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DOI: 10.1055/s-0031-1297077
Bioavailability of Opipramol from a Film-coated Tablet, a Sugar-coated Tablet and an Aqueous Solution in Healthy Volunteers
Publikationsverlauf
Publikationsdatum:
25. Dezember 2011 (online)
Summary
Opipramol (4-[3-(5H-dibenz[b,f]-azepine-5-yl)-propyl]-1-piperazine-ethanol dihydrochloride, CAS 315-72-0) is regarded as an anxiolytic compound with antidepressant properties, and it is one of the most frequently prescribed psychotropic drugs in Germany. In two open, randomized cross-over studies in 20 (study I) and 18 (study II) healthy volunteers, the relative bioavailability of 50 mg opipramol-2HCl from a sugar-coated tablet was compared with an aqueous solution, and of 100 mg opipramol-2HCl from a newly developed film-coated tablet was compared with the sugar-coated tablet. The concentrations of opipramol were determined in plasma by high-performance liquid chromatography (HPLC) with photometric detection. The mean dose corrected kinetic parameters of opipramol were similar after administration of all formulations. The peak concentrations of opipramol were 13–15 ng ml−1 (study I) and 28 ng ml−1 (study II). They were achieved after 3 h. The area under the plasma concentration-time curve was about 170 ng ml−1 h (study I) and about 320 ng ml−1 h (study II). The terminal plasma half-life was 11 h. Bioequivalence was proven between sugar-coated tablet and aqueous solution, and between filmcoated tablet and sugar-coated tablet, respectively. In addition, in study II the plasma concentrations and pharmacokinetic parameters of the metabolites opipramol N-oxide and deshydroxyethyl opipramol were determined.
Zusammenfassung
Bioverfügbarkeit von Opipramol aus einer Filmtablette, einem Dragee und einer wäßrigen Lösung bei gesunden Probanden
Opipramol (4-[3-(5H-dibenz[b,f]-azepin-5-yl)-propyl]-1-piperazin-ethanol dihydrochlorid, CAS 315-72-0) wird als stimmungsaufhellendes Anxiolytikum betrachtet und zählt zu den meist verordneten Psychopharmaka in Deutschland. In zwei offenen, randomisierten Cross-over-Studien mit 20 (Studie I) bzw. 18 Probanden (Studie II) wurde die relative Bioverfügbarkeit von 50 mg Opipramol-2HCl aus einem Drage´e mit der aus einer wäßrigen Lösung (Studie I) bzw. von 100 mg Opipramol-2HCl aus einer neu entwickelten Filmtablette mit der aus dem Dragee (Studie II) verglichen. Die Konzentrationen von Opipramol wurden im Plasma mit Hilfe der Hochdruckflüssigkeitschromatographie (HPLC) und photometrischer Detektion bestimmt. Die dosiskorrigierten mittleren pharmakokinetischen
Parameter von Opipramol waren nach Applikation aller Formulierungen ähnlich. Die Maximalkonzentrationen von Opipramol waren 13–15 ng ml−1 (Studie I) und 28 ng ml−1 (Studie II). Sie wurden nach etwa 3 h erreicht. Die Fläche unter der Plasmakonzentrations-Zeit-Kurve betrug etwa 170 ng ml−1 h (Studie I) bzw. etwa 320 ng ml−1 h (Studie II). Die terminale Eliminationshalbwertszeit lag bei 11 h. Bioäquivalenz wurde nachgewiesen zwischen Dragee und der wäßrigen Lösung und zwischen der Filmtablette und dem Drage´e. Zusätzlich wurden bei Studie II die Plasmakonzentrationen und pharmakokinetische Parameter der Metaboliten Opipramol-N-oxid und Deshydroxyethyl-Opipramol bestimmt.