RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0031-1299522
Precut Verfahren für Descemet-Membran-Endothelzelltransplantation, Präparation und Aufbewahrung in Kultur
Precut Technique for Descemet's Membrane Endothelial Keratoplasty, Preparation and Storage in Organ CulturePublikationsverlauf
08. Februar 2012
26. März 2012
Publikationsdatum:
29. Juni 2012 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Prinzipiell kann die Präparation der Descemet-Membran (DM) mit der Endothelzellschicht unmittelbar vor der eigentlichen Operation oder als sogenanntes Precut Verfahren sequenziell erfolgen. Ziel dieser Untersuchung war die Evaluierung der Präparationstechnik der DM und dessen isolierte Aufbewahrung in Kulturmedium über 10 Tage, um eventuell vorhandene Zellverluste in der Precut Technik zu erfassen.
Material und Methoden: Bei zehn Spenderhornhäuten mit einem mittleren Alter von 64,3 wurde die DM mit der Endothelzellschicht präpariert, der zentrale Bereich der Größe 8,5 mm ausgestanzt und über 10 Tage unter Kulturbedingungen aufbewahrt. Während der Aufbewahrungsphase ist am 1., 4., 7. und 10. Tag die Endothelzelldichte (EZD) bestimmt worden. Die Präparationsdauer sowie die morphologische Qualität der Transplantate wurden festgehalten.
Ergebnisse: Bei allen Spenderhornhäuten konnten wir die DM mit der Endothelzellschicht erfolgreich präparieren. Die mittlere Präparationsdauer betrug 8,3 min. Die mittlere EZD betrug 2183 Zellen/mm2 ± 77 vor der Präparation, 2094 ± 110 Zellen/mm2 am 1. Tag, 2078 ± 134 Zellen/mm2 am 4. Tag, 1977 ± 107 Zellen/mm2 am 7. Tag und 1898 ± 170 Zellen/mm2 am 10. Tag jeweils nach der Präparation. Die Endothelzellzahlverluste beliefen sich auf 4,1 %, 4,8 %, 9,4 %, und 13,1 % entsprechend der Kontrollintervalle. Größere zentrale Zellverlustareale traten in keinem der Transplantate auf.
Schlussfolgerung: Eine isolierte Aufbewahrung der DM mit der Endothelzellschicht ohne stromale Anteile der Hornhaut ist unter Kulturbedingungen mit einem moderaten Zellverlust verbunden. Prinzipiell ist daher die Durchführung einer Precut DMEK denkbar.
Abstract
Background: The preparation of the Descemet’s membrane (DM) with the endothelial cell layer may be performed directly prior to surgery or as a precut tissue procedure. The purpose of the current study was the evaluation of the preparation technique and the tissue culture of 10 days regarding potential endothelial cell loss.
Materials and Methods: Ten corneoscleral rims with an average age of 64.3 years were dissected to obtain 8.5 mm in diameter endothelial-DM complexes, which subsequently were organ cultured for 10 days. The endothelial cell density (ECD) was assessed during the cell culture period at days 1., 4., 7. and 10. In addition, time of preparation and transplant morphology were evaluated.
Results: The DM with the endothelial cell layer could successfully be dissected from all corneoscleral rims. The average preparation time was 8.3 min. The average ECD count was 2183 ± 77 cells/mm2 prior to, 2094 ± 110 cells/ mm2 at day 1, 2078 ± 134 cells/mm2 at day 4, 1977 ± 107 cells/mm2 at day 7 and 1898 ± 170 cells/mm2 at day 10 after preparation, respectively. Endothelial cell loss was 4.1 %, 4.8 %, 9.4 % and 13.1 % after preparation, respectively. None of the transplants exhibited large, centrally-located cell deficits.
Conclusion: The isolated storage of DM with the endothelial layer, without any stromal remnants, showed gratifying results under storage conditions in organ culture with a moderate ECD decrease. Hence, the implementation of a precut DMEK is conceivable.
-
Literatur
- 1 Cursiefen C, Kruse FE. DMEK: Descemet membrane endothelial keratoplasty. Ophthalmologe 2010; 107: 370-376
- 2 Terry MA, Ousley PJ. Deep lamellar endothelial keratoplasty in the first United States patients: early clinical results. Cornea 2001; 20: 239-243
- 3 Terry MA. Endothelial keratoplasty: a comparison of complication rates and endothelial survival between precut tissue and surgeon-cut tissue by a single DSAEK surgeon. Trans Am Ophthalmol Soc 2009; 107: 184-191
- 4 Heindl LM, Riss S, Bachmann BO et al. Split cornea transplantation for 2 recipients: a new strategy to reduce corneal tissue cost and shortage. Ophthalmology 2011; 118: 294-301
- 5 Jain S, Azar DT. New lamellar keratoplasty techniques: posterior keratoplasty and deep lamellar keratoplasty. Curr Opin Ophthalmol 2001; 12: 262-268
- 6 Melles GR, Eggink FA, Lander F et al. Cornea. A surgical technique for posterior lamellar keratoplasty 1998; 17: 618-26
- 7 Melles GR, Lander F, Rietveld FJ. Transplantation of Descemet's membrane carrying viable endothelium through a small scleral incision. Cornea 2002; 21: 415-418
- 8 Price MO, Giebel AW, Fairchild KM et al. Descemet's membrane endothelial keratoplasty: prospective multicenter study of visual and refractive outcomes and endothelial survival. Ophthalmology 2009; 116: 2361-2368
- 9 Melles GR, Ong TS, Ververs B et al. Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK). Cornea 2006; 25: 987-990
- 10 Melles GR. Posterior lamellar keratoplasty: DLEK to DSEK to DMEK. Cornea 2006; 25: 879-881
- 11 Kruse FE, Laaser K, Cursiefen C et al. A stepwise approach to donor preparation and insertion increases safety and outcome of Descemet membrane endothelial keratoplasty. Cornea 2011; 30: 580-587
- 12 Lie JT, Birbal R, Ham L et al. Donor tissue preparation for Descemet membrane endothelial keratoplasty. J Cataract Refract Surg 2008; 34: 1578-1583
- 13 Dapena I, Ham L, Droutsas K et al. Learning Curve in Descemet's Membrane Endothelial Keratoplasty: First Series of 135 Consecutive Cases. Ophthalmology 2011; 118: 2147-2154
- 14 Guerra FP, Anshu A, Price MO et al. Endothelial keratoplasty: fellow eyes comparison of Descemet stripping automated endothelial keratoplasty and Descemet membrane endothelial keratoplasty. Cornea 2011; 30: 1382-1386
- 15 Hurmeric V, Wang J, Kymionis GD et al. Persistent lamellar interface fluid with clear cornea after Descemet stripping automated endothelial keratoplasty. Cornea 2011; 30: 1485-1487
- 16 Kymionis GD, Portaliou DM, Ide T et al. Transient peripheral edema following displaced corneal graft after descemet stripping automated endothelial keratoplasty (DSAEK): case presentation. BMC Ophthalmol 2011; 11: 37
- 17 Price MO, Baig KM, Brubaker JW et al. Randomized, prospective comparison of precut vs surgeon-dissected grafts for descemet stripping automated endothelial keratoplasty. Am J Ophthalmol 2008; 146: 36-41
- 18 Ratanasit A, Gorovoy MS. Long-term results of Descemet stripping automated endothelial keratoplasty. Cornea 2011; 30: 1414-1418