Geburtshilfe Frauenheilkd 2012; 72(2): 144-148
DOI: 10.1055/s-0031-1298278
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Accuracy of Fetal Weight Estimation in Women with Diet Controlled Gestational Diabetes

Wie genau ist die fetale Gewichtsschätzung beim diätkontrollierten Gestationsdiabetes?
H. Husslein
1   Department of Obstetrics and Gynecology, Landeskrankenhaus Klagenfurt, Klagenfurt, Austria
,
C. Worda
2   Department of Obstetrics and Gynecology, Medical University Vienna, Allgemeines Krankenhaus der Stadt Wien, Wien, Austria
,
H. Leipold
1   Department of Obstetrics and Gynecology, Landeskrankenhaus Klagenfurt, Klagenfurt, Austria
,
Stefan Szalay
1   Department of Obstetrics and Gynecology, Landeskrankenhaus Klagenfurt, Klagenfurt, Austria
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 31 July 2011
revised 30 October 2011

accepted 1 01 January 2012

Publication Date:
05 March 2012 (online)

Abstract

Purpose: To evaluate whether ultrasound accuracy of estimated fetal weight (EFW) differs in women with diet controlled gestational diabetes mellitus (GDM) compared to nondiabetic pregnant women. Material and Methods: We included 363 patients, 121 patients with diet controlled GDM and 242 patients with a normal oral glucose tolerance test (oGTT). Each case of diet controlled GDM was matched with 2 unaffected controls. All patients were screened/diagnosed for GDM by means of an oGTT. Both groups received ultrasound examination including fetal biometry, using Hadlockʼs Formula, within 7 days to delivery. After birth, gestational age, birthweight and Apgar scores were collected from each newborn. Results: There was a good correlation between EFW and birth weight (coefficient = 0.747, p < 0.001 by Pearson correlation, even after adjustment for glucose status). Regression analyses, including noGDM/GDM, maternal age, maternal body mass index, birth weight and time interval between ultrasound and delivery revealed that only fetal birth weight significantly influences weight difference between ultrasound EFW and actual birth weight at term. Conclusion: Our data suggests that ultrasound accuracy of EFW using Hadlockʼs Formula at term does not differ in women with diet controlled GDM compared to women with normal glucose tolerance.

Zusammenfassung

Fragestellung: Zu überprüfen, ob die fetale Gewichtsschätzung, im Rahmen des diätkontrollierten Gestationsdiabetes, weniger genau ist als bei Schwangeren ohne Gestationsdiabetes. Material und Methodik: Es wurden insgesamt 363 Patienten eingeschlossen, davon 121 Schwangere mit diätkontrolliertem Gestationsdiabetes und 242 Schwangere ohne Glukosetoleranzstörung. Jeder Schwangeren mit Gestationsdiabetes wurden 2 Schwangere ohne Gestationsdiabetes gegenübergestellt. Bei allen Schwangeren wurde ein Screening für das Vorliegen eines Gestationsdiabetes mittels eines oralen Glukosetoleranztests durchgeführt. Bei beiden Gruppen wurde eine fetale Gewichtsschätzung mit der Hadlock-Formel, maximal 7 Tage vor der Geburt, durchgeführt. Nach der Geburt wurden das Gestationsalter, das Geburtsgewicht und der Apgar des jeweiligen Neugeborenen notiert, und das tatsächliche Geburtsgewicht wurde mit der Gewichtsschätzung verglichen. Ergebnisse: Insgesamt stimmen das tatsächliche Geburtsgewicht und die Gewichtsschätzung gut miteinander überein (Koeffizient = 0,747, p < 0,001 nach Pearson-Korrelation, auch nach Abgleichung mit dem Glukosestatus). Die Regressionsanalyse, welche die Parameter Gestationsdiabetes/kein Gestationsdiabetes, mütterliches Alter, mütterlicher Body-Mass-Index, Geburtsgewicht und Zeitintervall zwischen dem Zeitpunkt der Gewichtsschätzung und der Geburt beinhaltet, zeigt, dass nur das Geburtsgewicht einen Einfluss auf die Genauigkeit der Gewichtsschätzung hat. Folgerung: Anhand dieser Daten scheint die Gewichtsschätzung im Rahmen des diätkontrollierten Gestationsdiabetes nicht weniger genau zu sein als bei Schwangeren ohne Gestationsdiabetes.

 
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