Open Access
Geburtshilfe Frauenheilkd 2012; 72(3): 211-214
DOI: 10.1055/s-0031-1298329
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Non-invasive Foetal ECG – a Comparable Alternative to the Doppler CTG?

Fetales nicht invasives EKG – eine gleichwertige Alternative zum CTG?
J. Reinhard
1   Johann Wolfgang Goethe University, Department of Gynaecology and Obstetrics, Frankfurt am Main
,
F. Louwen
1   Johann Wolfgang Goethe University, Department of Gynaecology and Obstetrics, Frankfurt am Main
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

received 20. Januar 2012

accepted 2 08. Januar 2012

Publikationsdatum:
05. April 2012 (online)

Preview

Abstract

This review discusses the alternative of using the non-invasive foetal ECG compared with the conventionally used Doppler CTG. Non-invasive abdominal electrocardiograms (ECG) have been approved for clinical routine since 2008; subsequently they were also approved for antepartum and subpartum procedures. The first study results have been published. Non-invasive foetal ECG is especially indicated during early pregnancy, while the Doppler CTG is recommended for the vernix period. Beyond the vernix period no difference has been recorded in the success rate of either approach. The foetal ECG signal quality is independent of the BMI, whereas the success rate of the Doppler CTG is diminished with an increased BMI. During the first stage of labour, non-invasive foetal ECG demonstrates better signal quality; however during the second stage of labour no difference has been identified between the methods.

Zusammenfassung

In diesem Review soll die Alternative einer fetalen EKG-Überwachung mit der bisher üblichen CTG-Überwachung verglichen werden. Seit 2008 gibt es ein für die klinische Routine zugelassenes, nicht invasives abdominales Elektrokardiogramm-(EKG-)Gerät, das inzwischen antepartal und unter der Geburt zugelassen ist. Erste Studienergebnisse sind publiziert. Das nicht invasive EKG ist besonders in den frühen Schwangerschaftswochen indiziert, während in der Vernix-Periode das CTG überlegen ist. Nach der Vernix-Periode zeigt sich kein Unterschied in der Erfolgsrate. Die Signalqualität des fetalen EKGs ist vom BMI unabhängig, während das CTG bei einem erhöhten BMI eine schlechtere Signalqualität zeigt. In der Eröffnungsperiode zeigt das EKG eine bessere Signalqualität als das CTG, in der Austreibungsperiode weisen beide Verfahren keine Unterschiede hinsichtlich der Signalqualität auf.