Abstract
Purpose: Liver iron content (LIC) measurement plays a central role in the management of patients
with transfusional iron overload. Calculating the LIC with data obtained from standardized
MRI sequences represents an attractive alternative diagnostic possibility. The purpose
of this study was to compare the LIC measurement obtained with gradient-echo (GRE)
sequences to the mean liver proton transverse relaxation (R2) acquired with SE sequences.
Materials and Methods: 68 patients with iron overload (median age: 24, range: 3 – 88) underwent 1.5 T MRI
for liver iron content measurement. All patients received spin-echo (SE) and gradient-echo
(GRE) sequences.
Results: The two MRI methods revealed different liver iron content results although a significant
correlation was found (r = 0.85, p < 0.001). Values evaluated using GRE sequences
(median: 260 µmol/g dry weight [d. w.], range: 6 – 732) were generally higher than
those obtained by SE examinations (median: 161 µmol /g d. w., range: 5 – 830).
Conclusion: In conclusion, our study revealed different results for both MRI measurements, which
could lead to different decisions concerning the management of chelation therapy in
individual patients.
Zusammenfassung
Ziel: Die Bestimmung des Lebereisengehalts (LIC) spielt eine zentrale Rolle im Management
von Patienten mit transfusionsbedingter Eisenüberladung. Die nicht invasive LIC-Bestimmung
mittels MRT ist eine vielversprechende Untersuchungsmethode. Ziel dieser Studie war
es, 2 unterschiedliche MRT-Protokolle zur Lebereisenbestimmung miteinander zu vergleichen
– LIC-Bestimmung mittels Gradientenecho-Sequenzen (GRE) vs. LIC-Bestimmung errechnet
aus der mittleren Protonenrelaxationszeit (R2) der Leber mittels Spin-Echo-Sequenzen
(SE).
Material und Methoden: 68 Patienten mit Eisenüberladung (mittleres Alter: 24 Jahre, 3 – 88 Jahre) wurden
mit einem 1,5 T MRT untersucht. Alle Patienten erhielten eine LIC-Bestimmung sowohl
mit SE- als auch mit und GRE-Sequenzen.
Ergebnisse: Beide Untersuchungsmethoden ergaben unterschiedliche LIC-Werte, wobei eine signifikante
Korrelation (r = 0,85, p < 0,001) festzustellen war. Die mit GRE-Sequenzen ermittelten
Werte (Median: 260 µmol/g Trockengewicht [6 – 732 µmol/g Trockengewicht]) waren generell
höher als bei SE-Untersuchungen (Median 161 µmol/g Trockengewicht [5 – 830 µmol/g
Trockengewicht]).
Schlussfolgerung: Zusammenfassend lässt sich feststellen, dass mit den verschiedenen Messmethoden unterschiedliche
LIC-Werte ermittelt wurden. Dies könnte Einfluss auf das individuelle Patientenmanagement
bezüglich der Chalationstherapie haben.
Key words
abdomen - MR imaging - iron