -2). The cough threshold for capsaicin improved from 1.70 ± 3.04 µmol/I to 12.7 ± 17.6 µmol/I in the epinastine group (p < 0.05; baseline vs. week 4) The bronchial hyperresponsiveness to MCh (Dmin) did not change significantly either in the epinastine or the placebo groups. The morning and evening peak expiratory flow rate (PEFR, L/min) did not change from the baseline period in either the epinastine or the placebo groups. These results suggested that epinastine may be useful for treating patients with EB and that histamine H1-receptor is related to the pathophysiology of coughing in EB.

Zusammenfassung

Hustenlindernde Wirkung des H1-Rezep-torantagonisten Epinastin bei Patienten mit atopischem Husten (eosinophiler Bronchitis)

Chronischer Husten ist das einzige Symptom einer eosinophilen Bronchitis (EB). Dabei bestehen beträchtliche Überschneidungen zwischen EB und atopischem Husten. Um die hustenlindernden Wirkungen des Histamin H1-Rezeptorant-agonisten Epinastin-Hydrochlorid (Epinastin, CAS 80012-43-7, Alesion™; 20 mg/Tag, einmal täglich) zu untersuchen, wurden bei Patienten mit EB Hustenpunktwerte, Lungenfunktionen, Capsai-cin-Hustenschwelle sowie übermäßige bronchiale Reaktionen (bronchial hyper-responsiveness = BHR) auf Methcholin (MCh) vor und nach einer 4-wöchigen Behandlung mit Epinastin bewertet. In der Epinastin-Gruppe waren die Hustenpunktwerte (18,3 ± 6,1 in der ersten, 17,4 ± 6,7 in der zweiten, 15,1 ± 6,2 in der dritten und 14,0 ± 4,8 in der vierten Woche) im Vergleich zum Wert zwei Wochen vor der Behandlung (35,3 ± 8,7) signifikant reduziert. Die Hustenschwelle gegenüber Capsaicin verbesserte sich von 1,70 ± 3,04 µmol/I auf 12,7 ± 17,6 µmol/l in der Epinastin-Gruppe (p < 0,05, Ausgangswert vs. 4 Wochen). Die übermäßige bronchiale Reaktion gegenüber MCh (Dmin) änderte sich weder in der Epinastin-Gruppe noch in der Plazebo-Gruppe signifikant. Die morgens und abends gemessene PEFR (peak expiratory flow rate, 1/min) veränderte sich weder in der Epinastin-Gruppe noch in der Plazebo-Gruppe.

Diese Ergebnisse deuten darauf hin, daß Epinastin eine hilfreiche Behandlung für Patienten mit EB sein könnte und daß Histamin H1-Rezeptoren an der Pathophysiologic des Hustens bei EB beteiligt sind.