Arzneimittelforschung 2003; 53(7): 503-506
DOI: 10.1055/s-0031-1297140
Analgesics · Antiphlogistics · Antirheumatic Drugs
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Three-week Open Multi-centre Study of Sustained-release Tramadol in Various Pain Conditions

Božidar Ćurkovicć
a   Department of Rheumatology and Rehabilitation, University Hospital Center of Zagreba, Zagreb, Croatia
,
Natasˇa Bernik
b   Department of Rheumatology, Bayer Pharma d.o.o.b, Ljubljana, Slovenia
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Publication Date:
25 December 2011 (online)

Summary

299 outpatients were included in this open multi-centre 3-week study of the efficacy and safety of sustained-release tramadol (CAS 27203-92-5, Tramal® retard), in various pain conditions. Tramadol was administered 2 x 100 mg daily without prior introduction using an immediate release formula of the drug or titration of the dose. Of the 299 outpatients that were the subject of this study, 177 patients suffered from musculoskeletal pain, 58 from malignant pain and 44 suffered from postoperative pain, all treated by a total of 57 medical doctors of various profiles. The remainder of 20 patients suffered from pain conditions falling out of the aforementioned three categories. 274 (83 %) of the patients were administered a daily dose of 200 mg tramadol. A satisfactory analgesic effect was found in 97 % of all 299 patients. A good or very good quality of analgesia was present in 76.4 % of the patients. Side effects were noted in 89 (29.8 %) patients. A significant increase of the quality of life (responders) was registered in 49.1 % of all patients. Conclusion: 200 mg daily dosage of sustained release tramadol could be a good option for pain control in musculoskeletal and postoperative pain conditions, especially when non-steroidal anti-inflammatory drugs are contraindicated.

Zusammenfassung

Dreiwöchige offene Multizenterstudie mit einem Tramadol-Retardpräparat bei unterschiedlichen Schmerzformen

299 Ambulanzpatienten waren 3 Wochen lang in eine multizentrische offene Studie einbezogen, in der die Wirksamkeit und die Sicherheit von Tramadol in einer speziellen Retardformulierung (CAS 27203-92-5, Tramal® retard) bei verschiedenen Schmerzformen untersucht wurde. Tramadol wurde 2mal täglich zu je 100 mg ohne vorherige Gabe einer Formulierung mit sofortiger Wirkung oder Dosistitration verabreicht. 177 Patienten hatten muskuloskeletale Schmerzen, 58 tumorbedingte Schmerzen und 44 postoperative Schmerzen. Die Patienten wurden von 57 Ärzten verschiedener Spezialisierungen behandelt. Die restlichen 20 Patienten hatten Schmerzformen, die nicht zu den genannten drei Gruppen gehörten. 274 (83 %) Patienten wurde täglich eine Dosis von 200 mg Tramadol verabreicht. Eine ausreichende schmerzstillende Wirkung wurde bei 97 % von 299 Patienten erzielt. Gute oder sehr gute Schmerzstillung konnte bei 76,4 % Patienten erzielt werden. Nebenwirkungen wurden bei 89 (29,8 %) Patienten beobachtet. Eine klinisch relevante Verbesserung der Lebensqualität (Responder) wurde bei 49,1 % Patienten registriert. Schlußfolgerung: Tramadol als Retardform in der täglichen Dosis von 200 mg könnte eine gute Möglichkeit sein, muskuloskeletale und postoperative Schmerzen zu kontrollieren, insbesondere, wenn nichtsteroide Antiinflammatorika kontraindiziert sind.