Arzneimittelforschung 2002; 52(1): 34-38
DOI: 10.1055/s-0031-1299853
Antidiabetics
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Effect of Troglitazone on Endothelial Function in Type 2 Diabetic Patients

Hiroyuki Takase
a   Department of Internal Medicine, Enshu General Hospital, Hamamatsu, Japan
,
Mutsumi Hakamata
a   Department of Internal Medicine, Enshu General Hospital, Hamamatsu, Japan
,
Takayuki Toriyama
a   Department of Internal Medicine, Enshu General Hospital, Hamamatsu, Japan
,
Kunihiko Hayashi
a   Department of Internal Medicine, Enshu General Hospital, Hamamatsu, Japan
,
Takatoshi Gotoa
,
Koichi Sato
b   Second Department of Internal Medicine, Nagoya City University Hospital, Nagoya, Japan
,
Ryuzo Ueda
b   Second Department of Internal Medicine, Nagoya City University Hospital, Nagoya, Japan
,
Yasuaki Dohi
b   Second Department of Internal Medicine, Nagoya City University Hospital, Nagoya, Japan
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 December 2011 (online)

Summary

Lysophosphatidylcholine (lysoPC), a com-ponent of oxidized low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C), has been reported to impair nitric oxide production and endothelium-dependent vasorelaxation. The effects of troglitazone (CAS 97322-87-7), which is an antidiabetic agent with antioxidant properties, on serum levels of lysoPC and nitrite/nitrate (NOx) have been studied. Eight patients with Type 2 diabetes (non-insulin dependent diabetes mellitus, NIDDM) were studied (age: 61.5 ± 2.8 years; diabetes duration: 10.2 ±1.6 years). They were additionally given troglitazone (200 mg once daily) since their fasting plasma glucose (FPG) and HbA1c levels had been increased in spite of conventional medications. Before and after 12 weeks of treatment with troglitazone their blood pressure, FPG, HbA1c, lipid profiles and NOx were measured. Troglitazone treatment had a slight depressor effect (decreasing the blood pressure from 133 ± 5/72 ± 3 to 127 ± 4/68 ± 1 mmHg; p < 0.05). FPG and HbA1c were significantly decreased with the therapy (181 ± 10 to 160 ± 10 mg/dl; p < 0.05 and 9.1 ± 0.6 to 8.1 ± 0.5 %; p < 0.05, respectively). In contrast, total cholesterol, triglyceride, high-density lipoprotein cholesterol, and LDL-C were maintained within normal limits throughout the study. Although lysoPC and NOx levels were not altered, a negative correlation between lysoPC and NOx levels was observed. These results suggest that troglitazone is a beneficial agent improving FPG and HbA1c levels in NIDDM patients, while its effects on serum lysoPC and NOx levels, at least for 12 weeks, seem to be minimal.

Zusammenfassung

Wirkung von Troglitazon auf die Endo-thelfunktion bei Typ 2 Diabetikern

Lysophosphatidylcholin (lysoPC), ein Bestandteil von oxidiertem Low density-Lipoprotein Cholesterin (LDL C), beeinträchtigt die Produktion von Stickoxid so-wie die Endothelabhängige Entspannung der Gefäße. Die Wirkungen von Tro-glitazon (CAS 97322-87-7), einem Antidiabetikum mit antioxidativen Eigenschaften, auf die Serumkonzentrationen von lysoPC und Nitrit/Nitrat (NOx), wurden untersucht. Acht Patienten mit Typ 2-Diabetes (nicht-Insulin-abhängiger Diabetes mellitus, NIDDM) nahmen an der Studie teil (Alter: 61,5 ± 2,8 Jahre; Dauer des Diabetes: 10,2 ±1,6 Jahre). Sie erhielten zusätzlich Troglitazon (einmal täglich 200 mg), weil trotz der konventionellen Medikation die Konzentration der Plasmaglukose im nüchternen Zustand (FPG) sowie der HbA1c Spiegel erhöht waren. Vor und nach der 12 wöchigen Behandlung mit Troglitazon wurden Blutdruck, FPG, HbA1c, Lipidprofil und NOx gemessen.

Die Behandlung mit Troglitazon hatte eine leichte antihypertensive Wirkung (Blutdruckabnahme von 133 ± 5/72 ± 3 auf 127 ± 4/68 ± 1 mmHg; p < 0.05). FPG und HbA1c wurden während der Behandlung sigifikant vermindert (von 181 ± 10 auf 160 ± 10 mg/dl, p < 0,05 bzw. von 9,1 ± 0,6 auf 8,1 ± 0,5 %, p < 0,05). Dagegen wurden für Gesamtcholesterin, Triglyzeride, High density Lipoprotein-Cholesterin und LDL-C während der gesamten Studie Werte innerhalb der normalen Grenzen beobachtet. Die Konzentrationen von lysoPC und NOx wurden nicht verändert, dennoch zeigten sie eine negative Korrelation. Diese Ergebnisse deuten darauf hin, daß Troglitazon einen günstigen Effekt auf die Konzentrationen von FPG und HbA1c bei NIDDM-Patienten ausübt, während seine Wirkungen auf die Serumkonzentrationen von lysoPC und NOx zumindest 12 Wochen lang minimal sind.